Anonym skriver:
Hej allesammen,
Jeg har, som alle andre herinde, en stor drøm om at få en baby. Mit problem er bare, at jeg tænker for for meget over tingene. Hvilken betyder, at jeg bliver angst for de store ændringer, som det vil medfører 
Jeg er 28 år og har været sammen med min kæreste i over 10 år. Vi har et godt solidt forhold, hvor vi kan tale om alt. Vi har i de sidste 4 år snakket meget om at forsøge at lave en baby. Flere gange er jeg stoppet på P-piller, men hver gang er jeg blevet angst og vi har droppet projektet 
I maj maj måned stoppede jeg så på P-piller igen, men vi er ikke gået all in på projektet pga. min nervøsitet. Jeg vil virkelig gerne være gravid, jeg blive jaloux når andre annoncerer deres graviditeter og læser dagligt om graviditet og babyer på nettet. Men hver gang jeg har mistanke om at jeg er gravid bliver jeg nervøs.
Jeg er bange for de store ændringer i mit liv, og stresser over om jeg nu vil være god nok som mor. Er det normalt at have det sådan? Min kæreste siger at jeg tænker for meget over tingene, men sådan er jeg bare, og det er svært at ligge det fra mig igen.
Jeg er bange for at jeg altid vil have det sådan, lige meget om jeg venter 5 eller 10 år.
Er der der andre herinde som har haft det ligesom mig? Og hvor lang tid gik der før jeres nervøsitet forsvandt?
På forhånd tak.
Hilsen den nervøse.
Jeg kender godt til dine tanker...
Jeg har selv angst, og kender til det med at gå i panik. For ja - det er en stor ting at blive mor, det er en stor forandring i ens liv. Bliver man en god mor, bliver barnet et "nemt" barn som bare sover derudaf, hvordan bliver min kæreste som far, hvad med økonomien, kan vi lave huset/haven færdig, mens der er et barn/mens jeg er gravid, får jeg nok søvn (manglende søvn er en dræber for mig og forværre min angst), bliver jeg pæn gravid, har vi styr på opdragelsen, kan vores forhold holde til det, har vi nået det vi ville inden?, osv. osv.
Og så trækker vi vejret helt dybt ned i maven.
Ingen af tingene ved vi førend vi oplever tingene. Man kan måske sætte sig rigtig godt ind i tingene, men det er også det eneste vi kan gøre. Og så lad os acceptere det.
Jeg er selv igang med at arbejde med min angst i form af bl.a. mindfulnessøvelser.
Når mine tanker eskalere derud af, så trækker jeg vejret dybt og stille og roligt, og snakker nogle gange med min kæreste. Vi har snakket om det med at blive forældre, mange gange, vi har taget "snakkene" så at sige - og vi er også så klar som vi kan blive. Så tager vi mine tanker fra en ende af: Ja, jeg bliver en god mor. Og det ved jeg fordi det kan jeg mærke helt indeni. Jeg bliver ikke en perfekt mor, som har styr på hele huset, hele haven, håret, make up'en, motionen, den sunde kost, rengøringen, oprydningen, osv. osv. Men jeg bliver en kærlig mor, som vil mine børn det bedste sammen med min kæreste (forhåbentlig mand på et tidspunkt
).
Vi kan ikke vide hvordan barnet bliver forinden - vi skal heller ikk vide alt. Jeg ved, at vi har en god familie og nogle dejlige venner, som ville hjælpe, hvis søvnen for mit vedkommende bliver en mangelvare, og min kæreste ikke lige har mulighed for at kunne få fri fra arbejdet - således, at jeg lige kan få en time på øjet, bare en gang imellem. Så tager vi den derfra.
Jeg er sådan set heller ikk i tvivl om at min kæreste bliver en god far (ellers var jeg formentlig heller ikk sammen med ham, da det er en vigtig egenskab for mig hos min partner). Vi har prøvet efterhånden et stykke tid, at jeg skulle blive gravid, og i efterhånden som tiden går, bliver min kæreste bedre og bedre til at sige, at han glæder sig til at blive far.
Rent økonomisk har vi også gennemgået det flere gange - og det skal nok gå.
Min pointe er, at nogle gange når vi går i panik, så træk vejret. Stille og roligt. Tænk tingene stille og roligt igennem, og når tingene bliver for uoverskueligt, så tag en snak med din kæreste/mand, skriv tingene op, og gå tingene igennem. Tag det som en god ting, at du forsøger at tænke tingene igennem, i stedet for at dunke dig selv i hovedet over at tænke for meget over det.
Og lav endelig nogle mindfulnessøvelser - kan helt sikkert anbefale det