At stå op, før fanden får sko på ...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.971 visninger
10 svar
5 synes godt om
6. november 2014

sne190810

Hvad kan man gøre? 

Vi har 3piger herhjemme i alderen 4-5 år (tvillinger på 5 og en på 4).
Den ene af pigerne vågner simpelthen så tidligt om morgenen .. Idag hed det klokken 5.15  De andre to piger kan sagtens sove til omkring 6.30-7.00 stykker, hvis de får lov. Hende på 4 har endda dage hvor det er til 7.30-8.00 i weekenderne.

Et problem er at det er alt for tidligt, og hun ikke selv kan holde til det i løbet af en lang dag med børnehave osv.
Men et andet problem er også at hun tit og ofte for vækket de andre to piger, fordi hun som hun siger "keder sig".
De andre to piger, især den lille på 4 år, kan slet slet ikke hænge sammen og er grædefærdig af træthed allerede inden vi skal ud ad døren, og i børnehave. 

Det er så frustrerende, for det er hårdt når vi alle sammmen går og er udmattede på job og i børnehave. Og jeg syntes det er synd for børnene, fordi de har jo brug for søvn, mere søvn end den de får nu, virker det til. 

Det føles som en ond cirkel... Men er der noget at gøre? 

Vi bor pt. i en 3værelses, så pigerne deler værelse, men har hver deres seng (selvom hvis det stod til dem, som de gerne i en og samme). 
Vi har tanker om at flytte til noget større, gerne en 5 værelses inden for et halvt til helt år, hvor jeg står meget stærkt på de skal have hver deres værelse, for simpelthen at se om det ville hjælpe. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2014

Jj1709

Min datter er 8, og står os op før fanden får sko på.. tit hedder det 04:30..

jeg tænker om det kunne være en mulighed at hun gik ind i stuen når hun vågner, så hun ikke vækker de andre? For en ting er jo at hun vågner tidligt, men derfor behøver hun jo ikke vække de andre...

Jeg har ikke så mange andre råd, for man kan jo ikke tvinge hende til at sove mere hvis hun ikke kan..

Anmeld

6. november 2014

Alexander&Lærke

Den kender vi godt herhjemme. Vi har en på 3 hun kan også vågne 5-5:30 hvilket er alt for tidligt for alle os andre som er store B mennesker og nyder at sove når vi kan fx i weekenden. Vi er hele døde uden overskud hvis vi har stået op på den tid hele ugen igennem.  Især her i vintertiden.

Vi er dog begyndt at  give hende en af vores mobiler, så kan hun spille lidt, eller se you tube. Inde i hendes seng. 

Dårlig ide. Men det hjælper lidt på vores dag og overskud at vi kan hvile til 6:30-7.00 inden vi står op. Hvis hun går rundt vækker hun også storebror og så står den ballade, da de kommer op at sloges konstant. 

Anmeld

6. november 2014

TNBC

sne190810 skriver:

Hvad kan man gøre? 

Den ene af pigerne vågner simpelthen så tidligt om morgenen .. Idag hed det klokken 5.15  De andre to piger kan sagtens sove til omkring 6.30-7.00 stykker, hvis de får lov. Hende på 4 har endda dage hvor det er til 7.30-8.00 i weekenderne.

Et problem er at det er alt for tidligt, og hun ikke selv kan holde til det i løbet af en lang dag med børnehave osv.
Men et andet problem er også at hun tit og ofte for vækket de andre to piger, fordi hun som hun siger "keder sig".
De andre to piger, især den lille på 4 år, kan slet slet ikke hænge sammen og er grædefærdig af træthed allerede inden vi skal ud ad døren, og i børnehave. 

Det er så frustrerende, for det er hårdt når vi alle sammmen går og er udmattede på job og i børnehave. Og jeg syntes det er synd for børnene, fordi de har jo brug for søvn, mere søvn end den de får nu, virker det til. 

Vi bor pt. i en 3værelses, så pigerne deler værelse, men har hver deres seng (selvom hvis det stod til dem, som de gerne i en og samme). 
Vi har tanker om at flytte til noget større, gerne en 5 værelses inden for et halvt til helt år, hvor jeg står meget stærkt på de skal have hver deres værelse, for simpelthen at se om det ville hjælpe. 

