Er ikke gravid, bare skruk og nysgerrig

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.800 visninger
10 svar
1 synes godt om
12. november 2014

Anonym trådstarter

Hej alle! 

Jeg er 21 år og ikke gravid, men det planlægger min kæreste og jeg at jeg snart skal blive. Når jeg så bliver det, så kunne jeg godt tænke mig at være sund så meget som jeg nu kan blive for at undgå at tage for meget på. Min mor tog nemlig meget på med mig og min søster, der er tale om 20-30 kg og spiste ret usundt  

Vil så spørge om der er nogle ting man ikke må spise, hvilke ting er godt for graviditeten og har i nogle gode gode og sunde opskrifter i kan dele?  

Nogle gode madplaner eller mad-råd? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. november 2014

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hej alle! 

Jeg er 21 år og ikke gravid, men det planlægger min kæreste og jeg at jeg snart skal blive. Når jeg så bliver det, så kunne jeg godt tænke mig at være sund så meget som jeg nu kan blive for at undgå at tage for meget på. Min mor tog nemlig meget på med mig og min søster, der er tale om 20-30 kg og spiste ret usundt  

Vil så spørge om der er nogle ting man ikke må spise, hvilke ting er godt for graviditeten og har i nogle gode gode og sunde opskrifter i kan dele?  

Håber at der er nogen der vil dele 

Anmeld

12. november 2014

Loa

Prøv at Google sunde opskrifter, så tror jeg der kommer rigtig mange muligheder.

man skal jo ikke spise anderledes sundt som gravid, end hvis man spiser sundt mad uden at være gravid..

masser af grønt og almindelig sund og varieret kost. Så skal bebs nok tage det den skal bruge 

og så selvfølgelig undgå tobak og alkohol, så tror jeg du er godt på vej til en glad baby

Anmeld

12. november 2014

Lisette W

Når du bliver gravid får du brug for at spise mange små mellem måltider, og her er det vigtigt at have noget med når du er ude af huset, ellers bliver det for nemt at købe de usunde snack.

Jeg har bagt rugbrødsboller med mørk chokolade og madler og frosset dem ned. Når jeg tager hjemme fra, har jeg sådan en med, de tør hurtigt i tasken. De mætter godt og stimulere den søde tand på en sund måde

Andre gange har jeg en pose gulerødder med og dip i form af most avocado med citron eller humus. 

Når jeg er hjemme kan jeg godt lide at lave frugtsalat med skyr med lidt vanilje - det er næsten en dessert med sundt. 

Fuldkornskænkbød med mager rygeost er også hit hos mig

Jeg tror det handler om at acceptere at man skal spise ofte for ikke at få kvalme, men til gengæld at spise små måltider så man ikke tager mere på end nødvendigt.

Der er masser af ting man ikke må spise som gravid, fx tun og blåskimel ost. Spis varieret med masser af frugt, grønt, fuldkorn og mælkeprodukter. 

Anmeld

12. november 2014

lillespir26

Anonym skriver:

Håber at der er nogen der vil dele 

Jeg er næsten 26 uger henne og har kun taget 4,5 kg på ved at spise normalt sundt ingen slik og sukker og følger ikke hvad jeg har lyst til men hvad jeg ved at godt for min krop altså sund morgenmad sund frokost og sund aftensmad og spiser absolut kun for en og har spist mine gravitaminer en mdr før jeg blev gravid anbefales dog 3 mdr før spiser kalk og jern fra uge 10

Anmeld

12. november 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Vægtøgning er en del af at være gravid. En normalvægtig "må" tage  10-15kg på, og det er babyvægt, fostervand, moderkage, øget blodmængde, fedtdepoter til amning.

derudover får nogen meget vand i kroppen og det kan man hverken gøre til eller fra overfor. Og så siger vægten lynhurtigt +20-25kg eller mere. 

Men det forsvinder altsammen rimelig hurtigt efter fødslen.  

Hvis du lever normalt, spiser normalt og varieret, så burde du ikke tage unødvendigt meget på. 

jeg lever helt alm med både grøntsager, kød, kage og junk engang imellem, har 3uger tilbage til termin snart og har taget 11kg på. Sidst endte jeg på +13 og de var væk efter 3uger.  

sund fornuft og lad nu være med at falde i "jeg skal spise for 2!!"-fælden, for det skal man ikke  

Retningslinjerne for hvad du bør undgå at indtage og udsætte din krop for, kan du læse om på sst.dk (Sundhedsstyrelsens hjemmeside)  

Anmeld

12. november 2014

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Hej alle! 

Vil bare lige sige at selvom jeg spiste sundt og varieret gennem hele graviditeten, (Bortset fra mine hotdogs i ny og næ ) så tog jeg altså 25 kg på alligevel. 

Dog havde jeg tabt 18 kg 2 uger efter fødslen. - Jeg havde voldsomt meget væske i kroppen 

Anmeld

12. november 2014

Anonym trådstarter

Synes bare at jeg havde læst, at der var nogle der kun tog 15 kg på under graviditeten med sund kost, ved godt at det er forskelligt fra person til person, men troede at det var maks. med sund kost. 

Altså, er klar over at man kommer til at tage på og det er slet ikke noget jeg frygter, det var bare mere i forhold til det at være sund. Så man får et sundt barn, fordi at man har levet sundt mens det har været i maven 

Måske er det fjollet, men tit har jeg en meget sød tand og tænker det måske skyldes at min mor havde spist meget usundt, mens hun havde mig i maven (hun spiste meget tit usundt under graviditeten). Ved ikk om det har noget med sagen at gøre?  (Jeg er normalvægtig) 

Anmeld

12. november 2014

Emilie91

Jeg har tabt mig under graviditeten uden nogen oversag. Jeg har ikke kastet særlig meget op og jeg har egentlig spist som jeg plejer... Men jeg spiser bare mange flere grønsager nu end normalt. Jeg kan ikke gå forbi agurker, tomater eller rødpeber uden min mund løber i vand og jeg bare MÅ købe det Nogen får det sådan med sunde ting under graviditeten. 

Anmeld

12. november 2014

Anonym trådstarter

emiliedamm skriver:

Jeg har tabt mig under graviditeten uden nogen oversag. Jeg har ikke kastet særlig meget op og jeg har egentlig spist som jeg plejer... Men jeg spiser bare mange flere grønsager nu end normalt. Jeg kan ikke gå forbi agurker, tomater eller rødpeber uden min mund løber i vand og jeg bare MÅ købe det Nogen får det sådan med sunde ting under graviditeten. 

Tillykke med vægttabet!  Det er da godt klaret! 

Okay, så du havde bare en normal kost, men spiste mere grøntsager?  Nogle gange lyder det nemmere end det er, mens at det andre gange er lettere end man havde regnet med 

Gjorde du det til et slags must at skulle indtage flere grøntsager om dagen eller var det bare tilfældigt fra dag til dag? 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.