Hvad betyder det at gå fra 37 til 30-32 timer...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2014

anynom

Demosan skriver:

Tihi! Der kan man bare se hvad der kommer ud af at besvare under amning 

Du har selvfølgelig ret! Det skal selvfølgelig divideres med 160,33 for at få timelønnen. 

Men i princippet kan man vel også udregne det direkte ved (22500x32)/37? Eller er jeg helt forkert på den! 

Pas  

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2014

modesty

I forhold til løn, som (kontor)assistent?

Jeg får lige nu løntrin 21 (uden nogle former for tillæg), og får derfor ca. 22.500,- før skat.

Vi har bare måtte erkende at det ikke hænger sammen på hjemmefronten, da min mand arbejder rigtig meget, og på dumme tidspunkter.

Så derfor leger vi nu med tanken om at jeg måske kunne gå ned i tid, når min kontrakt skal genforhandles næste år.

Men vi har lidt svært ved at regne os frem til hvor store økonomiske konsekvenser det vil få.

Så jeg tænkte at nogle af jer måske ved hvor meget 30-32 timer giver i løn som kontorassistent (gerne på ca. samme løntrin naturligvis)? 

-

(Anonymiteten skyldes at jeg ikke vil lække noget som vi slet ikke har besluttet endnu - just in case nogen fra mit arbejde skulle befinde sig her i forummet).

Det er ikke nok som folk skriver at dividere lønnen med timer. Du har et personfradrag som ikke bliver mindre selvom du går ned i timer, og derfor vil du ikke gå ligeså meget ned i løn som hvis man divderede lønnen op i timer. Du skal kende dit personfradrag og dine andre fradrag, f.eks a-kassse, fagforening, kørsel, realkreditlån o.s.v. (som står på din selvangivelse) for at kunne regne det mere præcist ud. Her snakker vi netto-løn, som jo er det relevante ift. leveomkostninger o.s.v. Bruttoløn kan du i princippet ikke bruge til så meget.

Anmeld

14. december 2014

Anonym trådstarter

modesty skriver:

Det er ikke nok som folk skriver at dividere lønnen med timer. Du har et personfradrag som ikke bliver mindre selvom du går ned i timer, og derfor vil du ikke gå ligeså meget ned i løn som hvis man divderede lønnen op i timer. Du skal kende dit personfradrag og dine andre fradrag, f.eks a-kassse, fagforening, kørsel, realkreditlån o.s.v. (som står på din selvangivelse) for at kunne regne det mere præcist ud. Her snakker vi netto-løn, som jo er det relevante ift. leveomkostninger o.s.v. Bruttoløn kan du i princippet ikke bruge til så meget.

Nåh for dælen.

Jeg har ikke megen forstand på den slags.

Kan man evt. få a-kassen til at regne på det så?

Eller andre "professionelle" steder? 

Anmeld

14. december 2014

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Nåh for dælen.

Jeg har ikke megen forstand på den slags.

Kan man evt. få a-kassen til at regne på det så?

Eller andre "professionelle" steder? 

Din a-kasse kan sagtens regne det for dig. Det kan din bank også. Du skal bare huske at du også går ned i pension. Og hvis dunkle får ferie med læn bliver den også påvirket.  

Anmeld

14. december 2014

Anonym trådstarter

Jeanne skriver:

Din a-kasse kan sagtens regne det for dig. Det kan din bank også. Du skal bare huske at du også går ned i pension. Og hvis dunkle får ferie med læn bliver den også påvirket.  

Gå ned i pension, så mener du vel bare tilsvarende, fordi jeg går ned i løn ikke?

Og hvordan påvirker det ferie med løn?

Anmeld

14. december 2014

Mom

Profilbillede for Mom
modesty skriver:

Hvorfor er realkreditlånet vigtigt?

Da jeg gik ned i tid, snakkede jeg med mit lønkontor. Svaret var "tag din løn inkl. tillæg og divider derefter med 37, og tag så det tal og gang med 32, så har du bruttolønnen. Det er korrekt at ens fradrag ikke falder, og dermed skal man regne på hvad man så får udbetalt.. Ens kontigent til fagforening falder ikke førend man er nede på 25 timer, men så skal man have i mente, at så kan man heller ikke få så meget i dagpenge. Ens kørselspenge bliver så vidt jeg ved ej heller berørt. Ens ferie med løn bliver selvfølgelig berørt, da man jo får procenter af ens årsløn, hvad enten man får feriepenge eller ferie med løn.

Men hvor komme realkreditten ind?

Anmeld

14. december 2014

1977

Profilbillede for 1977
Anonym skriver:

Gå ned i pension, så mener du vel bare tilsvarende, fordi jeg går ned i løn ikke?

Og hvordan påvirker det ferie med løn?

Ja tilsvarende for den er udregnet som % af din løn. Og den påvirker din ferie med løn ved at du "kun" får svarende til din månedsløn på fx 32 timer. 

Anmeld

14. december 2014

Clisolka

Jeg er selv her pr. 1/9 gået fra 37 timer til 30 timer ugentligt. Jeg er gået ca. 4.000 ned i løn (før skat) - men det er det værd! 

Jeg vil langt hellere have tiden med mine børn mens de er så små, end pengene... Jeg har 4 timers transport dagligt, så for mig har det været guld værd! 

Anmeld

14. december 2014

modesty

Hvorfor er realkreditlånet vigtigt?

Da jeg gik ned i tid, snakkede jeg med mit lønkontor. Svaret var "tag din løn inkl. tillæg og divider derefter med 37, og tag så det tal og gang med 32, så har du bruttolønnen. Det er korrekt at ens fradrag ikke falder, og dermed skal man regne på hvad man så får udbetalt.. Ens kontigent til fagforening falder ikke førend man er nede på 25 timer, men så skal man have i mente, at så kan man heller ikke få så meget i dagpenge. Ens kørselspenge bliver så vidt jeg ved ej heller berørt. Ens ferie med løn bliver selvfølgelig berørt, da man jo får procenter af ens årsløn, hvad enten man får feriepenge eller ferie med løn.

Men hvor komme realkreditten ind?

Alt der jeg kommenterer på, handler om fradrag - man får fradrag af sin realkreditgæld. Man får fradrag af sit fagforenings- og a-kasse kontingent. Man får fradrag på basis af kørselsudgifter. Og der kan være andre fradrag også. Alle disse fradrag skal tillægges personfradraget før man kan regne sit eget individuelle fradrag og dermed sin nettoindkomst ud. Brutto-indkomst kan man jo ikke bruge til så meget andet end at beregne netto-indkomst ud fra, det vigtige er hvor mange penge man har til rådighed pr. måned.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.