Søger SU-hjælp??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.456 visninger
17 svar
2 synes godt om
3. september 2014

ØnskeSpir...

Hej. Håber på, der er nogle kloge hoveder derude, som kan hjælpe mig med su?

Sagen er den, at jeg er udeboende og under 20 (19 år). Jeg bor i Svendborg og mine forældre bor i Horsens.

Jeg har så ansøgt om dispensation eftersom jeg ikke er 20 endnu. 

Nu har jeg så fået besked i e-boks om at jeg vil få 3.745 kr om mdr!!! Kan det virkelig passe, at jeg som udeboende så langt fra mine forældre kun kan få så lidt? Det kan jeg da ikke på nogen måde leve for om mdr... 

Det et skal lige siges at jeg er igang med at læse enkeltfag i Odense, så det regnes jo for en umgdomsuddannelse.

Nogen der kan hjælpe?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. september 2014

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
RG4 skriver:

Sagen er den, at jeg er udeboende og under 20 (19 år). Jeg bor i Svendborg og mine forældre bor i Horsens.

Nu har jeg så fået besked i e-boks om at jeg vil få 3.745 kr om mdr!!! Kan det virkelig passe, at jeg som udeboende så langt fra mine forældre kun kan få så lidt? Det kan jeg da ikke på nogen måde leve for om mdr... 

Det et skal lige siges at jeg er igang med at læse enkeltfag i Odense, så det regnes jo for en umgdomsuddannelse.

Nogen der kan hjælpe?

Nej men du har jo mulighed for arbejde ved siden af. 

Anmeld

3. september 2014

Sjwf

RG4 skriver:

Nogen der kan hjælpe?

Jeg fik i tidernes morgen udeboende SU da jeg var 18-19. Det kunne jeg få fordi at mine forældre boede mere end 20 km fra mit uddannelsessted og jeg havde en transport tid på mere end 75 min fra mine forældres bopæl til uddannelsestedet. De to ting tilsammen gjorde at jeg kunne få udeboende SU da jeg flyttede hjemmefra som 18-årig. Men det er som sagt nogle år siden, det kan være reglerne er lavet om i dag, men tjek SU's hjemmeside.

Anmeld

3. september 2014

QueDee

Sjwf skriver:

Jeg fik i tidernes morgen udeboende SU da jeg var 18-19. Det kunne jeg få fordi at mine forældre boede mere end 20 km fra mit uddannelsessted og jeg havde en transport tid på mere end 75 min fra mine forældres bopæl til uddannelsestedet. De to ting tilsammen gjorde at jeg kunne få udeboende SU da jeg flyttede hjemmefra som 18-årig. Men det er som sagt nogle år siden, det kan være reglerne er lavet om i dag, men tjek SU's hjemmeside.

Det kan man stadigt, hvis det valgte uddannelses-sted er det tætteste på forældrenes bopæl.

Størrelsen af din su afhænger jo af dine forældres indkomst, så måske de vil spytte lidt i kassen så længe du er under 20?

Ellers er det ud at finde et job - det burde vel være muligt, når det kun er enkeltfag, du læser?

Anmeld

3. september 2014

ØnskeSpir...

mor:) skriver:

Nej men du har jo mulighed for arbejde ved siden af. 

Jeg har ikke ret meget mulighed for at arbejde ved siden af. Jeg skal afsted kl. lidt i 12 og er først hjemme igen 21.30.

Anmeld

3. september 2014

ØnskeSpir...

QueDee skriver:

Det kan man stadigt, hvis det valgte uddannelses-sted er det tætteste på forældrenes bopæl.

Størrelsen af din su afhænger jo af dine forældres indkomst, så måske de vil spytte lidt i kassen så længe du er under 20?

Ellers er det ud at finde et job - det burde vel være muligt, når det kun er enkeltfag, du læser?

Jeg læser 2 niveauer op samtidig på et intensivt forløb, så jeg er stort set væk hele dagen, da jeg også har en masse transport frem og tilbage eftersom jeg studerer i Odense.

Anmeld

3. september 2014

ØnskeSpir...

Sjwf skriver:

Hvor meget fik du så udbetalt?

Det er nemlig præcis det samme med mig.

Anmeld

3. september 2014

QueDee

RG4 skriver:

Jeg læser 2 niveauer op samtidig på et intensivt forløb, så jeg er stort set væk hele dagen, da jeg også har en masse transport frem og tilbage eftersom jeg studerer i Odense.

Ja, så må det jo blive i weekenden.....?

Hvis du allerede har søgt dispensation og fået afslag, så er der vel kun: Weekendarbejde, Hjælp fra forældre eller lån tilbage af muligheder.

Håber du finder på noget

Anmeld

3. september 2014

Julemusen

Min søster har samme problem. Hun er 18 og bor i København og forældrene bor i midtjylland. Det er de nye SU regler der gør at jeres su er styret af forældrenes indkomst. Hun har så fået dispensation, da min mor hjalp hende med at søge dette, da hun har været udeboende siden hun var 16 år og oven i det er der specifikke regler ift ikke at have mulighed for økonomisk hjælp af forældrene som også går ind over.

Anmeld

3. september 2014

ØnskeSpir...

QueDee skriver:

Ja, så må det jo blive i weekenden.....?

Hvis du allerede har søgt dispensation og fået afslag, så er der vel kun: Weekendarbejde, Hjælp fra forældre eller lån tilbage af muligheder.

Håber du finder på noget

Jeg har ikke fået afslag så vidt jeg kan se. Jeg får tilsyneladende bare kun 3.745 kr

Der står i beskeden, at jeg får grundstipendium men ikke tillægsstipendium grundet mine forældres indkomst. Jeg forstår bare ikke, hvorfor det skal være afhængig af mine forældres indkomst, når jeg bor så langt væk...?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.