Vi plejer at være hos mine forældrer. (Mine svigerforældrer sidder bare og ser på tv hele aftnen og venter på at det skal blive midnat.)Hos os er traditionen en god middag med tre retter. Derefter bliver der sat en skål med småpakker midt på bordet (Det er virkelig bare småting som et viskelæder, en lille rosinpakke osv) og så spiller børn og barnlige sjæle spil og vinderen kan så vælge sig en pakke fra skålen. Det er som regel spil som sorteper, firkort, diverse kortspil, gættelege, gnav osv. I et andet rum er der masser af ballonger og en elektrisk jernbane og diverse lego mm som børnene kan hygge sig med. Der serveres kaffe/the m noget i glasset ved siden af for dem som ønsker det, sodavand til børnene og konfekt, nødder og kager på bordet. Børnene er oppe til de går omkuld. Ud på aftnen går vi gerne udenfor med børnene med stjernekastere og evn småfyrværkeri, hvis vi kan mærke, at der er nogen, som er ved at være for trætte til at være oppe meget længere. De voksne og de store børn venter til midnat, så går dem, som har lyst, udenfor med fyrværkeri, mens andre bliver inde og ser på fra et stort vindue, hvor der er ganske fin udsigt til det hele.
Det hele er ganske fleksibelt i forhold til at det skal være en stor familieaften, og der skal være plads til alle uanset alder og behov. Små børn har en seng at sove i, når behovet er der, min søsters hund får en specialindrettet hule, hvor den kan få fred (så meget det nu er muligt) osv.
Tv'en er afslået bortset fra til 90-års fødselsdagen og selve klokkeslagene fra rådhusuret ved midnat. Da er det champagne til de voksne og børnechampagne til børn eller folk som ikke vil/kan/skal drikke alkohol. Efter midnat sidder de voksne og snakker så længe, de nu har lyst.
Anmeld