Elgaard73 skriver:
Kan ikke læse artiklen, da linket ikke er blåt.
Hø/wrap er ganske rigtigt vigtigt, men ikke det vigtigeste foder. Det er et tilskudsfoder, som gives ved siden af det ordinære foder.
Det jeg hæfter mig ved, er at du siger at han er tynd og det er da der du skal ligge dit fokus. Du kan jo ikke fodre ham, med hvad en hest med normal eller godt huld, bliver fodret med.
Suregrow bruges til heste der enten har let ved at tage på, eller heste som er direkte overvægtige, så det er jo ikke det rette foder for ham. I hvertefald ikke hvis du skal have pakket noget vægt på ham.
Linamix er derimod et rigtig godt valg til ham. Du kan evt. prøve at kombinere det med roepiller og lucernefrø (i stedet for Suregrow). Du kan finde ret præcise vejledninger på nettet om blandingsforholdene.
Giv ham evt. en ormekur. Min får det konsekvent her i slutningen af græsningssæsonen.
Med hensyn til, hvornår du gerne vil have at han skal have sit hø/wrap, så må du skære igennem overfor disse piger. Din hest, din beslutning. Og jeg giver dig helt ret i, at han skal ikke stå og glo i flere timer efter den regulære fodring. Han har jo netop brug for stråfoderet til at holde sin fordøjelse i gang efter fodring.
Giv hø/wrap når du mener at det skal gives. Og lad så pigerne gå ud og supplere op om aftenen hvis de vil.
Suregrow er til føl og ungheste, og er sådan set bare vitaminer og mineraler, der sikrer at de er dækket ind med vit/min til at vokse. Så det kan lucernefrø og roepiller ikke erstatte.
Har skam snakket med min fodermand. Og linamix for at han tager på. Så tynd er han heller ikke, men lidt teenagerranglet.
Har snakket med dem, og jeg giver ham noget hø jeg køber, og så giver de wrap om aftenen