Til kontrol - både intet nyt og nyt...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.506 visninger
5 svar
7 synes godt om
24. november 2014

Stjerneskud84

Dagen idag med Min datter og tjek i Århus på radiologisk og ortopædkirurgisk afdelinger...

Vi vågner, Min datter siger "op mor" "århuuuuuuuus" Når vi forbereder hende dagen før på næste dags planer, husker hun dem fint næste morgen.. 

Vi hygger til morgen og snøvler os færdige... (Kvinder tager jo tid om at gøre sig færdige).

Vi pakker min bil, køre mod min barndoms by for at hente farmand... Og videre mod Århus... Hun hyggede sig i bilen, sagde århuuuuus mange gange på vej derind... ��

Vi starter på røntgen afdelingen... Viste sig at vi var gået forkert og blev guidet til næste blok... Vi ankommer, min datter flyver ind i venteværelset hen til en fremmed mor med sin baby... Og siger "babyyyy" mange gange og siger "Hej" og får charmet sig ind.. Kort tid efter blev vi kaldt ind... Min datter blev klædt af og på briksen, mor og far blev klædt i "røntgen forklæder" (shit de er varme at have på, vi fik hvert fald varmen ret hurtigt) og så blev vi guidet til at far skulle holde min datters arme og mor skulle holde benene og ligge dem som lægen bad mig om at gøre... Det var hurtigt overstået, før hun kunne få tøj på igen, skulle billederne godkendes først, af en anden læge, hvis nu det skulle tages om... De var super gode, så i tøjet med hende og så videre til endnu en ny blok, hvor vi havde en tid hos ortopædkirurgisk afdeling..

Der sad vi længe og ventede... Min datter var meget utilfreds med et andet barn som kørte rundt på en bil, som hun bestemt mente var hendes.. Bilen blev ledig og hun fik gang i en leg med en ældre dame og nogle af de andre som sad der... Det gik bare derud af..

Vi blev kaldt ind til en ny læge, som skulle fortælle om hendes hofter og ben... Jeg var spændt og stod faktisk op derinde og nærmeste trippede mens min mand og datter sad ret afslappet i en stol...

Konklusionen:
Som lægen sagde, det var dejligt at se, at hun nu selv går rundt og det var gode fremskridt...
Hendes hofter er ikke blevet bedre fra da vi var der for 6 mdr siden sidst, det er ikke bekymrende, men de er i tvivl på ortopædkirurgisk afdeling og skal derfor ind igen om et år og have taget nye billeder og til tjek af hofter og ben..
Benene er blevet bedre, men stadig har hun en stift/stiv gang når hun går, om det forbliver sådan kunne de ikke svare på... Lægen sagde hun har sørme da os en meget stor bevægelighed i ben og hofter... Hvortil jeg svarede, hun er jo osse hypermobil, så derfor den store bevægelighed...

Hun var en skide sej pige idag.. ��Dejligt humør, idag skulle vi på ingen måder bruge "magt" på at holde hende som sidst, det var så fantastisk at se hvor afslappet og rolig hun var da vi var på radiologisk afdeling, og bare det at hun accepterede at han skulle strække-dreje og bøje benene var helt okay for hende på ortopædkirurgisk ... ��
Nu er hun meget træt og brugt for idag... Så der skal slappes af nu... ��

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. november 2014

Mor til Frederic og Freya

Dejlig update...

Her forbereder vi også dem begge på når de skal afsted, syntes at det virker som om de mere er afslappet med det...

Lige landet herhjemme efter en tur med den store på vejle syghus's høreklink - i sidste uge var den mindste en tur på børne amb til sin 3. penicillin provokation, denne i 7 dage...

Den store til kontrol på børne amb 9 januar og den 14 begge til kontrol hos øre-næse-hals læge. Så er der lidt ro indtil maj, hvor de begge igen skal på børne amb og den store på høreklinik..

