Eksperthjælp: 4 måneder, vil ikke flaske efter grød.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.460 visninger
4 svar
4 synes godt om
16. september 2014

Lisbeth Jess

hjæælp piger! Min søn på 4 mdr er begyndt på grød til middag. Men når han har fået grød vil han ikke have sin flaske bagefter? Og han kan ikke rigtig finde ud af at drikke vand til maden så er bange for at han ikke får dækket sit væskebehov når han mister 1 flaske.. Han skal også snart til at have grød om aftenen, og så vil han jo miste 2 flasker... Burde han ikke drikke flaske efter grøden i den alder han har nu?? Ved ikke helt hvad jeg skal stille op...inden jeg begyndte sagde min sp at jeg bare skulle give ham dem mængde grød han ville have selvom han ville spise en hel portion så det har jeg jo gjort. Jeg har så prøvet at nøjes med at give ham lidt mindre for at gøre plads til mælken, men det er ligesom om at når han først har fået lidt grød så gider han altså ikke den flaske før næste måltid.. Hvad gør jeg lige, er det ok han dropper den flaske, og med tiden også den kl 18?

Derudover skal jeg høre: når man laver hjemmelavet grød så tilsætter man jo MME, men min søn får færdig pulvergrød. Er der også tilsat mælk i det? Man dkal jo kun tilsætte vand selv.

Lisbeths svar

Hej !
Det er forståeligt han ikke vil flaske efter grøden. Han er mæt efter en almindelig portion.

Det samme gælder når han får grød kl 18.

Når du laver den på MME, så får han den mængde han skal have.

Prøv al lave på vand i stedet og se om det ændrer sig, så kan du give MMe af kop

Der er mælk i pulveret, så det skulle dække hans behov i det måltid..

Når han trives , tager på og er glad, så er der ingen grund til bekymring.

Fortsat held og lykke med ham.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. september 2014

MariaMami

Jeg vil gerne som professionel i ernæring og sundhed gøre opmærksom på at Sundhedsstyrelsen anbefaler modermælk eller MME op til og med 6 mdr, medmindre stærkt overvejende grunde ligger for at introducere mos eller grød! Jeg kan derudover heller ikke sætte mig overens med, at sundhedsplejersken anbefaler grød FØR modermælkserstatning. Det skal være omvendt, og det har jeg også gjort med alle mine børn. Jeg ammede først og tilbød skemad bagefter og de har altid spist lystigt og meget varieret. Det andet er lidt at spille russisk roulette med væskeindtaget, som mor tydeligvis også har en sund mavefornemmelse om kan være et legitimt problem der har ret til den rette mængde opmærksomhed og bedre vejledning end givet her vil jeg mene! Modermælk eller MME bør altså være barnets primære mad op til 6 mdr! Skru op for mælken og læg grøden på hylden indtil dit barn er 6 mdr! Dét er det bedste for barnet og det eneste barnet virkelig har brug for og kan vokse af som det skal! Mælk er desuden også meget mere næringstæt end grød, så barnet får flere kalorier samt sit behov for alle mikronæringsstofferne dækket bedre ved at skrue op for MME i dette her tilfælde end at hælde grød på barnet. Et barn på 4 mdr har nemlig heller ikke en sufficient produktion af enzymer til at fordøje grød endnu overhovedet. Grød er noget af det sværeste at fordøje for små børn. Jeg vil som ernæringsfaglig anbefale suppe lavet på f.eks. kraftben eller en hel kylling, og tag fonden og blend med avocado, kartofler og andre rodfrugter og gerne også velkogt broccoli og blomkål. Fonden er nærende for indersiden af tarmen og er med til at modne den bl.a. med aminosyren L-glutamin. Jeg oplever mange(!) der har problemer med at deres småbørn lider af forstoppelse efter startet op på grød, og kommer til lægen og får overrakt Movicol, som om det var 'normen', istedet for at komme på en kost der er mere velegnet og designet til et ungt fordøjelsessystem fra starten af. Jeg har vejledt uendeligt mange i ovenstående med kun gode resultater tilfølje.

