Blop2 skriver:
Hej piger....
vores søn er lige startet i børnehave. Han har brug for ekstra støtte, og skal guides igennem dagens gøren.
Lige for tiden kommer der en indsatspædagog flere gange i løbet af december, som observere ham så hun kan komme med hjælp og gode råd til pædagogerne, om hvordan de bedst hjælper vores søn.
de sidste par dage har jeg tænkt meget på hvor svært et barn skal have det før de ikke høre hjemme i en almindelig børnehave?
nogen af jer andre, som har børn der har brugt for ekstra støtte i deres daginstitutioner?
nogen med børn i special børnehaver, hvis der overhovedet er noget der hedder det?
nogen der bare vil fortælle om deres børn med ekstra behov for hjælp, så man ikke føler sig alene i verden;o)
?
jeg vil sige at der skal rigtig meget til før de kommer i speciel børnehave/skole.
min dreng fik støtte på i børnehaven da han var 4 eller 5 år
min dreng er letter mental rataderet og lider af selektiv mutisme, og har lidt autisme inden for alle spekter.
han har aldrig snakket eller smilede (kun nå vi hentede ham så kunne han smile) i dagplejen.
da han kom i børnene have der smile han heller ikke han sad bare stille og lege for sig selv, men da der så startede en ny pædagog, der begynte han at smile til hende nå hun lavede sjov men han snakkede stadig ikke til andre end os der hjemme.
vi valgte så at han skulle skifte børnehave da han ikke var glad for at være der og det ikke var det rigtige sted for et barn som ham,
og da han flyttede børnehave der begynte han hurtig at smile og falde til, men snakkede stadig ikke rigtig kun meget lidt, kun til sin søster som også startede der, han legede også kun med hende.
de søgte så støtte til 3 børn der var på den stue han var, så der var en fuldtids støtte pædagog og det var det bedste der ske for min dreng, da han hurtig begyndte at snakke og grine, men hun var der også til at hjælpe ham i de situationer som han ikke magtede og til at forberede ham på alt hvad der skulle ske osv.
hun fulgte også med da han skulle starte i sfo, nu gå han i første klasse og er begyndt at snakke i skolen, og for første gang i sidte uge snakkede han også inden i klasseværelset (har han aldrig gjort) han er begyndt at lege med andre børn, for det meste er det sammen med sin søster, her hjemme leger han stort set med alle, og han har altid snakket herhjemme.
han er udadreagerene(staves) herhjemme, men ikke ude.
det er kun en lille del af alt de vi har oplevet.
min dreng er 8 (på nogen punkter er han som en på 2,7 år og i gennemsnit er han ca på 4,2 år) og min datter er 7. da han er skole sat gå i de begge i 1 kl men i hver deres klasse men på samme skole.
håber du kan læse hvad jeg skriver, da jeg ikke har rettet det igennem, da jeg sådan set var på vej i seng, da jeg så dit opslag