Anmeld

25. november 2014

Stjerneskud84

Dejlig update...

Her forbereder vi også dem begge på når de skal afsted, syntes at det virker som om de mere er afslappet med det...

Lige landet herhjemme efter en tur med den store på vejle syghus's høreklink - i sidste uge var den mindste en tur på børne amb til sin 3. penicillin provokation, denne i 7 dage...

Den store til kontrol på børne amb 9 januar og den 14 begge til kontrol hos øre-næse-hals læge. Så er der lidt ro indtil maj, hvor de begge igen skal på børne amb og den store på høreklinik..

I render godt nok meget afsted... Det gjorde vi også under udredningen.. 

Så går hun til kontrol med synet, hjertet, hørelsen, på ambulatoriet en gang årligt og med hofter og ben... 

Udover alt det her, så er hun en utrolig glad pige, det er så dejligt at se... 

Anmeld

25. november 2014

Stjerneskud84 skriver:

I render godt nok meget afsted... Det gjorde vi også under udredningen.. 

Så går hun til kontrol med synet, hjertet, hørelsen, på ambulatoriet en gang årligt og med hofter og ben... 

Udover alt det her, så er hun en utrolig glad pige, det er så dejligt at se... 

Sådan har det været siden den store på nu 6 år blev født og nu 'bare' fået koblet én mere på...

Det betyder bare så meget at de stadig har humør med sig og evnen til at tilpasse sig de ting de hver især bøvler med...

Den store er udredt og tilbage er kun han's høre handicap - spiseforstyrelse og astma.

Freya er stadig under udredning, da hun reagere på mange ting både hjemme og ude, men alle hendes prøver er negative. Vise typer plastik/gummi - høfeber - allergi - polypper - ørerne - konstant syg osv...

Anmeld

25. november 2014

Stjerneskud84

Mor til Frederic og Freya skriver:

Sådan har det været siden den store på nu 6 år blev født og nu 'bare' fået koblet én mere på...

Det betyder bare så meget at de stadig har humør med sig og evnen til at tilpasse sig de ting de hver især bøvler med...

Den store er udredt og tilbage er kun han's høre handicap - spiseforstyrelse og astma.

Freya er stadig under udredning, da hun reagere på mange ting både hjemme og ude, men alle hendes prøver er negative. Vise typer plastik/gummi - høfeber - allergi - polypper - ørerne - konstant syg osv...

I starten var vores datter ikke glad for noget som helst... Hun skreg som en stukket gris når hun blev lagt på brikse, scannet hjertet osv... Ved de forskellige undersøgelser under udredningen, har vi skulle "magt" til at holde hende, det er hårdt synes jeg at stå i... Bare igår var en fantastisk oplevelse for os og hende da hun blev lagt på briksen... 

Det er da også meget I står med.. Kan du så have et fuldtids job ved siden af alt det? 

Lige nu går jeg hjemme og har pause fra arbejdet, da jeh knækkede helt sammen en dag på job.. Det var lige hårdt nok synes jeg, at nu har jeg et handicappet barn, tænkte meget over det.. Jeg har stadig nedture hvor jeg tuder, det er stadig ret nyt for os at vide de forskellige ting om vores datter... 

Jeg kan godt gå nu og tænke lidt, har man ikke haft mulighed for at opdage en hjerneskade når de er i maven på en? Hendes hjerneskade er kommet i fosterdannelsen, jeg tænker meget over om man ikke har kunne se det dengang... 

Anmeld

27. november 2014

Stjerneskud84 skriver:

I starten var vores datter ikke glad for noget som helst... Hun skreg som en stukket gris når hun blev lagt på brikse, scannet hjertet osv... Ved de forskellige undersøgelser under udredningen, har vi skulle "magt" til at holde hende, det er hårdt synes jeg at stå i... Bare igår var en fantastisk oplevelse for os og hende da hun blev lagt på briksen... 

Det er da også meget I står med.. Kan du så have et fuldtids job ved siden af alt det? 

