Happy_ skriver:
hej alle,
Jeg er for nyligt startet med at lave havregrød til min dreng på 7 mdr. med det er lidt pinligt for jeg ved ikke hvordan den skal være. Når jeg laver den bliver den helt klæberigt. Synes ikke den er så lækker. Jeg bruger min sp's opskrift. 2 dl + 4 spiseske havregryn. Koges i 5 min. Når det bliver stuetemp. tilsætter pulver svarende til 2 dl mælk.
Please hjælp. Hvordan skal den være? 
2 dele væske til 1 del havregryn. Når det koger, skru blusset lavt ned og lad det boble indtil konsistensen er rigtig. Det nytter ikke noget at kigge på uret, du må føle dig frem til hvornår den er rigtig. Husk at røre i det så det ikke brænder på.
Det virker mærkeligt at du skal tilsætte pulver svarende til 2 dl. mælk, for væsken koger jo væk og der er derfor væsentligt mindre væske tilbage end de 2 dl. Og det kan faktisk være en stor belastning for barnets nyrer at få for meget MME pulver i forhold til væske. Så der mener jeg at din SP begår en fejl. Det kan også sagtens være fordi du tilsætter pulver efterfølgende at grøden bliver en forkert konsistens.
Jeg ville prøve med 2 dele vand, 1 del havregryn. Drop MME i havregrøden, han skal nok få sin MME andre veje. Eventuelt lad grøden være en anelse for vandet, og så tilsæt pulver svarende til 1 dl.
Anmeld