Anmeld

21. september 2014

anynom

MariaMami skriver:

Jeg vil gerne som professionel i ernæring og sundhed gøre opmærksom på at Sundhedsstyrelsen anbefaler modermælk eller MME op til og med 6 mdr, medmindre stærkt overvejende grunde ligger for at introducere mos eller grød! Jeg kan derudover heller ikke sætte mig overens med, at sundhedsplejersken anbefaler grød FØR modermælkserstatning. Det skal være omvendt, og det har jeg også gjort med alle mine børn. Jeg ammede først og tilbød skemad bagefter og de har altid spist lystigt og meget varieret. Det andet er lidt at spille russisk roulette med væskeindtaget, som mor tydeligvis også har en sund mavefornemmelse om kan være et legitimt problem der har ret til den rette mængde opmærksomhed og bedre vejledning end givet her vil jeg mene! Modermælk eller MME bør altså være barnets primære mad op til 6 mdr! Skru op for mælken og læg grøden på hylden indtil dit barn er 6 mdr! Dét er det bedste for barnet og det eneste barnet virkelig har brug for og kan vokse af som det skal! Mælk er desuden også meget mere næringstæt end grød, så barnet får flere kalorier samt sit behov for alle mikronæringsstofferne dækket bedre ved at skrue op for MME i dette her tilfælde end at hælde grød på barnet. Et barn på 4 mdr har nemlig heller ikke en sufficient produktion af enzymer til at fordøje grød endnu overhovedet. Grød er noget af det sværeste at fordøje for små børn. Jeg vil som ernæringsfaglig anbefale suppe lavet på f.eks. kraftben eller en hel kylling, og tag fonden og blend med avocado, kartofler og andre rodfrugter og gerne også velkogt broccoli og blomkål. Fonden er nærende for indersiden af tarmen og er med til at modne den bl.a. med aminosyren L-glutamin. Jeg oplever mange(!) der har problemer med at deres småbørn lider af forstoppelse efter startet op på grød, og kommer til lægen og får overrakt Movicol, som om det var 'normen', istedet for at komme på en kost der er mere velegnet og designet til et ungt fordøjelsessystem fra starten af. Jeg har vejledt uendeligt mange i ovenstående med kun gode resultater tilfølje.

TAK!! 

Jeg undrer mig over, at  sundhedsplejersken her (ofte) anbefaler i mod SST. Det er vel ikke det jobbet indbefatter. 

Anmeld

21. september 2014

TNBC

MariaMami skriver:

Helt enig. Sådan gør vi også her. Flaske først og så mad ca en time senere, ellers bliver det for meget for den lille mave..

Det er da klart at et lille barn ikke vil drikke efter at have få mad, så er maven jo fuld og man ender med at det hele kommer op igen.

Anmeld

25. september 2014

lisbeth jess

Profilbillede for lisbeth jess

Helt enig. Sådan gør vi også her. Flaske først og så mad ca en time senere, ellers bliver det for meget for den lille mave..

Det er da klart at et lille barn ikke vil drikke efter at have få mad, så er maven jo fuld og man ender med at det hele kommer op igen.

Hej ! Tak for dit indlæg.

Godt du lige minder mig på Sundhedstyrelsens retningslinjer, som jeg selvfølgelig kender.

Det tager jeg til efterretning. Når jeg ikke  nævner dem, er det fordi grøden  er startet op og det kan der være mange grunde til.

Nogen kan amme, nogen kan give flaske , nogen kan noget andet.

Mit udgangspunkt er at støtte mor/far der hvor de er lige nu uden at fremhæve vejledende retningslinjer for dem .Jeg er sikker på de kender dem.

Det lyder meget spændende med din faglige tilgang til ernæringen.

Mange vil sikkert have gavn af din ekspertise.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.