hvordan reagerede jeres "store" børn på baby?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.613 visninger
11 svar
7 synes godt om
20. september 2014

LouiseEm

Hej alle,

Jeg venter en lillebror om lidt under 4 uger. Har i forvejen en "stor" dreng som fylder 4 i december. Jeg er meget urolig for hvordan han vil reagere. Han er en meget sød og kærlig knægt, og jeg VED at han vil elske sin lillebror meget højt. Dog er jeg alene med dem, og jeg kan godt blive nervøs for at han vil føle, at han mister mig. Meget tid kommer til at gå med lillebror, og selvom min store dreng er så stor nu at han sagtens kan aktivere sig selv med hans iPad eller fjernsynet, ja så er det også bare vigigt for mig at han ikke føler sig skubbet af vejen. 

Har at i nogle gode råd til, hvordan jeg kan gøre denne kæmpe omvæltning til noget rart og positivt for min store dreng, så han ikke føler at lillebror bare er noget træls der tager al mors tid fra ham. Han har jo været vant til at have mig 100% for ham selv de sidste knap 4 år, og jeg vil ham jo lige så meget som lillebror 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. september 2014

LinLin

Min ældste var 4 år og 1 uge da han blev storebror - jeg har ALDRIG oplevet jalousi fra hans side. Nu venter vi så lillesøster (forhåbentligt meget snart ) og lillebror blev 4 d. 9. Sep. - altså stort set samme aldersforskel. Jeg tror det bliver lige så nemt 

Vi gjorde og har også denne gang gjort meget ud af at fortælle at lillesøster ikke kan noget selv overhovedet! At man nogle gange lige er nødt til at vente med at få hjælp til hun har spist eller er blevet skiftet 

Når de er ca 4 kan man jo sagtens forklare sådan noget plus de er  selvhjulpne med rigtigt meget!

vi har i hvert fald været meget glade for den aldersforskel 

Anmeld

20. september 2014

LouiseEm

LinLin skriver:

Min ældste var 4 år og 1 uge da han blev storebror - jeg har ALDRIG oplevet jalousi fra hans side. Nu venter vi så lillesøster (forhåbentligt meget snart ) og lillebror blev 4 d. 9. Sep. - altså stort set samme aldersforskel. Jeg tror det bliver lige så nemt 

Vi gjorde og har også denne gang gjort meget ud af at fortælle at lillesøster ikke kan noget selv overhovedet! At man nogle gange lige er nødt til at vente med at få hjælp til hun har spist eller er blevet skiftet 

Når de er ca 4 kan man jo sagtens forklare sådan noget plus de er  selvhjulpne med rigtigt meget!

vi har i hvert fald været meget glade for den aldersforskel 

Tak for dit svar!

Snakker meget med min søn og forklarer ham, at når lillebror kommer skal han have hjælp til alt. Han virker meget forberedt, og han glæder sig meget til at blive storebror, og håber selvfølgelig at han tager lige så pænt imod ham som dine børn har gjort! Ville blive så ked af jalousi :-(

Anmeld

20. september 2014

LinLin

LouiseEm skriver:

Tak for dit svar!

Snakker meget med min søn og forklarer ham, at når lillebror kommer skal han have hjælp til alt. Han virker meget forberedt, og han glæder sig meget til at blive storebror, og håber selvfølgelig at han tager lige så pænt imod ham som dine børn har gjort! Ville blive så ked af jalousi :-(

Tænker i hvert fald at det er vigtigt at man har fortalt dem det og ikke det der "når du får en lillebror så kan I rigtigt spille fodbold sammen" 

Og så lad ham være med hvis han har lyst til det ved fx skiftning. Her blev nummer to flaskebarn så storebror fik lov at give ham mad engang imellem og det var han sååå stolt over (og snakker også om at det vil han gerne med lillesøster!) men hvis du skal amme er det selvfølgelig ikke muligt  

Han fik også til "opgave" lige at kigge efter lillebror når jeg fx skulle på toilettet - det var jeg helt tryg ved modsat dem i min mødregruppe hvor der kun var 2 år imellem!

