Hvordan ville i tolke dette?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.460 visninger
10 svar
7 synes godt om
30. september 2014

Anonym trådstarter

Hej alle.
har lige købt en dv på 3 år, der er lidt til den tynde side og stadig vokser (høj bagtil)

jeg har ham opstaldet på en privat gård, vi er de eneste der står der, og de har ikke haft opstaldede før.

faren vil gerne have at det er hans piger på 12 og 15 år, der styrer det.
jeg muger selv og giver frøgræs og wrap.

min hest vil ikke spise sit frøgræs, og det synes jeg er fint, for vil ikke have han får det efter jeg har læst om det.
Så jeg giver godt med wrap, da det jo er vigtigt med grovfoder.

vi har været opstalder der i halvanden uge.

igår fik jeg en SMS frA den ene pige, at jeg ikke behøver give ham wrap, da de har besluttet først at gøre det kl 21.

hvordan ville i tolke det?

jeg tolker det sådan, at de synes jeg giver for meget wrap og prøver på en pæn måde at få det kontrolleret.

jeg har skrevet at han ikke spiser sit frøgræs, tisser bare i det. Og så vil han jo ikke have noget at spise når han kommer ind ved 17 tiden og til kl 21.
men at de endelig må sige hvis det er fordi jeg giver for meget wrap, for så vil jeg bare købe noget hø han kan få inden de får wrap.

Det var i aftes, og har ikke fået svar endnu.

er det ok skrevet? Orker ikke allerede at have problemer. Jeg vil have at min hest får, hvad den skal have

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. september 2014

Mami

Ville ikke tolke på det? Bare tage det som en ændring der passer ind i deres liv i forhold til heste pasning

Anmeld

30. september 2014

EAF

Anonym skriver:

Hej alle.
har lige købt en dv på 3 år, der er lidt til den tynde side og stadig vokser (høj bagtil)

jeg har ham opstaldet på en privat gård, vi er de eneste der står der, og de har ikke haft opstaldede før.

faren vil gerne have at det er hans piger på 12 og 15 år, der styrer det.
jeg muger selv og giver frøgræs og wrap.

min hest vil ikke spise sit frøgræs, og det synes jeg er fint, for vil ikke have han får det efter jeg har læst om det.
Så jeg giver godt med wrap, da det jo er vigtigt med grovfoder.

vi har været opstalder der i halvanden uge.

igår fik jeg en SMS frA den ene pige, at jeg ikke behøver give ham wrap, da de har besluttet først at gøre det kl 21.

hvordan ville i tolke det?

jeg tolker det sådan, at de synes jeg giver for meget wrap og prøver på en pæn måde at få det kontrolleret.

jeg har skrevet at han ikke spiser sit frøgræs, tisser bare i det. Og så vil han jo ikke have noget at spise når han kommer ind ved 17 tiden og til kl 21.
men at de endelig må sige hvis det er fordi jeg giver for meget wrap, for så vil jeg bare købe noget hø han kan få inden de får wrap.

Det var i aftes, og har ikke fået svar endnu.

er det ok skrevet? Orker ikke allerede at have problemer. Jeg vil have at min hest får, hvad den skal have

Jeg aner desværre intet om heste, men nu ryger tråden da op, så andre hesteinteresserede kan svare 

Anmeld

30. september 2014

Anonym trådstarter

Mami skriver:

Ville ikke tolke på det? Bare tage det som en ændring der passer ind i deres liv i forhold til heste pasning

Men hvorfor skulle det være lettere for dem at de selv giver, i forhold til jeg selv ligger det klar til ham når jeg ordner boks?

Anmeld

30. september 2014

Anonym trådstarter

Natteravnen skriver:

Jeg aner desværre intet om heste, men nu ryger tråden da op, så andre hesteinteresserede kan svare 

Tak

Anmeld

30. september 2014

Mami

Anonym skriver:

Men hvorfor skulle det være lettere for dem at de selv giver, i forhold til jeg selv ligger det klar til ham når jeg ordner boks?

