frustreret...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.033 visninger
3 svar
1 synes godt om
12. december 2014

Viksen81

Jeg har for snart 2 år siden fået en ny kæreste, som har en datter der snart er 8år. Jeg har selv 2 børn på snart 6år og 10år. Vi har boet sammen de sidste 7mdr. Vi er meget glade for hinanden og hinandens børn.

Min kæreste har hans datter 5 dage i 9/5 ordning og han og hans eks gik fra hinanden da hun var knap 2år, så han har været alene med hende i knap 4år. Han og hans eks har haft og har et godt forhold til hinanden, hvilket jeg respekterer!

Vi er rigtig gode til, at snakke om tingene generelt og især mine børn på godt og ondt, da de har haft en svær skilsmisse. Men når det kommer til hans datter har jeg det rigtig svært. Jeg føler jeg skal være på listetå når jeg omtaler hende også på godt og ondt og jeg føler han har en mistillid til mig, når jeg er sammen med hans datter. Som om at jeg ikke skulle behandle hende godt nok. Han er extremt beskyttende overfor sin datter og er typen hvor "der er i hvert fald ikke nogen som skal tale grimt om min datter". Det gør jeg heller aldrig. Tværtimod prøver jeg virkelig, at give plads til hende og skabe en tillid til hende, men også på en vis afstand, fordi hun tit og ofte foretrækker sin far. Jeg accepterer at hun helst vil sin far, men synes også det er svært at hun tit vælger mig fra. Men det er noget jeg arbejder med. Jeg mener alligevel, at det bør være ligeværdigt, når vi snakker om enten din eller mine børn.

Vi havde for ikke så lang tid siden en samtale om, at jeg ikke følte, han gav plads til mig i samvær med hende for, at kunne skabe relation med hende og at det ikke var muligt for mig, at kunne diskutere ting som rørte sig ved hende. At han lukkede samtalen hurtigt og ikke ville snakke videre, at han ikke ville lytte til mig, hvis jeg havde noget at sige omkring hende, især det som er noget sværere for ham at snakke om. Jeg fortalte ham, at det ikke kunne være rigtigt, vi ikke kunne snakke om hende, når vi kunne omkring mine børn og det især de ting hvor følelserne går lidt dybere. Men jeg accepterer at han snakker sådan om mine børn (eks. han kan sige " jeg synes det er møjirriterende, at din søn skal tude sådan..."), men havde det været omvendt lukker han den promte og vil ikke snakke.

Eks. på en situation: "Jeg sidder og hygger med hans datter og vi ordner hår på hinanden. Jeg spørger om hun kan sætte elastik i håret, hvor hun svarer, nej. Jeg spørger hende så om jeg skal hjælpe og hun er modtagelig og sætter sig ved siden af mig. Jeg er kun lige startet på at lære hende det, da hun siger hun ikke kan. Jeg prøver at forklare hende med rolig stemme, at når man skal prøve noget nyt er det altid svært i starten, men at man skal prøve at tro på man kan og det kræver øvelse. Hun begynder så at græde og jeg siger det er okay det er svært, men hun afviser og vil ikke. Jeg siger så til sidst at så kan vi prøve igen en anden dag. "

Men idet vi sidder og snakker kommer min kæreste ned i stuen og ser hun græder og går hen mod os. Jeg siger til ham bevidst og med lidt skarpe øjne "ikke nu" og han går igen. Dette pga. hvis han var kommet hen til hende ville hun græde endnu mere, hvilket jeg vurderede ikke var nødvendigt der.

Senere går jeg så ud mod køkkenet, min kæreste går forbi mig og jeg når kun forbi hjørnet, da jeg kan høre han går hen til hende for, at spørge hvordan hun har det. Jeg går promte ind i stuen igen og kalder ham til mig, havde jeg ikke gjort det, ved jeg han også ville have spurgt hende hvad det drejede sig om. Jeg blev virkelig vred på ham over han ikke spurgte mig, og jeg følte virkelig, at han gik bag om ryggen på mig og det er IKKE første gang han har gjort det. Derfor føler jeg denne mistillid, at han ikke stoler på at jeg er sød ved hans datter. Jeg synes ikke jeg prøver på andet, men jeg har selvfølgelig også mine grænser og de er ikke anderledes end mine egne børn. Og ikke nok med det siger han så i vores diskussion senere "ja, hendes mor siger også hun har sagt hun er bange for dig". Slam... at få i hovedet, det gjorde mig rigtig ked. Jeg spurgte ham så, hvad han svarede til hende, hvorpå han siger "ingenting" Det var nok ikke lige det svar jeg havde håbet på.

Jeg undskylder min lange roman og håber det er forståligt. Jeg har i hver fald prøvet, at sætte jer ind i min situation og frustration over, hvordan jeg skal takle det eller om det bare er mig som er gal på den med mine følelser?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. december 2014

Newsence

Hvis I bor sammen SKAL I være ligeværdige i forhold til begges børn...

Ellers bliver det et helved for alle..

