Studerende

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.303 visninger
18 svar
0 synes godt om
10. december 2014

Anonym trådstarter

Hej håber nogle kan hjælpe med mit spørgsmål. Hvis man er medlem af a kasse og har været det i et år, samtidig er man studerende, kan man så få barselsdag penge? Eller hvordan er det. For gælder det så stadigvæk at man skal arbejde arbejdet de sidste 13 uger inden barsel? Nogle der kan hjælpe mig og forklare det? !

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. december 2014

StudPsyk

Skal du ikke bare have fødselsklip hvis du er studerende? Og du er vel gratis medlem af a-kassen så længe du er studerende, ikke? 

Anmeld

10. december 2014

Julemusen

Som studerende har du ret til 12 fødselsklip. Du kan få barselsdagpenge hvis du blivet færdiguddannet inden du føder eller hvis du har arbejdet de 120-130 timer i de 13 uger før barsel på uddannelsen. Man kan ikke få barselsdagpenge og være studerende medmindre man har haft arbejde ved siden af studiet og beløbet blivet vurderet efter hvor mange timer du har arbejdet op til din barsel.

Anmeld

10. december 2014

Julemusen

Her står reglerne for studerende og nyuddannede på barsel:

https://www.borger.dk/sider/barsel-studerende-job-nyuddannede.aspx

Anmeld

10. december 2014

Anonym trådstarter

Janne T. skriver:

Skal du ikke bare have fødselsklip hvis du er studerende? Og du er vel gratis medlem af a-kassen så længe du er studerende, ikke? 

Jo men hvis jeg kan få barselsdagpenge er det bedre for så kan jeg få de ekstra SU klip når barsel er færdig :-) og jo det er gratis som studerende, men ville høre fordi så vil vi sætte på pause at blive gravid så jeg kan nå at være medlem i et år 

Anmeld

10. december 2014

Nystart

Anonym skriver:

Jo men hvis jeg kan få barselsdagpenge er det bedre for så kan jeg få de ekstra SU klip når barsel er færdig :-) og jo det er gratis som studerende, men ville høre fordi så vil vi sætte på pause at blive gravid så jeg kan nå at være medlem i et år 

Du skal meldes HELT fra din uddannelse hvis du skal ha barselsdagpenge på den måde.... 

Anmeld

10. december 2014

Anonym trådstarter

Nystart skriver:

Du skal meldes HELT fra din uddannelse hvis du skal ha barselsdagpenge på den måde.... 

Okay så hvis man skal have barselsdagpenge som studerende skal man opfylde kravet om 120 timer arbejde i løbet af 13 uger? Det gør ingen forskel om man er medlem af a kasse? Og det vil sige arbejde hver eneste uge, ikke?  

Anmeld

10. december 2014

Nystart

Anonym skriver:

Okay så hvis man skal have barselsdagpenge som studerende skal man opfylde kravet om 120 timer arbejde i løbet af 13 uger? Det gør ingen forskel om man er medlem af a kasse? Og det vil sige arbejde hver eneste uge, ikke?  

Du vil ikke kunne modtage fuld dagpenge og suklip på samme tid... 

du kan evt få 5 timer i ugen hvis det var det du arbejde inden barsel,  sammen med din su-klip... men det er enten eller... og vælger du barselsdagpenge(hvis du kan, for ja der skal du ha optjent til de) skal du meldes helt fra din uddannelse... og så risikere du jo så at du skal starte forfra....

og nej det gør ingen forskel... a-kasse uden at ha arbejdet og kun været studerende giver ingen ret til dagpenge medmindre du gør uddannelsen færdig....

Jeg var/er fuldt berettet til høj dagpenge sats da jeg optjente det inden studiet, men så skal jeg melde helt fra mit studie og det ønsker jeg ikke 

Anmeld

10. december 2014

Anonym trådstarter

Nystart skriver:

Du vil ikke kunne modtage fuld dagpenge og suklip på samme tid... 

du kan evt få 5 timer i ugen hvis det var det du arbejde inden barsel,  sammen med din su-klip... men det er enten eller... og vælger du barselsdagpenge(hvis du kan, for ja der skal du ha optjent til de) skal du meldes helt fra din uddannelse... og så risikere du jo så at du skal starte forfra....

og nej det gør ingen forskel... a-kasse uden at ha arbejdet og kun været studerende giver ingen ret til dagpenge medmindre du gør uddannelsen færdig....

Jeg var/er fuldt berettet til høj dagpenge sats da jeg optjente det inden studiet, men så skal jeg melde helt fra mit studie og det ønsker jeg ikke 

Okay tusind tak for jeres svar :-) men det sidste jeg er i tvivl om. I de 13 uger før man måske kan få lidt barselsdagpenge er det så hver eneste uge man skal arbejde? Eller må der være en uge hvor du ikke arbejde og ugen efter hvor man arbejder mere? 

Anmeld

10. december 2014

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Okay tusind tak for jeres svar :-) men det sidste jeg er i tvivl om. I de 13 uger før man måske kan få lidt barselsdagpenge er det så hver eneste uge man skal arbejde? Eller må der være en uge hvor du ikke arbejde og ugen efter hvor man arbejder mere? 

Men man kan så få barselsdagpenge og SU klip samtidig hvis man har arbejdet mindst 120 timer inden for 13 uger? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.