Foreversmile skriver:
Hej
Jeg er så heldig at skulle holde juleaften for første gang, og jeg glæder mig rigtig meget 
Jeg/vi har valgt at fordele arbejdet så jeg ikke står med det hele nu hvor det er første gang. Mine svigerforældre som altid er enormt søde til at hjælpe, laver 2 ænder, andesauce og hjemmelavet rødkål
Derudover køber de også noget af tilbehøret til maden og til den søde hygge tid. Mine egne forældre laver risalamande og kirsebærsauce
Jeg selv laver 1 and, 4.5 kg flæskesteg, brunede kartofler og kogte kartofler. Derudover har jeg bagt vanillekranse (Mette Blomsterberg's 
) og brunkager (de blev knapt så gode). Jeg har købt masser af forskelligt chokolade (kringler, orangeknas, åkander, toblerone, skildpadder osv). Af tilbehør bliver der købt saltede kartoffelchips, Menu chips, slik, tyttebær, asier, 8-9 flasker sodavand, vin og lidt øl.
Jeg har valgt at langtidsstege anden i 6 timer ved 110 grader og flæskestegen i 3 timer ved samme temperatur (råd fra min svigerfar), så har jeg også tid til at gøre børnene klar og hygge med dem uden alt for meget stress.
Jeg har tit svært ved at få sværene sprøde på flæskestegen, er der nogle der har nogle gode råd til det?
Nogle foreslag, idéer eller andet til det hele? Er der noget der mangler i forhold til mad, tilbehør osv?
God jul til alle
Ud over de mange gode råd du allerede har fået i forhold til flæskestegen, så er det eneste jeg kan tilføje at den skal sættes ind i kold ovn... og så varme op sammen med ovnen så at sige.... ved dog ikke helt om det kan lade sig gøre når du også laver and ? vi har kun lavet flæskesteg, og så har min mor og stedfar eller hvem vi nu lige holder jul med, anden med 
og for at få flæskestegen lige bruger vi kartofler til at lægge under i stedet for stanniol
bryder mig ikke så meget om den smag staniolen efterlader (og ja, jeg kan som regel smage det, derfor ledte jeg efter alternativer
)
og ellers så som andre skriver er det vigtigt at sværen er skåret ordentligt og den bliver gnedet med groft salt 
Qnuz