helle85 skriver:
du må undskylde det sene svar, men der har ikke væreset så meget tid, da børnene har været hjemme hele julen
tak for svar
ja det er rigtig godt han er begyndt at sige fra på de punkter også 
vores liv er også mest indrettet efter lucas behøv (freja er helt normalt og vil og kan det som alle andre)
vi er som regl ikke så meget ude hos folk (vi kender ikke så mange og har en lille familie, og min side snakker vi kun med et par gange om året)
og nå vi er ude så så ved jeg ca hvornår lucas har brug for at komme hjem, også selvom han ikke altid siger til
feks var vi til julefrokost hos mandens familie, der sagde jeg til min mand at vi snart skulle til at tage hjem, jeg fortalte børnene at de skulle til at ryde op, lucas sagde han ikke ville hjem, men jeg begyndte så at pakke vores ting og rydde op efter børnene og de passede med at der ca gik 15min, så sagde lucas at han godt ville hjem fordi han var træt 
det er heller ikke altid han vil i skole (i perioeder kan han ikke li at være i skole) nogen dage få han fri, og andre gange må jeg fortalle at han skal afsted også snakker vi om hvorfor han ikke vil afsted og hvorfor han skal afsted
og samtidig snakker jeg så med skolen i de perioeder for at løse problemet
forstå din familie godt det med dine børn og forstå hvorfor i må gå tidliger?

Du behøver ikke undskylde....
Jeg har desværre arbejdet hele julen, så det er manden der har gået hjemme med begge børn - heldigvis kørte jeg 16 - 6.00 og måtte køre ud hjemmefra..
Sjovt, vi kender heller ikke særlig mange og dem vi besøger er fra familien...
Rubens familie bor ret tæt på, men vi ser dem ikke så meget. Han har en lillebror der er gift og de har 2 børn - de er ude for pædagogisk rækkevide. De råber - har ingen respekt - slår og det er børnene der styrer hjemmet og det kan jeg slet ikke acceptere, selvom de bor så tæt på.
Rubens far er 81 år og stort set døv, men ellers en herlig mand og han's mor tæt på 60 overvægtig har dårlig hofte og knæ'er - så de er ikke lige de bedstefroældre der kaster sig på gulvet og leger med ungerne. De har heller ikke haft frederic på overnatning, da manden's lillebror's familie bor så tæt på at de ofte afl deres børn dernede og 'glemmer' at hente dem igen.
Vi er altid kørt hjem når nok var nok, så også denne julefrokost var vi de første der kørte hjem..
Herhjemme kører det meget i fast rytme og rutiner, så dem følger vi uanset om det er påske - jul - nytår osv. Selv til jul kom de i sneg som de plejer og der var kl 18.45.. Freya sagde selv hun gerne ville i seng og pakke resten af gaverne op næste morgen - super dejligt at de selv siger til...
Manden's familie har stadig svært ved at acceptere at vi kører hjem og/eller en af os kører hjem og putter børn. Men er nok blevet meget kold i numsen hvad det angår, jeg ved hvad der er bedst for mine unger og så kan de snakke nok så meget... De sidder ikke med de problematikker som vi gør, og de lader ikke til at de vil sætte sig ind i dem så de bedre kan forstå vores valg ang børnene.
Min side af familie har altid haft forståelse for vores måde at køre tingene på og selv den dag i dag planlægger de fødselsdage mm efter vores børne's behov og det er altså lækkert og det giver en helt anden ro når vi er afsted. Også min far og hans kone der paser frederic og har ham på ferier - fordi de følger hans rutiner og rytmer, mht putning og aflæse ham når de er afsted på ture.
Frederic syntes heller ikke at skole er det fedeste, men han kæmper også med hørelsen oveni - så han er på meget mere på arbejde i timerne, end normale børn i han's klasse.. Bedst som han er kommet ind i en rytme med hverdagen, så har de emne uge - ferie eller lign.
Heldigvis har han en del fridage pga kontroller på enten børne amb - høreklinik eller øre/næse/hals læge..
Her når sæson starter igen træner han speedway 3 gange om ugen og der kommer han hjem lige efter skole, så han kan nå at lade op.