Anmeld

20. september 2014

Aisha

Profilbillede for Aisha
Mors Superman

Min datter var ca 7 år da lillebror kom. Jeg glemmer aldrig den dag hun så ham for første gang. Hun kiggede på ham derefter mig, og spurte. Fortæl mig lige igen hvorfor vi fik lillebror istedet for en hundehvalp ? Der er jalousi imellem dem. Og ofte kampe om fars eller min opmærksomhed. Men det er også dejligt at den store kan aktivere sig selv med lektier, iPad eller veninder. Hun er 10 år nu og lillebror 3. Men snak meget med ham så han er forberedt. Held og lykke. 

Anmeld

20. september 2014

Bshizzle

Min store dreng var dog 6 år da lillebror kom til verden 

Han var SÅ stolt! 

Og han elskede at hjælpe mig og sidde og nusse lillebror mens jeg ammede/gav flaske.

Han fik lov til at være med til det hele. 

Han er (altid været) meget stolt af hans lillebror og viser ham gerne rundt til alle hans venner samt på skolen 

Op til fødslen fik storebror meget opmærksomhed og noget legetøj han ønskede sig. 

Og mens jeg var optaget lillebror samt skulle sove imellem pauserne, da hyggede han sig med min kæreste.  

Anmeld

20. september 2014

SHERO

Min søn var lige blevet 4 år da han blev storebror.. Han var/er verdens bedste storebror, der har ingenting været af jalousi han har dog reageret, men det har mest været mod mig, aldrig lillesøster.. Lillesøster er nu 8 MDR, og han glæææder sig til hun starter i institutionen ved ham.. Jeg synes fire år har været perfekt. Han er stor nok til at forstå den lille kræver meget, men alligevel så lille at han ikke rigtig forstår det, hvis det gir mening

Anmeld

20. september 2014

Mor til Ella

Ella var 2 år og 4 mdr da Asta kom.

synes ikke hun har været jaloux.

lad ham være med til alt det han vil.

Ella har naturligvis også reageret og det skal de have lov til, men hun er hvertfald helt tilbage i den gamle Ella igen

Det eneste som har været lidt en prøvelse er at den store begyndte at " pive" meget. Det har vi kæmpet lidt med at fortælle at vi ikke vil høre på at det er meget bedre hvis hun fortæller os hvad der er galt, det kan hun nemlig godt!

,ellers har det været "nemt"

den største prøvelse er helt sikkert den evig dårlige samvittighed over for den store. Den skal man lige ud over og det synes jeg tog lidt tid.

hun elsker lillesøster, aer,putter og hygger 

Anmeld

21. september 2014

Soffy27

Min søn var 4 år da vi fik en lillebror - og han har simpelthen overrasket os til den store guldmedalje - han er normalt en rigtig vildbasse som gerne vil høres og ses, men efter baby er kommet er han bare så glad og harmonisk.. 

Han er så kærlig, synger sange, giver sutten, fortæller historier, nusser osv.. 

Vi tænkte så at det lige var de første par dage han var sådan, men sådan er det stadig her 3 mdr efter.. 

Han har været meget i inddraget i både graviditet og praktiske opgaver.. 

Og så skal lillebror jo også have af vide næsten dagligt at han elsker ham og glæder sig til at de skal spille fodbold sammen.. 

Havde forventet et kaos uden lige men han har taget det så flot.. Og så er han bagefter blevet mere mor-glad så det er ren win-win 

Anmeld

21. september 2014

LouiseEm

Soffy27 skriver:

Min søn var 4 år da vi fik en lillebror - og han har simpelthen overrasket os til den store guldmedalje - han er normalt en rigtig vildbasse som gerne vil høres og ses, men efter baby er kommet er han bare så glad og harmonisk.. 

Han er så kærlig, synger sange, giver sutten, fortæller historier, nusser osv.. 

Vi tænkte så at det lige var de første par dage han var sådan, men sådan er det stadig her 3 mdr efter.. 

Han har været meget i inddraget i både graviditet og praktiske opgaver.. 

Og så skal lillebror jo også have af vide næsten dagligt at han elsker ham og glæder sig til at de skal spille fodbold sammen.. 

Havde forventet et kaos uden lige men han har taget det så flot.. Og så er han bagefter blevet mere mor-glad så det er ren win-win 

Det lyder dejligt  Min store søn er meget mor glad nu, ikke sådan at han hænger på mig, men vi er meget tætte og han fortæller mig mange gange HVER dag at han elsker mig.. Håber det bliver ved efter lillebror kommer og stjæler showet 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.