Opdragelsens vigtighed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

724 visninger
1 svar
4 synes godt om
27. november 2014

Linda Stæhr

Profilbillede for Linda Stæhr

Hvad handler opdragelse egentligt om?

Medierne og debatsiderne taler for tiden meget om, at børn ikke får nok grænser med hjemmefra. Der tales om utilpassede skoleelever og problemer for Danmarks konkurrenceevne i fremtiden.

Men hvorfor er det så vigtigt ikke kun at lytte til vores børn, men også at sætte tydelige grænser for dem og dermed tage vores autoritet som opdragere på os? Den bagvedliggende teori forsvinder i debatten, og jeg har sat mig for at minde om, hvad opdragelse egentligt handler om.

Den autoritære forældre over for forælderen med autoritet

Hvorfor kan det være svært at sætte grænser for børn? Det er som regel fordi grænsesætning virker som en unødvendig magtdemonstration: ”Børn har jo krav på respekt og ligeværd” tænker vi. Ja, men ligeværd er ikke det samme som ligestilling. Børn der får ligestilling i hjemmet med mor eller far bliver utrygge og kan slet ikke håndtere al den magt, der ligger i ligestilling. Derfor må forældre tage autoriteten på sig og skabe en ULIGE magtbalance, hvor forældrene har magten og autoriteten. Og det er ikke det samme at have autoritet, som at være autoritær.

Autoritær opdragelse er i dag forældet og handlede historisk set om, at børn skulle lystre uden forklaring og uden protest. Formålet var tidligere: Gode lydige samfundsborgere, der passede sig ind. Hvorimod det kræver en mere ligeværdig opdragelse at fremme stor selv­stæn­dig­hed og høje so­ci­ale kom­pe­ten­cer, som passer til vore dages samfund. En voksen med autoritet kan sagtens lytte til barnets behov og ønsker, men træffer så et (voksent) valg om, hvad der skal ske, og inddrager barnets perspektiv, hvis det er muligt.

Tryghed i autoritet

Forældre med autoritet skaber tryghed i børnene, hvilket er et af de vigtigste argumenter for grænsesætning. Tryghed gennem et forudsigeligt samspil: Barnet ved, hvad det kan forvente af sine forældre, hvor grænserne går, og ved, at forælderene følger op på det, der bliver sagt. Den tryghed gør, at barnet kan bruge meget mere tid på at lege, trives og udvikle sig, end fx på at diskutere eller skændes om, hvem der skal bestemme denne gang. Som voksne, og specielt som danskere, bryder vi os ikke om autoriteter. Men for børn er det altafgørende for deres opvækst, om deres forældre har autoritet eller ej i samspillet med dem.

At udsætte egne behov

Forældre skal tage magten over, hvad der skal ske, hvornår og hvordan. Børn skal lære at lære at underordne sig andet end sig selv og ikke diskuteres med i det uendelige. Hvis fx barnet skal være i stand til at have et job engang i fremtiden, skal det dels kunne: 1. Tilsidesætte egne her-og-nu behov og underordne sig en social norm (fx overvinde mageligheden derhjemme og møde op på arbejde) for at opnå noget andet, jeg ønsker mig (fx løn). 2. At lytte til andre og respektere deres meninger (fx kolleger med andre ekspertiser). At tilpasse adfærd og udsætte egne behov lærer barnet gennem grænsesætning. At lytte til andre lærer barnet, ved at blive hørt, som jeg vil komme ind på om lidt.

Vigtig trods

Et sundt barn vil protestere, når det bliver irettesat eller begrænset. Her er det vigtigt, at give plads og lytte til barnets følelser. Barnet lærer at respektere og håndtere sine egne følelser gennem respekten fra forældrene, når de lytter. Desuden vil barnet tage skade af at blive bebrejdet sine følelser.

Følelsernes udtryk kan dog gøres på mange måder. Det er fx ikke i orden, at barnet ødelægger ting eller er til fare for sig selv eller andre, her må vi anvise en bedre vej fx for barnets vrede. Men hvis vi derimod bebrejder barnets følelser, vil det med tiden lære at skubbe følelserne til side eller bebrejde sig selv.

Følelser har altid et udtryk, og vil derfor bare ophobes inde i barnet eller forvrænges et andet sted hen, hvis de ikke accepteres og udtrykkes. Undertrykte eller forvrængede følelser kommer ofte til overfladen senere i livet i form af depression, angst, forbier osv. – når vi som voksne stresses over evne. Det kan aldrig helt undgås, at vores børn må bearbejde fortiden gennem terapi som voksne; også selvom alle forældre som udgangspunkt gør deres bedste. Men vi skal kende konsekvenserne af vores opdragelse, så vi kan træffe de bedste valg for vores børn.

Så helt opsummerende: Alle følelser er okay, men ikke al adfærd. Vigtig grænsesætning har stor betydning for vores børns trivsel i familien og for fremtiden, og må ikke forveksles med autoritær opdragelse. En god forældre skaber gode forudsætninger for tillid, sociale evner og plads til at udvikles og trives gennem sin autoritet.

Linda Stæhr

Familierådgiver i Trivsel i familien

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. november 2014

Mamacita til 2 piger

Tak for et fantastisk indlæg!!! 

Det rammer spot on på "problemet" for mange forældre. 

Jeg er selv blevet opdraget meget autoritært, med kæft trit og retning. Det var ikke altid lige sjovt. Men jeg kan jo se tilbage gennem generationerne i min mors familie, at det er en del af den sociale arv. Min mor havde simpelthen ikke kompetencerne til at gøre det anderledes. Min far og hans familie derimod er tydelige modsætninger. 

Men noget af det fra min mors familie har jeg taget med mig, samtidig med at jeg lytter til mine egne børns tanker, meninger og behov - som er en del af det min far har givet videre. 

 

Desuden har jeg arbejdet med unge mellem 13-18 på socialpædagogisk opholdssted, og der gik det virkelig op for mig hvor vigtigt det var med at sætte grænser for børnene mens de var små, og jeg er evigt taknemmelig for at mine forældre gjorde det, trods måden det blev gjort på. 

Mange af de her unge var diagnosticeret med diverse diagnoser. Men jeg vil tro at godt 75% var ikke ADHD el. lign. De var egentligt bare misforståede og søgte grænser. Jeg lavede mit eget lille "eksperiment" og var tydelig og klar i mine meldinger og grænser, samtidig med at  jeg ikke var bleg for at lytte og give dem en krammer når det var svært. 

Der var to piger som jeg havde i den korte periode, og som i dag er 17-20 år er nu uden medicin, følger deres drømme og er i gang med uddannelse. 

Jeg hører stadig fra dem, og det er blevet nogle dejlige piger som fik et andet syn på tilværelsen bare fordi de fik sat grænser og kærlighed! 

I dag laver jeg noget helt andet Pga. sygdom. Men det har virkelig givet mig et syn på hvilke "monstre" børn kan udvikle sig til, bare fordi de mangler grænser! Og det er jo forældrenes "skyld"... 

 

 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.