Holde jul for første gang :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. december 2014

L&V

Foreversmile skriver:

Her hos os spiser de fleste mest and, så der skal helst være nok☺️

Jeg har købt en der hverken er ridset, skåret eller noget af den slags�� Den har spæk og ben, så den skulle gerne have noget smag�� Bruger du fint salt eller groft salt?

Der er os klart at foretrække at ridse selv. Jeg bruger groft salt og koldt vand hvert 20min ca.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. december 2014

Foreversmile

Rockertand skriver:

Den sidste halve time skal den have høj varme.

Jeg har også brugt amatørtricket med grill til sidst, men der er altid lidt svedent, og det er bare ikke godt nok.

Danmarks bedste slagter har givet tippet om høj varme - og det virker bare! 

Det er nemlig det jeg altid har gjort, skruet helt op for varmen ved varmluft, men så er det kun meget få af de yderste der bliver sprøde  og resten bliver ren gummi Det er godt nok sværere end man lige går og tror Jeg må vist øve mig lidt inden juleaften Så har jeg travlt

Anmeld

17. december 2014

Foreversmile

L&V skriver:

Der er os klart at foretrække at ridse selv. Jeg bruger groft salt og koldt vand hvert 20min ca.

Stiller du den ind i fad direkte i vand eller ovenpå en rist med vand under? Og hvor meget vand hælder du ca. ved fra start og hvert 20 minut ca? Undskyld alle de spørgsmål

Anmeld

18. december 2014

L&V

Foreversmile skriver:

Stiller du den ind i fad direkte i vand eller ovenpå en rist med vand under? Og hvor meget vand hælder du ca. ved fra start og hvert 20 minut ca? Undskyld alle de spørgsmål

På en rist i kold ovn med fad under. Tænder på 200 og når ovnen når derop skruer jeg ned på den temp jeg vil ha. En go suppe øse vil jeg tro

Anmeld

18. december 2014

dpb

Foreversmile skriver:

Hej

Jeg er så heldig at skulle holde juleaften for første gang, og jeg glæder mig rigtig meget

Jeg/vi har valgt at fordele arbejdet så jeg ikke står med det hele nu hvor det er første gang. Mine svigerforældre som altid er enormt søde til at hjælpe, laver 2 ænder, andesauce og hjemmelavet rødkål Derudover køber de også noget af tilbehøret til maden og til den søde hygge tid. Mine egne forældre laver risalamande og kirsebærsauce  Jeg selv laver 1 and, 4.5 kg flæskesteg, brunede kartofler og kogte kartofler. Derudover har jeg bagt vanillekranse (Mette Blomsterberg's ) og brunkager (de blev knapt så gode). Jeg har købt masser af forskelligt chokolade (kringler, orangeknas, åkander, toblerone, skildpadder osv). Af tilbehør bliver der købt saltede kartoffelchips, Menu chips, slik, tyttebær, asier, 8-9 flasker sodavand, vin og lidt øl.

Jeg har valgt at langtidsstege anden i 6 timer ved 110 grader og flæskestegen i 3 timer ved samme temperatur (råd fra min svigerfar), så har jeg også tid til at gøre børnene klar og hygge med dem uden alt for meget stress. 

Jeg har tit svært ved at få sværene sprøde på flæskestegen, er der nogle der har nogle gode råd til det? Nogle foreslag, idéer eller andet til det hele? Er der noget der mangler i forhold til mad, tilbehør osv?  

God jul til alle

Ud over de mange gode råd du allerede har fået i forhold til flæskestegen, så er det eneste jeg kan tilføje at den skal sættes ind i kold ovn... og så varme op sammen med ovnen så at sige.... ved dog ikke helt om det kan lade sig gøre når du også laver and ? vi har kun lavet flæskesteg, og så har min mor og stedfar eller hvem vi nu lige holder jul med, anden med

og for at få flæskestegen lige bruger vi kartofler til at lægge under i stedet for stanniol bryder mig ikke så meget om den smag staniolen efterlader (og ja, jeg kan som regel smage det, derfor ledte jeg efter alternativer )

og ellers så som andre skriver er det vigtigt at sværen er skåret ordentligt og den bliver gnedet med groft salt

Qnuz

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.