For ikke også at nævne leucocyt-skintigrafi, MR-scanning, trombocyt, CRP, antibiotika, NSAID, ultralyd, tumor-læge, ortopædkirug, mikrobiolog, bioanalytiker, biopsi osv.
Ja, nu er det vist snart 11 måneder siden at vi var på hospitalet med Katrine for første gang. Indtil da havde hun været en rask pige, der elskede at dyrke atletik. Ja, hun var faktisk så god, at selv om hun missede de sidste stævner, så blev hun stadig klubmester..
Men siden da er verden blevet vendt helt rundt.. Katrine dyrker ikke atletik mere. Ja, faktisk kan hun slet ikke løbe uden smerter. Hun bliver hurtigere træt og får oftere hovedpine. Min lille pige kan ikke være med til gymnastik i skolen, men må bare sidde og se på de andre gøre alle de ting, som hendes krop hungre for at få lov til.... uden smerter.
Benet har ikke fået det bedre, knoglen smuldre omkring vækstzonen og lægerne bliver mere og mere blanke.. Så nu har lægerne besluttet at vi skal starte forfra fra scratz... Nye prøver og et nyt syn på situationen.
Hvilket jo er godt... Og vi skal jo holde fast i det positive.
Så på tirsdag skal min "lille" store datter ind og have udtaget noget blod til mærkning af hendes hvide blodlegmer. Det skal så efter mærkning sprøjtes ind igen og så skal hun ellers scannes på kryds og tværs... en såkaldt leucocyt-skintigrafi. Hvis lægerne vil, så kan scanningen strækkes sig ind over onsdagen.. men nu får vi at se.
Samtidig er hun indstillet til endnu en biopsi af hendes knogle. Den skal bare tages på ydersiden af foden, istedet for indersiden som sidst.. Så endnu et 10 cm ar og 7-14 dages indlægges kan føjes til samlingen.
Og ikke mindst endnu en operationsbamse.. Tror det bliver en Theo denne gang. Vi må holde fast i det positive.
Heldigvis har de udelukket kræft for 2. gang nu.. Men jeg må sige at da jeg i onsdags sad med Katrine og havde ventet hele dagen på hospitalet og fik at vide at de ville kontakte tumor-lægerne på Riget.. Der var det den faglige facade, der blev smidt på. Der var det sq svært at fokuserer på det positive, selv om jeg stod og sagde, at det jo var godt at de kontaktet dem, for heller checke én gang for meget end for lidt.... og ikke mindst få det udelukket.
Jeg tror jeg skal være rigtig glad for at jeg er uddannet inden for sundhedsvæsenet og har en god indsigt i behandlingsformer og sygdomsforløb. Det har hjulpet mig rigtig meget med at komme igennem de sidste 11 måneder uden de store bekymringer. Samtidig har jeg selv kunne hive fat i de rigtige læger og rigtige instanser og være overbevisende nok, når jeg har ringet og bedt om en ny røngten, MR-scanning eller lign.
Det var jo først da jeg havde skrevet til hospitalsledelsen, der virkelig skete noget.. Og denne gang har jeg også selv bedt om at få katrines ben røngtenfotograferet.. og godt for det. Ellers havde de ikke fundet ud af hvor galt det står til... Hvor ville Katrine have været henne, hvis ikke hun havde to instisterende forældre, der begge er stærke når det gælder om, at få gennemtrumfet noget inden for sundshedsvæsenet...???
Lægernes bedste skud fra hoften er lige nu, at det er en sygdom, der hedder Brodies absess. En subakut knogleinfektion, som stammer fra et andet traume, forkølelse, halsbetændelse eller lign. Men er udløst af det fald hun havde sidste år til atletik. Det kan blive kronisk, hvis der går for lang tid uden behandling og det er der snak om, at vi er på ud i... Men en langvarig (6-9 måneder) antibiotikabehandling kommer vi nok ikke uden om..
Jeg ved godt, at det nu lyder som om, at vi er godt på vej mod en behandling og forhåbentlig også en rask datter.. Men vi har lang vej endnu..
Vi skal fokuserer på det positive og tænke at Katrine jo stadig er ved sine fulde fem. Hun kan stadig gå oprejst og fungerer fint i skolen og sammen med vennerne. Hun cykler selv til skole. Hun er ikke syg af hendes sygdom. Hun er godt til, når hun får en forklaring, at acceptere behandlinger og situationen. Og når nu hun ikke kan gå til atletik, ja så vil hun gå til spejder... Og så vil være læge, når hun bliver stor.
Tak fordi i læste med på den lange smøre.. Den skulle bare ud af mit system og ned på skrift..
Anmeld