Lige nu går jeg hjemme og har pause fra arbejdet, da jeh knækkede helt sammen en dag på job.. Det var lige hårdt nok synes jeg, at nu har jeg et handicappet barn, tænkte meget over det.. Jeg har stadig nedture hvor jeg tuder, det er stadig ret nyt for os at vide de forskellige ting om vores datter... 

Jeg kan godt gå nu og tænke lidt, har man ikke haft mulighed for at opdage en hjerneskade når de er i maven på en? Hendes hjerneskade er kommet i fosterdannelsen, jeg tænker meget over om man ikke har kunne se det dengang... 

Det tror jeg aldrig de er...

Da han skulle akut under kniven som 5 uger gammel, måtte de være 3 til at holde ham nede så lægen kunne lægge drop - glemmer aldrig det syn. De brugte en stofble til at holde ham nede, men ben og arme kørte bare. Var ikke i tvivl om hvor mange de forsøgte, for der ændrede han's skrig helt vildt..

Da han 4 uger senere igen skulle have lagt drop, valgte jeg at gå ud og så langt væk jeg ikke kunne høre ham...

Men ro smitter og har altid haft den bærbare med til at afspille børne musik - spille og kommunikere med omverden...

Jo større de er blevet, des lettere er det - syntes jeg.. Men meget bliver også en vane og genkendelse, det hjælper også på at de føler sig trygge.

Freya på 2,7 år finder selv taske frem - bamse mm når jeg siger vi skal på syghus... Hun siger glad hver gang; ja og vi have madpakke med og klapvogn?

Frederic er mere; ej fedt så kan jeg måske nå at spille playstation? Han's reaktioner på indlæggelser og konstante kontroller er altid kommet bag efter/ på vej hjem...

Ja, det har jeg... Det er der jeg lader op, der hvor jeg 'har fri'. Men kører i et 9 ugers rullende vagtskema og ud af de 9 uger har jeg 4 uger hvor jeg kun arbejder 2-3 dage ud af 7 dage. Så for det gerne til at passe ind og under planlagte indlæggelser, tager jeg ferie.

Men havde ikke regnet med at stå med 2 børn der er tilknyttet en del fagfolk - kontrol'er på skift mm.

Et ordsprog lyder; Det er i modvind en drage stiger...

Det er aldrig sjovt at stå med et handicap'et barn, tanker om fremtid/nutid - udfordringer - fagfolk og et konstant; hvad og hvordan griber vi det her an?

Ved desværre ikke hvor meget de kan se fra scaninger mm, men på den anden side er de også så dygtige i dag at jeg syntes de burde? Men syntes du skal få det afklaret, så du kan lægge den tanke på hylden...

Husk på at hvis de har været sådan fra fødslen, så kender de ikke til andet og affinder sig med det. Hvor vi kan tænke; hvordan kan de være så glade - dejlig sind og alti smil? Men det er fordi vi kan se og forstå forskellen mellem det at være normal og anderledes. Den evne har de jo ikke - endnu...

Freya har været syg konstant siden fødslen, men smiler stadig. Hun ved ikke hvordan det er at være rask og kender ikke følelsen - endnu.. Så hun har stadig sit gode humør selvom hun kan have dobbeltsidet lungebetændelse - møb og hals betændelse på samme tid. Hun bliver kun ked når hendes allergi er så slem at hun kun kan være indefor med nedrullede gardiner (pga lys overfølsomhed) - da hun elsker at være ude. Hun når kun den åbne bryggers dør, før hun stopper og skriger - da hun pga lyset udenfor lukker øjnene og nægter at åbne dem igen før hun er i sikkerhed.

Frederic fik sine høreapperater lige efter sin 6 års fødselsdag og havde en bunke bekymringer, da han er den type der ikke vil skille sig ud/ være anderledes. Men han har taget det i stiv arm, så det må vi forældre også gøre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.