Spørgsmål omkring økonomi/rki

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.225 visninger
15 svar
2 synes godt om
20. august 2014

Anonym trådstarter

Min kæreste gik konkurs med et firma for ca. 6-7 år siden.
Han står i rki og har en gæld, som ikke er realistisk for ham at betale det hele tilbage af.
Han havde mange kreditorer, men står nu kun i rki for 4 af dem.
Grunden til at han ikke står i rki for de andre er at man kun kan stå i rki i 5 år for en gæld. De er derfor blevet slettet derinde og nu er der kun 4 tilbage.
Vi kan godt betale de sidste ud og derned få ham ud af rki.

Men mit spørgsmål går på om han så kan eje noget igen? Altså kan det ses nogen steder fra bankens side, at han har en gæld nu hvor han så ikke længere ville stå i rki?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. august 2014

Hullabullabulla

Anonym skriver:

Han står i rki og har en gæld, som ikke er realistisk for ham at betale det hele tilbage af.
Grunden til at han ikke står i rki for de andre er at man kun kan stå i rki i 5 år for en gæld. De er derfor blevet slettet derinde og nu er der kun 4 tilbage.

Men mit spørgsmål går på om han så kan eje noget igen? Altså kan det ses nogen steder fra bankens side, at han har en gæld nu hvor han så ikke længere ville stå i rki?

Al gæld registreres hos skat, og kan ses på ens "r75" (skatteoplysninger) også selvom man ikke står i rki for det. Men jeg aner ikke hvor meget banken bruger disse oplysninger, og om de kan trække dem overhovedet.

Anmeld

20. august 2014

B&J

Hvis i er kommet ud af rki så må han gerne eje og låne igen selv om han har gået konkurs eller noget andet, så beviser han / i at i betaler gælden og prøvet at gøre alt godt igen

Anmeld

20. august 2014

Anonym trådstarter

B&J skriver:

Hvis i er kommet ud af rki så må han gerne eje og låne igen selv om han har gået konkurs eller noget andet, så beviser han / i at i betaler gælden og prøvet at gøre alt godt igen

Men gælden er der jo stadig, den er ikke betalt, men den bliver automatisk slettet i rki efter 5 år.

Anmeld

20. august 2014

Anonym trådstarter

KBN88 skriver:

Al gæld registreres hos skat, og kan ses på ens "r75" (skatteoplysninger) også selvom man ikke står i rki for det. Men jeg aner ikke hvor meget banken bruger disse oplysninger, og om de kan trække dem overhovedet.

Det er også det store spørgsmål som jeg søger svar på.
Nu ville jeg bare lige prøve lykken herinde Kunne være man var heldig at nogen kendte svaret.

Anmeld

20. august 2014

Jj1709

Anonym skriver:

Som en anden skriver, vil gælden altid kunne ses via skat, og banken trækker oplysninger fra skat hvis man skal låne penge.. man må gerne eje noget, så længe man ikke er i rki, MEN alt efter hvor mange penge han skylder div. Kreditore vil de formentlig tage pant for det beløb der skyldes, i tilfælde af at han står som ejer på noget :-) 

Anmeld

20. august 2014

Anonym trådstarter

Jj1709 skriver:

Som en anden skriver, vil gælden altid kunne ses via skat, og banken trækker oplysninger fra skat hvis man skal låne penge.. man må gerne eje noget, så længe man ikke er i rki, MEN alt efter hvor mange penge han skylder div. Kreditore vil de formentlig tage pant for det beløb der skyldes, i tilfælde af at han står som ejer på noget :-) 

Super, tak for svar

Så hvis vi gerne vil have et hus på et tidspunkt ude i fremtiden og har en god stabil økonomi, så er der ikke noget der forhindre det som sådan?

Anmeld

20. august 2014

Jj1709

Anonym skriver:

Super, tak for svar

Så hvis vi gerne vil have et hus på et tidspunkt ude i fremtiden og har en god stabil økonomi, så er der ikke noget der forhindre det som sådan?

Det afhænger af hvor stor gælden er.. Hvis han frks. Skylder 500,000,- til en kreditor, og i vil købe hus til 700,000,- så tror jeg i får nej, for i det tilfælde vil kreditor tage pant i huset og formentlig anmode om tvangssalg for at inddrive pengene, og flere kreditore kan os gå sammen og anmode om tvang( i så fald der er flere ) Men skylder han frks. 50,000-100,000,- og i køber hus til 700,000,- så vil der intet ske, og det vil banken ikke sige noget til, i så fald jeres økonomi ellers er sund.. 

Anmeld

20. august 2014

B&J

Anonym skriver:

Men gælden er der jo stadig, den er ikke betalt, men den bliver automatisk slettet i rki efter 5 år.

ja hvis du står under rki.. min kæreste gik også ned med et firma og han er ude af rki nu efter 5år men betaler stadig af på det...

Anmeld

20. august 2014

Anonym trådstarter

B&J skriver:

ja hvis du står under rki.. min kæreste gik også ned med et firma og han er ude af rki nu efter 5år men betaler stadig af på det...

Der bliver ikke betalt af på den, da den simpelthen er alt for stor. Det er ikke realistisk.
Min kæreste søgte gældssanering, fik den også i skifteretten, dog blev den anket af 1 kreditor, sendt til landsretten og om stødt. Han er derfor blevet rådet til at vente et par år før han søger igen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.