Jeg tror, det værste du kan gøre, er at få en abort for hans skyld. Hvis du skal gøre det, skal det være for din egen. Ellers er forholdet dømt til at mislykkes uanset. Man tilgiver ikke så let en person, som man føler har tvunget en til at fjerne det barn, man inderst inde virkelig ønskede sig.
Jeg forstår dine tanker omkring dette med din egen manglende far, og at du ikke ønsker det samme for dine egne børn. Samtidig ved du, at du ønsker børn. Det lyder for mig, som om at din nuværende kæreste ikke er den slags farsperson, du ønsker for dit barn. Eller i hvert fald, at du er bange for, at han ikke kommer til at blive det. Det forhold kommer ikke til at ændre sig. Det kommer du til at være lige så bange for næste gang også, uanset om det er planlagt. Vi tager alle en chance, når vi får børn. Ingen kan rigtig vide, hvordan manden udvikler sig, når han står med ansvaret for et lille barn. Min mand gjorde sin del hjemme, før vi fik børn. Da vi så fik børn gik jeg jo ud fra, at vi kom til at deles om det hele. Der troede jeg fejl. Det var, som om han med den nye rolle faldt ind i et oldnordisk 50'er-mands-mønster. Maden skulle være klar, når han kom hjem, brødkrummer på køkkenbænken blev påtalt, og han tilbragte dagene med fødderne oppe uden at løfte en finger i hjemmet. Barsel blev tilbragt med venner mm. Barnet måtte jeg tage mig af. Samtidig hører man jo også om mænd, som er nogle slapfisk i udgangspunktet men som virkelig træder i karakter, når de står med sin baby i armene.
Du kan egentlig ikke vide, hvordan han kommer til at være eller reagere, den dag en eventuel baby er der, så du må tage dit valg med hjertet og ud fra, hvad du tror er det bedste i forhold til, hvad du selv ønsker og magter. Et liv med en perfekt far kan du aldrig love dit barn. Og hvis faren stiller op, kan der ske så mange andre ting, som kan gøre livet vanskeligt for barnet. Det, som tæller er, om du selv er indstillet på at give 110% i forhold til barnet og om det er det, du virkelig ønsker at gøre.
Jeg ved, du står i et forfærdelig dilemma. Jeg håber, du har en god veninde, du kan snakke det hele igennem med. Jeg tror, du skal tænke det godt igennem, så du ved, hvad du selv tænker og mener og føler, før du diskuterer det med ham igjen. Ellers tror jeg, du hurtigt kan blive endnu mere usikker.
De bedste ønsker for din fremtid, uanset hvad du vælger!