Idag er min dejlige datter 3 uger, og jeg har nu siddet længe og forsøgt at skrive min FB.
Det var min 3. fødsel, og jeg har ikke før haft problemer med at skrive min FB, men denne gang har været utrolig svær. Dels fordi, at fødslen slet ikke var som jeg troede den ville blive, og dels fordi, at jeg slet ikke har haft samme overblik over fødslen som jeg har haft ved de andre. For at kunne skrive denne FB, har jeg måtte vente på at min fødselsjournal blev tilgængelig på e-journal.
Så nu prøver jeg 
En lille forhistorie:
Tirsdag den 2/9, 39+0, har jeg en tid hos en fødselslæge, pga. anæmi og tiltagende smerter i kroppen. Vi får snakket, jeg bliver undersøgt (2½ cm livmoderhals og en lille cm åben, men meget blød) og derefter skal jeg pga. min anæmi (blodmangel) have taget blodprøver og et EKG, da jeg har uregelmæssigheder i hjerterytmen.
Da vi kommer op efter at have fået taget prøver, ligger der en besked til os om, at vi skal møde op på FG til igangsættelse den efterfølgende dag kl. 11.
Fødselsberetningen:
Min kæreste og jeg har en stille og rolig morgen, onsdag den 3/9. Min mellemste datter, er hos min svigerinde, som har en datter på samme alder, så de hygger vældigt. Det giver os god tid til at blive klar og komme afsted.
Kl. 11 møder vi op på FB, og bliver taget imod af en assistent, som viser os ind på en undersøgelsesstue.
En jm kommer ind, hun fortæller lidt om forløbet og mulighederne. Imens har jeg CTG'en tilkoblet. Hun undersøger mig derefter indvendig, jeg har 1½-2cm livmoderhals og er stadig kun 1 cm åben. Hun vælger derfor, at ligge en stikpille. Efterfølgende skal jeg ligge en time, for at være sikker på, at pillen bliver hvor den skal være. Herefter bliver vi sendt hjem med besked om at afvente, veer eller vandafgang. Sker dette ikke skal vi komme igen kl. 17.30.
De få timer gik, og der skete ikke noget. Ingen veer eller noget. Vi kommer ind igen til aften, og vi finder ud af at jm'en til middag ikke havde anlagt stikpillen rigtigt, den var derfor ikke blevet opløst og havde ikke haft nogen virkning. Jeg får lagt endnu en stikpille, venter en time og tager igen fra sygehuset.
Vi fik noget hurtig aftensmad, og kører derefter ud til den ekstra person der skulle med til fødslen (min kæreste er ikke god til sygehuse, og havde derfor brug for en person, til at holde ham lidt oppe). Der går et par timer og jeg mærker så småt veerne ved 22-tiden, som ret hurtigt bliver regelmæssige.
Da jeg havde en meget hurtig fødsel, uden den store smerte sidst, beslutter vi os for at ringe til FG. Mine veer varer 1-1½ min og kommer med 3½-4 min imellem. Vi skal bare komme ind. Kl. 22.50 ankommer vi til FG.
Jeg bliver undersøgt, og har 1-1½ cm livmoderhals og er knap 2 cm åben. Der er sket lidt, men ikke meget. Der er 2 jm'er, som vælger at lade og blive lidt for at se tiden an. 1 times tid senere bliver jeg undersøgt igen, der er ikke sket mere.
Den ene jm går hjem og vi får snakket med den anden, som vi ender med at føde med. Hun kan se på mig, at mine veer ændre styrke og jeg har det som om jeg har mega feber, min hoved gløder - brænder simpelthen! Hun tør ikke sende mig hjem, da hun har erfaringer med at 3. gangsfødende kan vende 180 grader lige pludselig.
Da kl. er omkring 1.30-2, begynder jeg at ryste vildt voldsomt. Jeg kan ikke kontrollere min krop og sidder bare på sengekanten med hovedet mod min kærestes mave. Hele min krop ryster nu så voldsomt, at hele sengen nærmest hopper.
Jeg synes det føltes som overgangsfasen til presseveer ved min 2. fødsel og jm tjekker mig igen. 3 cm åben og en lille kant livmoderhals. Jeg forstår ingenting og er helt nedslået. Veerne kommer oveni hinanden 7-8 veer på 10 min., så jeg når nærmest ikke at samle mig før næste ve kommer. Jm mener, at det nu er tid tíl at flytte mig på en fødestue.
Får CTG'en på igen da jeg kommer på fødestuen. De kan ret hurtigt se, at baby har en lidt højt hjerterytme. De vil derfor tage en blodprøve. Så jm tager vandet kl. 02.50. Jeg er knap 4 cm åben. Der er to læger på stuen, som kæmper med at tage den blodprøve, men jeg har veer med maks. 20 sekunders mellemrum, så de kan slet ikke komme til.
Jeg får sagt til lægen, at jeg altså skal presse, men hun fejer mig af med at sige "nej, det skal du ikke endnu, du er kun 8 cm åben". Får skreget af hende, at jeg altså SKAL presse og der kan jeg bare slet ikke lade være. Jm'en siger til lægen, at nu må hun hellere flytte sig, for jeg føder altså lige om lidt.
Jeg får åbnet mig det sidste, og presser aktivt. Får født hovedet, men baby roterer ikke i skuldrene og kommer derfor vandret ud, altså med hovedet ned af mod gulvet. Men får presset til, og kl. 03.32 bliver Karla født 
Det gik så vanvittig hurtigt til sidst. Fra de tog vandet, 4 cm åben og til hun var ude, gik der 42 min.
Derudover havde jeg vestorm og en krop der rystede voldsomt i to timer! Det var forfærdeligt! Jeg er oprigtigt traumatiseret af den voldsomme smerte. Jeg har født 2 gange før, og smerterne derfra kan ikke engang tæt på sammenlignes med denne fødsel. Jeg har aldrig skreget til en fødsel, men jeg garanterer at hele 4. etage kunne hører mig denne gang!!
Jeg havde ingen fornemmelse af nogen ting, ingen kontrol - det var så svært for mig, selv idag har jeg rigtig svært ved at forholde mig til hele oplevelsen 
Nå men anyway, fødte moderkagen uden problemer, den vejede 990 g, blødte kun ca. 200 ml og bristede overhovedet ikke, selvom baby ikke roterede.
Baby blev skønnet til ca. 3600 g, men kom ud med en kampvægt på 4370 g og målte 53 cm 
Håber i hang ved hele vejen - nu til billeder