Holde jul for første gang :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.894 visninger
14 svar
3 synes godt om
15. december 2014

Foreversmile

Hej

Jeg er så heldig at skulle holde juleaften for første gang, og jeg glæder mig rigtig meget

Jeg/vi har valgt at fordele arbejdet så jeg ikke står med det hele nu hvor det er første gang. Mine svigerforældre som altid er enormt søde til at hjælpe, laver 2 ænder, andesauce og hjemmelavet rødkål Derudover køber de også noget af tilbehøret til maden og til den søde hygge tid. Mine egne forældre laver risalamande og kirsebærsauce  Jeg selv laver 1 and, 4.5 kg flæskesteg, brunede kartofler og kogte kartofler. Derudover har jeg bagt vanillekranse (Mette Blomsterberg's ) og brunkager (de blev knapt så gode). Jeg har købt masser af forskelligt chokolade (kringler, orangeknas, åkander, toblerone, skildpadder osv). Af tilbehør bliver der købt saltede kartoffelchips, Menu chips, slik, tyttebær, asier, 8-9 flasker sodavand, vin og lidt øl.

Jeg har valgt at langtidsstege anden i 6 timer ved 110 grader og flæskestegen i 3 timer ved samme temperatur (råd fra min svigerfar), så har jeg også tid til at gøre børnene klar og hygge med dem uden alt for meget stress. 

Jeg har tit svært ved at få sværene sprøde på flæskestegen, er der nogle der har nogle gode råd til det? Nogle foreslag, idéer eller andet til det hele? Er der noget der mangler i forhold til mad, tilbehør osv?  

God jul til alle

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. december 2014

vitapigen

Sæt ovnen om på grill til allersidst, men du skal sidde og holde øje, for det sker meget hurtigt at flæskesvær begynder at boble

Anmeld

15. december 2014

BinaMor

skær efter før stegning med en skarp kniv (men ram endelig ikke kødet!. det gør et eller andet) masser af grov salt gnubbes ind i. stegen skal stå lige. tag evt sølvpapirs kugler under for at udligne. grill til sidst

Anmeld

16. december 2014

6800

Jeg får ALTID sprøde svær; skær sværene efter, godt med salt på, når den har stået inde en times tid, drysser du godt med salt på igen

Anmeld

16. december 2014

Mutti84

Må jeg spørge hvor mange i bliver?

Synes 3 ænder og en flæskesteg lyder af rigtig meget! :-O

Jeg lavede 2 ænder til mortensaften, hvor vi var 7 voksne og 1 barn.. der røg kun 1 enkelt and.. 

Juleaften bliver vi 5 voksne og 1 barn og der bliver der lavet 1 and og en flæskesteg.. 

Anmeld

17. december 2014

Foreversmile

mutti84 skriver:

Må jeg spørge hvor mange i bliver?

Synes 3 ænder og en flæskesteg lyder af rigtig meget! :-O

Jeg lavede 2 ænder til mortensaften, hvor vi var 7 voksne og 1 barn.. der røg kun 1 enkelt and.. 

Juleaften bliver vi 5 voksne og 1 barn og der bliver der lavet 1 and og en flæskesteg.. 

Ja selvfølgelig må du det��

Vi bliver 13 voksne og 3 børn�� Ja jeg synes også det lyder af rigtig meget�� Men jeg tænker at vi så kan spise rester�� Der kommer i hvert fald ikke til at mangle noget, hverken maden, slik, chokolade og julegodter (alt hvad der kan spises). Jeg tror vi kommer til at stå med rigtig meget mad tilovers. Vi skal også lave 5-6 glas kartofler til brunede��

Anmeld

17. december 2014

Foreversmile

6800 skriver:

Jeg får ALTID sprøde svær; skær sværene efter, godt med salt på, når den har stået inde en times tid, drysser du godt med salt på igen

Jeg har lige fundet ud af min fejl�� Jeg har simpelthen ikke sat mig ind i hvad min ovn kan og hvad de forskellige symboler betyder���� Det er helt pinligt og så dumt. Jeg har troet at når jeg satte den på varmluft, at det så var grill�� Jeg synes simpelthen det er så evigt pinligt☺️ 

Anmeld

17. december 2014

L&V

Vi er kun 5 der spiser and men vi ska os ha 2 så der er nok af de stykker folk vil ha

Med en flæskesteg er det vigtigste man ik køber den for mager og at den ligger helt lige i ovnen også skær selv ridserne og masser af salt

Anmeld

17. december 2014

Foreversmile

L&V skriver:

Vi er kun 5 der spiser and men vi ska os ha 2 så der er nok af de stykker folk vil ha

Med en flæskesteg er det vigtigste man ik køber den for mager og at den ligger helt lige i ovnen også skær selv ridserne og masser af salt

Her hos os spiser de fleste mest and, så der skal helst være nok☺️

Jeg har købt en der hverken er ridset, skåret eller noget af den slags�� Den har spæk og ben, så den skulle gerne have noget smag�� Bruger du fint salt eller groft salt?

Anmeld

17. december 2014

Rockertand

Foreversmile skriver:

Hej

Jeg er så heldig at skulle holde juleaften for første gang, og jeg glæder mig rigtig meget

Jeg/vi har valgt at fordele arbejdet så jeg ikke står med det hele nu hvor det er første gang. Mine svigerforældre som altid er enormt søde til at hjælpe, laver 2 ænder, andesauce og hjemmelavet rødkål Derudover køber de også noget af tilbehøret til maden og til den søde hygge tid. Mine egne forældre laver risalamande og kirsebærsauce  Jeg selv laver 1 and, 4.5 kg flæskesteg, brunede kartofler og kogte kartofler. Derudover har jeg bagt vanillekranse (Mette Blomsterberg's ) og brunkager (de blev knapt så gode). Jeg har købt masser af forskelligt chokolade (kringler, orangeknas, åkander, toblerone, skildpadder osv). Af tilbehør bliver der købt saltede kartoffelchips, Menu chips, slik, tyttebær, asier, 8-9 flasker sodavand, vin og lidt øl.

Jeg har valgt at langtidsstege anden i 6 timer ved 110 grader og flæskestegen i 3 timer ved samme temperatur (råd fra min svigerfar), så har jeg også tid til at gøre børnene klar og hygge med dem uden alt for meget stress. 

Jeg har tit svært ved at få sværene sprøde på flæskestegen, er der nogle der har nogle gode råd til det? Nogle foreslag, idéer eller andet til det hele? Er der noget der mangler i forhold til mad, tilbehør osv?  

God jul til alle

Den sidste halve time skal den have høj varme.

Jeg har også brugt amatørtricket med grill til sidst, men der er altid lidt svedent, og det er bare ikke godt nok.

Danmarks bedste slagter har givet tippet om høj varme - og det virker bare! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.