DU skal kunne sige fra overfor hende, sætte grænser og hygge med hende og når den ene har sagt noget så støtter man det ( ligesom hvis man boede sammen med børnenes rigtige forældre) Det samme gælder så din kæreste og dine børn.

Derfor skal I sætte jer sammen og finde ud af hvilke regler, værdier mm der skal være i jeres nye fælles hjem. Dette skal I have helt på plads... Derudover skal I begge kunne respektere når den anden har en kamp eller episode med jeres børn og denne skal man støtte og ikke spolere som han gjorde i dit eksempel..

På den anden side så lyder det som om du ikke har tillid til ham ( måske af en grund) men jeg tænker hvorfor måtte han ikke spørge til hende?? Fordi det var din kamp?? Hvis du vidste han ville støtte dig så ville du ikke have behov for at bestemme om han spørger hende eller ej..

Her er det sådan at når bonus datter er her så bestemmer vi begge lige meget. Hun bliver behandlet præcis som vores fælles barn.. Hvis jeg har et eller andet med hende og hendes far ser hende græde så spørger han da tit hvad der er og hvorfor hun græder og det er helt ok for jeg ved at uanset hvad så støtter han mig og foran datter siger at " sådan er det jo og at jeg har ret) er han så uenig så tager vi den senere når vi er alene OG så er det MIG der evt. laver om på tingene foran datter så hun ALDRIG oplever at den ene af os kan omstøbe en beslutning den anden har taget... Det kan han heller ikke men han kan snakke om det og evt. overbevise mig om andet men ALDRIG ALDRIG kunne han finde på at bruge far kortet : "jeg er hendes rigtige far så jeg bestemmer"

det ved han godt det finder jeg mig ikke i. 

Jeg har nu så godt et forhold til bonus datter at hun har spurgt sin mor om hun også må kalde mig mor for som hun sagde " så har jeg bare to, en rigtig og en ekstra" Og hendes mor sagde til hende at det måtte hun godt for hende... Selv har jeg sagt at det må datter selv bestemme så længe det er ok med rigtige mor.. 

så få jer nogle fælles regler og få snakket om hvad man gør når den anden sætter grænser eller på anden måde har en ting kørerne med ens børn. Giv hende lidt plads til at se sin far. Du må lærer at hendes far er den hun vil se og det vil tage tid før det er jer hun vil se... Giv hende plads og tid.. Men aftal sammen nogle tider hvor I to kan lave noget sammen så I kan få et forhold... Og her må far altså gerne være med... eks. kunne I shoppe tøj til jul/nytårsfest.. far er med i byen men du er den der styrer og det er dig der hjælper hende med størrelser osv.. far er tilskuer.. Hvis du tvinger at I skal være alene vil hun føle at du stjæler hendes kostbare tid med far og så bliver I først fjender.. Så lad far være far giv hende plads og tid og lav noget alle sammen.. I er en familie nu.. så opfør jer som var alle børnene jeres fælles børn.... 

Anmeld

12. december 2014

Viksen81

newsence skriver:

Hvis I bor sammen SKAL I være ligeværdige i forhold til begges børn...

Ellers bliver det et helved for alle..

DU skal kunne sige fra overfor hende, sætte grænser og hygge med hende og når den ene har sagt noget så støtter man det ( ligesom hvis man boede sammen med børnenes rigtige forældre) Det samme gælder så din kæreste og dine børn.

Derfor skal I sætte jer sammen og finde ud af hvilke regler, værdier mm der skal være i jeres nye fælles hjem. Dette skal I have helt på plads... Derudover skal I begge kunne respektere når den anden har en kamp eller episode med jeres børn og denne skal man støtte og ikke spolere som han gjorde i dit eksempel..

På den anden side så lyder det som om du ikke har tillid til ham ( måske af en grund) men jeg tænker hvorfor måtte han ikke spørge til hende?? Fordi det var din kamp?? Hvis du vidste han ville støtte dig så ville du ikke have behov for at bestemme om han spørger hende eller ej..

Her er det sådan at når bonus datter er her så bestemmer vi begge lige meget. Hun bliver behandlet præcis som vores fælles barn.. Hvis jeg har et eller andet med hende og hendes far ser hende græde så spørger han da tit hvad der er og hvorfor hun græder og det er helt ok for jeg ved at uanset hvad så støtter han mig og foran datter siger at " sådan er det jo og at jeg har ret) er han så uenig så tager vi den senere når vi er alene OG så er det MIG der evt. laver om på tingene foran datter så hun ALDRIG oplever at den ene af os kan omstøbe en beslutning den anden har taget... Det kan han heller ikke men han kan snakke om det og evt. overbevise mig om andet men ALDRIG ALDRIG kunne han finde på at bruge far kortet : "jeg er hendes rigtige far så jeg bestemmer"

det ved han godt det finder jeg mig ikke i. 

