modesty skriver:
Det er ikke nok som folk skriver at dividere lønnen med timer. Du har et personfradrag som ikke bliver mindre selvom du går ned i timer, og derfor vil du ikke gå ligeså meget ned i løn som hvis man divderede lønnen op i timer. Du skal kende dit personfradrag og dine andre fradrag, f.eks a-kassse, fagforening, kørsel, realkreditlån o.s.v. (som står på din selvangivelse) for at kunne regne det mere præcist ud. Her snakker vi netto-løn, som jo er det relevante ift. leveomkostninger o.s.v. Bruttoløn kan du i princippet ikke bruge til så meget.
Hvorfor er realkreditlånet vigtigt?
Da jeg gik ned i tid, snakkede jeg med mit lønkontor. Svaret var "tag din løn inkl. tillæg og divider derefter med 37, og tag så det tal og gang med 32, så har du bruttolønnen. Det er korrekt at ens fradrag ikke falder, og dermed skal man regne på hvad man så får udbetalt.. Ens kontigent til fagforening falder ikke førend man er nede på 25 timer, men så skal man have i mente, at så kan man heller ikke få så meget i dagpenge. Ens kørselspenge bliver så vidt jeg ved ej heller berørt. Ens ferie med løn bliver selvfølgelig berørt, da man jo får procenter af ens årsløn, hvad enten man får feriepenge eller ferie med løn.
Men hvor komme realkreditten ind?
Anmeld