Vores barn er i sidste uge lige startet op i kommunal dagpleje, kun tre dage pga sygdom.
To første dage a´ 1 time sammen med mor, h*n er som h*n plejer, meget nygerrig og går straks i gang med det nye legetøj og undersøger de andre børn.
De to "store" børn, ca 6 mdr forskel til vores barn, leger ikke særlig meget selvstændigt men vil hele tiden op til dagplejer og græder meget, det tredje barn er født samme måned som vores og er som vores god til at lege selv, hun siger dog at de plejer ikke at græde så meget.
Jeg synes selv at min kemi med dagplejer er ok.
Men i fredags skulle vores barn være hos dagplejer selv i 1½ time, efter en time skriver dagplejer at jeg godt må hente lidt før da vores barn er træt og meget ked af det, gå turen tager dog 10 min.
Jeg bliver mødt med 4 grædende unger og vores som er helt rødspættet i hovedet af gråd, det er kun normalt hvis h*n er virkelig ulykkelig, h*n kaster sig i armene af mig og klamre sig fast til sin mor, dagplejer siger at h*n har leget godt i starten men blev pludselig ked af det og var ikke til at muntre op igen.
Vi vinker og siger ses på mandag, kommer ud til barnevognen og tænker at en banan vil gøre godt inden en god lang middagslur (som jeg forventer), efter en hel banan liver vores barn op og virker ikke særlig træt længere og kigger knap så mistroisk på mig, mens h*n spiser bananen i dagplejers indkørsel, hører jeg at de andre børn stadig græder.
Normalt er vores barn meget udadvendt over for fremmede mennesker, vi har aldrig haft problemer når h*n er blevet passet ude, hos f.eks faster og onkel har vi fået passet vores barn et par gange næsten en hel weekend, når vi er kommet for at hente er det: hej mor og far, glad for at se jer, men sæt mig lige ned på gulvet igen, jeg er ikke færdig med at lege.
H*n har heller aldrig været så mor glad som de sidste dage, jo selvfølgelig når man er sulten, træt, ked af det og syg, men ellers er det far der er helten her i huset, selv far har lagt mærke til at h*n nærmest klistre op af min ben og sætter i et hyl hvis jeg går ud i køkkenet mens far forsøger at underholde, h*n er også meget pylret og tryghedssøgende, fra den sene eftermiddagslur og frem til sengetid, kan ikke tåle at være alene, det er slet slet ikke normalt for vores barn
.
Vi har tænkt så det knager hele weekenden, vi bliver ved med at sige: h*n skal jo lige have chancen for at vende sig til det, men der er noget inde i os der siger at det er helt hen i vejret, på en eller anden måde som om dagplejer og vores barn ikke har den kemi der skal til for at h*n er tryg.
En bi ting er, at vi holder vores hjem 100% parfumefrit pga at vi begge har allergi, både over for parfume men også andre allergier og min kæreste havde bronkitis som barn.
Det er vores dagplejer ikke, hun bruger især meget på sig selv, vi har det svært med at vores barn og tøj dufter kraftigt af parfume når vi kommer hjem, men det er jo et følsomt emne som vi på ingen måde ønsker en konflikt med.
Her i eftermiddag snakker vi så med en bekendt som arbejder hos kommunen om vores oplevelser, hun synes vi burde kontakte vores tilknyttede pædagog allerede i løbet af denne uge hvis det ikke bliver bedre i løbet af de første dage, samt forlange at dagplejer skruer ned for parfumen når hun arbejder med børn.
Hun siger at det bliver et 2 års langt helved hvis h*n lugter af parfume hver dag, det kan vi godt se, men synes det er svært.
Og hvis h*n ikke trives hos denne dagplejer er det langt det bedste at skifte hurtigst muligt.
Jeg ville nok mest af med min knude i maven, det er så utrolig svært at mærke sit barn, der normalt stor trives, være så ked af det
Vil også gerne høre om i har et råd til hvad vi gør? eller har nogle oplevelser der ligner.
Jeg havde tænk mig at fortælle dagplejeren i morgen presist hvad vi har oplevet med vores barn, men synes det virker lidt drastisk at kontakte vores kontakt person allerede, men er enig i at hvis det går så galt at vi er nødt til at tænke i et skift, skal det også gå hurtigt.