Ja det kan jeg ikke svarer på, du må spørge dem om der er plads til du opbevare hø

Anmeld

30. september 2014

Elgaard73

Er det ikke ved at være ved tiden, at han får noget regulært foder? Du skriver at han er til den tynde side, så det ville da være optimalt at begynde at "fodre ham op", så han har noget at stå vinteren igennem med. Det er da nu, at I skal fokusere på at "fede" ham lidt op. Det bliver sværere jo længere I når hen på året.

Så kunne du jo give foder, når du ordner boks, som han så får, når han kommer ind kl 17. Og pigerne kan give "hyggefoder", som wrap/hø jo reelt er, til natten.

Jeg ville fokusere lidt mere på, at han er tynd, end jeg ville fokusere på hvem der giver hvad. Det er jo egentlig ligegyldigt hvem der giver hvad hvornår, når bare han får det som han har behov for.

Og så tænker jeg lidt, at det er din hest. Så skal et par piger på 12-15 år vel ikke diktere hvordan du skal passe ham.

Anmeld

30. september 2014

Anonym trådstarter

Elgaard73 skriver:

Er det ikke ved at være ved tiden, at han får noget regulært foder? Du skriver at han er til den tynde side, så det ville da være optimalt at begynde at "fodre ham op", så han har noget at stå vinteren igennem med. Det er da nu, at I skal fokusere på at "fede" ham lidt op. Det bliver sværere jo længere I når hen på året.

Så kunne du jo give foder, når du ordner boks, som han så får, når han kommer ind kl 17. Og pigerne kan give "hyggefoder", som wrap/hø jo reelt er, til natten.

Jeg ville fokusere lidt mere på, at han er tynd, end jeg ville fokusere på hvem der giver hvad. Det er jo egentlig ligegyldigt hvem der giver hvad hvornår, når bare han får det som han har behov for.

Og så tænker jeg lidt, at det er din hest. Så skal et par piger på 12-15 år vel ikke diktere hvordan du skal passe ham.

Han får suregrow fra brogården og linamix. Men det tager jo 5 min at spise. Så skal han stå og glo så længe. Og nej, hø og wrap er deres vigtigste foder.

en lille artikel om det:

http://www.pavo-hestefoder.dk/rådgivning/hvorfor+grovfoder+er+så+vigtigt%3F

Anmeld

30. september 2014

Elgaard73

Anonym skriver:

Han får suregrow fra brogården og linamix. Men det tager jo 5 min at spise. Så skal han stå og glo så længe. Og nej, hø og wrap er deres vigtigste foder.

en lille artikel om det:

http://www.pavo-hestefoder.dk/rådgivning/hvorfor+grovfoder+er+så+vigtigt%3F

Kan ikke læse artiklen, da linket ikke er blåt.

Hø/wrap er ganske rigtigt vigtigt, men ikke det vigtigeste foder. Det er et tilskudsfoder, som gives ved siden af det ordinære foder.

Det jeg hæfter mig ved, er at du siger at han er tynd og det er da der du skal ligge dit fokus. Du kan jo ikke fodre ham, med hvad en hest med normal eller godt huld, bliver fodret med.

Suregrow bruges til heste der enten har let ved at tage på, eller heste som er direkte overvægtige, så det er jo ikke det rette foder for ham. I hvertefald ikke hvis du skal have pakket noget vægt på ham.

Linamix er derimod et rigtig godt valg til ham. Du kan evt. prøve at kombinere det med roepiller og lucernefrø (i stedet for Suregrow). Du kan finde ret præcise vejledninger på nettet om blandingsforholdene.

Giv ham evt. en ormekur. Min får det konsekvent her i slutningen af græsningssæsonen.

Med hensyn til, hvornår du gerne vil have at han skal have sit hø/wrap, så må du skære igennem overfor disse piger. Din hest, din beslutning. Og jeg giver dig helt ret i, at han skal ikke stå og glo i flere timer efter den regulære fodring. Han har jo netop brug for stråfoderet til at holde sin fordøjelse i gang efter fodring.

Giv hø/wrap når du mener at det skal gives. Og lad så pigerne gå ud og supplere op om aftenen hvis de vil.

Anmeld

30. september 2014

Mami

Grov foder er primært foder det har du ret i  

og orme kur skal du kun give hvis hesten har orm

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.