Jeg har nu så godt et forhold til bonus datter at hun har spurgt sin mor om hun også må kalde mig mor for som hun sagde " så har jeg bare to, en rigtig og en ekstra" Og hendes mor sagde til hende at det måtte hun godt for hende... Selv har jeg sagt at det må datter selv bestemme så længe det er ok med rigtige mor.. 

så få jer nogle fælles regler og få snakket om hvad man gør når den anden sætter grænser eller på anden måde har en ting kørerne med ens børn. Giv hende lidt plads til at se sin far. Du må lærer at hendes far er den hun vil se og det vil tage tid før det er jer hun vil se... Giv hende plads og tid.. Men aftal sammen nogle tider hvor I to kan lave noget sammen så I kan få et forhold... Og her må far altså gerne være med... eks. kunne I shoppe tøj til jul/nytårsfest.. far er med i byen men du er den der styrer og det er dig der hjælper hende med størrelser osv.. far er tilskuer.. Hvis du tvinger at I skal være alene vil hun føle at du stjæler hendes kostbare tid med far og så bliver I først fjender.. Så lad far være far giv hende plads og tid og lav noget alle sammen.. I er en familie nu.. så opfør jer som var alle børnene jeres fælles børn.... 

Tak for svar!

Synes dog du skriver lidt hårdt, men fint med kritikken

Mht. at han spørger hende kan jeg godt se, han selvfølgelig skal kunne have lov til, da det er hans barn. Han siger også han vil støtte mig op, for vi har haft snak om det, men det føles bare ikke sådan i disse situationer. For det er måden han gør det på, jeg føler han går bag min ryg, som om han lige skal gøre det godt igen for hende, som om at jeg ikke kan det. Og det er der jeg føler han ikke har tilliden til mig(jeg bliver faktisk ked over det over det). Eller for den sags skyld måske til ham, da jeg synes at opleve andet. Det handler ikke om hvis kamp det er eller hvem der skal bestemme, sådan ser jeg det ikke. Synes virkelig jeg gør det efter kunstens regler...

Ja, jeg må indrømme jeg kan have det svært med hende, selvom jeg holder af hende, for det gør jeg! Men har også ladet mig høre at det er okay at have de følelser, men det betyder ikke at jeg vil behandle hende anderledes end mine egne børn. Hvilket hendes far også har tendens til, som vi også har snakket om... Det er svært at forklare her med skrevne ord og har aldrig spurgt til erfaringer sådan her før, men jeg er på bar bund

Jeg er meget bevidst om de ting jeg gør. Især det med at give plads og at det er far hun foretrækker og det kan jeg også acceptere, jeg har nærmest ikke gjort andet. Det er bare svært at skabe tillid og relation til et barn, hvis pladsen ikke gives i hverdagen også(ligesom hvis man havde fælles børn), men at den skal planlægges. Jeg kunne aldrig finde på at tvinge hende til tid sammen, men mærker stemningen og fanger øjeblikkende.

Anmeld

12. december 2014

Newsence

det er en svær tid.. I skal finde hinanden og en fælles fremtid med nye regler og normer og værdier.. Jeg mener ikke at skrive hårdt, men skriver altid direkte da det efter min mening er det bedste...

Hvis I har snakket om det så skal du måske give det et forsøg.. snak med ham om hvordan han skal komme ind og spørge og se så om han støtter dig eller ej.. Og derefter kan I tage en snak... Det virker som om at det meget er dine følelser af at slå til der er på spil her... 

Måske skal du mærke efter og se om du kan finde et svar på hvorfor måden han gør det på gør ondt.. Prøv at finde svaret i dig selv og ikke i ham.. Det er en rigtig god øvelse... Find ud af hvorfor det rammer dig.. Prøv at undgå at sige " det er fordi han gør..." Ja han gør sådan men han har jo lovet dig at støtte dig så hvorfor lader du ham så ikke prøve??

Jeg ved jo ikke hvordan det er hjemme hos jer, men ud far dit indlæg lyder det som om I ikke arbejder sammen. Det lyder som om at både du og ham hver især har jeres ting men I er ikke fælles om tingene.. 

Den episode du nævner tja hvorfor siger du til far " ikke nu" Hvorfor ikke istedet FORTÆLLE far hvad det hele handler om og hvad du tænker at gøre for at det nok skal løse sig. På den måde får du far med og far ved præcis hvad du forventer af ham.. Og så brug ham som en hjælper istedet for at lukke ham ude af det der er sket.. Blot et eksempel..

Så ærlig talt så bør I snakke mere sammen og arbejde mere sammen. Det virker som om i Modarbejder hinanden. I to skal være et hold der står sammen ellers vil børnene blive forvirret... 

Så få en snak om fælles værdier og regler og hvordan i takler situationer og kommunikation er altså nøgle ordret her... 

Og så Må I to ( dig og datteren) få jer et forhld op.. Hun kan jo mærke hvis du har det svært ( det ER helt normalt og ok at have det sådan men HVIS I skal have et godt forhold er I nød til at arbejde på det og da du er den voksne er det dig der må tage de første 1000 skridt.) Prøv at arbejde med dig selv.. Vi kan ikke ændre andre men vi kan ændre os selv så det er det har at arbejde med.. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.