Barsel på kh

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. september 2014

Baby15

Elgaard73 skriver:

Jo, det kan godt passe. Fra 12. svangerskabsuge og frem til 4 uger før termin, er du jo aktivitetsparat, på lige fod med en "ikke gravid" KH modtager. Efter fødsel, er du jo ikke til rådighed/aktivitetsparat og derfor falder ydelsen.

http://www.dagens.dk/indland/mødre-på-barsel-kan-blive-på-kontanthjælp

Så kan jo ikke passe de har ændret det igen ,? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. september 2014

Elgaard73

Baby15 skriver:

5700 under barsel? 

Så jeg kan forstå på det hele, så er barsels satsen det samme når bare partneren ikke tjener over 14000

Ja 5.700,- eller deromkring (måske lidt mere)

Det med de 14.000, er jo kun for dem som har gensidig forsørgelses pligt overfor hinanden (over 25 år). Der må et par's samlede hustandsindtægt max. være på 28.604 kr.

I TS' tilfælde er de jo begge under 25, og har derfor ikke gensidig forsørgelses pligt. De falder dermed ind under nogle andre regler.

Anmeld

25. september 2014

Baby15

Elgaard73 skriver:

Det med de 14.000, er jo kun for dem som har gensidig forsørgelses pligt overfor hinanden (over 25 år). Der må et par's samlede hustandsindtægt max. være på 28.604 kr.

I TS' tilfælde er de jo begge under 25, og har derfor ikke gensidig forsørgelses pligt. De falder dermed ind under nogle andre regler.

Vi er gift ? 

Anmeld

25. september 2014

Baby15

Elgaard73 skriver:

Og min mand tjener ikke 13.000

Anmeld

25. september 2014

Elgaard73

Baby15 skriver:

http://www.dagens.dk/indland/mødre-på-barsel-kan-blive-på-kontanthjælp

Så kan jo ikke passe de har ændret det igen ,? 

Men er det mon ikke fordi at det kun er en vejledning som er sendt ud? Jeg tænker, at det står den enkelte kommune frit for at følge den, eller lade være. Så længe at reformen ikke er decideret omskrevet, kan de vel tillade sig at følge/tolke den som de lyster.

Og så lurer jeg lidt på, at pigen i artiklen er 27 år, altså over den "magiske" 25 års grænse. Tænker lidt, at det måske også kan have noget at sige.

Anmeld

25. september 2014

Baby15

Elgaard73 skriver:

Men er det mon ikke fordi at det kun er en vejledning som er sendt ud? Jeg tænker, at det står den enkelte kommune frit for at følge den, eller lade være. Så længe at reformen ikke er decideret omskrevet, kan de vel tillade sig at følge/tolke den som de lyster.

Og så lurer jeg lidt på, at pigen i artiklen er 27 år, altså over den "magiske" 25 års grænse. Tænker lidt, at det måske også kan have noget at sige.

Nu har jeg fået en del svar fra et andet forum på face, de skriver 14300 før skat, indtil barsel er slut, så kommer man ned på de 5700 . (Folk som får det nu) 

så det må jo passe  

Anmeld

25. september 2014

Elgaard73

Baby15 skriver:

Vi er gift ? 

Jeg tror ikke at det ændre noget, at I er gift. I er begge under 25, og har derfor ikke gensidig forsørgelses pligt overfor hinanden, lige meget om I er gift eller blot samlevende.

Så vidt jeg kan se, er det åbenbart alfa og omega, om man er over eller under de 25 år.

Men som sagt, er jeg altså ikke 100 % sikker på hvordan det helt nøjagtigt hænger sammen. Det er bare lidt af det, som jeg kan læse rundt omkring.

Jeg syntes at du skal få fat i din sagsbehandler og bede om et møde og få ham/hende til at forklare dig nøjagtigt hvordan det ser ud for dig. Du kan ikke være tjent med, at du ikke ved hvordan din økonomiske situation ser ud, og jeg tror ikke at du kan få et præcis svar herinde, da det er så forskelligt fra sag til sag, og fra kommune til kommune.

Anmeld

25. september 2014

Elgaard73

Baby15 skriver:

Nu har jeg fået en del svar fra et andet forum på face, de skriver 14300 før skat, indtil barsel er slut, så kommer man ned på de 5700 . (Folk som får det nu) 

så det må jo passe  

Jeg håber da at du har ret. Det ville da være det rareste. Men tag fat i din sagsbehandler og få ham/hende til at hjælpe dig med at finde ud af, hvordan det helt nøjagtigt ser ud i din situation.

Anmeld

25. september 2014

Baby15

Elgaard73 skriver:

Jeg håber da at du har ret. Det ville da være det rareste. Men tag fat i din sagsbehandler og få ham/hende til at hjælpe dig med at finde ud af, hvordan det helt nøjagtigt ser ud i din situation.

Min situation er jo lidt mærkelig  

jeg er på su nu, først en måned efter jeg har født skal jeg på barsel på kh 

Anmeld

25. september 2014

Elgaard73

Baby15 skriver:

Min situation er jo lidt mærkelig  

jeg er på su nu, først en måned efter jeg har født skal jeg på barsel på kh 

Men derfor kan du godt allerede nu tage kontakt til din sagsbehandler. Alle borgere i en kommune, har en sagsbehandler, uanset om de er "inde" i systemet eller ej.

Jeg tænker da, at jo før du kan få styr på det, jo rarere er det da .

Der er jo også noget med at reformen kun kører på halvt kraft her i 2014, men fra 2015 træder den i fuld kraft, og det kommer da unægtelig til at ændre situationen for mange KH modtagere (mange af satserne bliver sat yderligere ned, eller forsvinder helt i 2015). Så det er da også værd at få undersøgt.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.