Har i en tablet eller en bærbar computer? 

Prøv at tag hende ind til jer på en madras,  luk døren, så når hun vågner vækker hun ikke de andre piger, og hun kan se en film eller spille et spil, måske falder hun i søvn igen. Ved godt at det ikke er smart at tage børnene ind på sit værelse, men jeg tænker det kan hjælper de andre med at sove længere. 

Og så skiftes til at stå op, hvis hun vil have en til at være oppe. 

Anmeld

6. november 2014

lineog4

sne190810 skriver:

Hvad kan man gøre? 

Når man er 5 år kan man sagtens have en regel om, at er man det første barn til at stå op så går man ikke ind på værelset, men man hygger med den/de voksne der er vågne, ja det kan jo ligefrem være helt fantastisk at være det eneste barn vågen så man bliver hygget lidt om.

mine vågner også på forskellige tidspunkter og de vækker ikke hinanden, kun når mor direkte opfordrer til larm i og omkring præteens værelse :-). Drengene deler værelser og det går fint alligevel.

og så må jeg lige smile skævt over 5.15 er før fanden for sko på, for jeg står op i alle hverdage 5.30 og begynder lige så stille at vække børn så alle er oppe før 6 

Anmeld

6. november 2014

Blop2

Vores søn på snart 3 år vågner kl. 5.00-5.30. Han hopper selv ud af sengen, tænder fjernsynet og lidt musik i stuen (han ved godt det ikke må være højt, når lillesøster sover) og så kan han sagtens hygge derinde i 1 time uden vi andre behøver stå op. Vores soveværelse er tæt på stuen, så vi kan sagtens høre hvad han laver.

Anmeld

6. november 2014

Sajida2006

nogle børn har bare ikke et kæmpe søvnbehov... har i overvejet at i måske putter hende for tidligt?

Anmeld

6. november 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
sne190810 skriver:

Hvad kan man gøre? 

Kan hun evt. komme ind og ligge hos jer - så mu hun ligge og kede sig indtil resten af "huset" står op?

Anmeld

6. november 2014

serinasmor

lineog4 skriver:

Når man er 5 år kan man sagtens have en regel om, at er man det første barn til at stå op så går man ikke ind på værelset, men man hygger med den/de voksne der er vågne, ja det kan jo ligefrem være helt fantastisk at være det eneste barn vågen så man bliver hygget lidt om.

mine vågner også på forskellige tidspunkter og de vækker ikke hinanden, kun når mor direkte opfordrer til larm i og omkring præteens værelse :-). Drengene deler værelser og det går fint alligevel.

og så må jeg lige smile skævt over 5.15 er før fanden for sko på, for jeg står op i alle hverdage 5.30 og begynder lige så stille at vække børn så alle er oppe før 6 

Kunne heller ikke lade være med at smile af, at 5.15 er før fanden får sko på ... Det er nemlig der jeg står op hver dag  selvom jeg kun har 1 barn ... men vi skal med offentlig transport til børnehaven og jeg skal videre med offentlig transport på arbejde + jeg vågner ikke uden at få lov at sidde med en kop kaffe  

Til TS 

Jeg ville skiftes mellem dig og far til at stå op med hende, hvis nu i ikke har behov for at stå så tidligt op. Og nyde at I har tid til at hygge lidt ekstra med hende om morgnen, måske endda sidde stille og læse en bog eller tegne. 

Hvis det er helt umuligt at være stille - så evt lade hende læse en bog/ spille på telefon/ ipad med film i jeres seng i en halv times tid. og derefter er der fri leg og fri larm ... 

Anmeld

6. november 2014

Tip!

Min søn vækker ikke andre når han står op, men jeg er altid stået op med ham, taget dynen med på sofaen, skåret frugt til ham og jeg små sovet lidt, mens han tulle hygger sig og ser tegnefilm. 

Tror det er vigtigt at i gør det klart at i weekenden er man stille indtil de andre står op. 

iPad, bog, tv, stille morgenmad.... 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.