Sandlynlighed for downs = 1:123

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.790 visninger
13 svar
16 synes godt om
13. august 2014

Junioraxelsson

Hej 

Jeg er nu i uge 14+4 og fik taget en duble test for nogle uger siden der viste sandsynligheden for jeg bærer på et barn med downs er 1:123 

Jeg skal i uge 16 have taget en fostervandsprøve og må indrømme jeg bliver mere og mere nervøs som tiden skrider frem.... Ikke for selve prøven, men for svaret. Min mand og jeg har taget beslutningen om at det skal fjernes hvis det skulle vise sig at være et barn med downs.

Nakkefoldscanningen er derimod normal, rygmarven er fin, størrelse på hovedet er normalt osv. Men det dumme tal står mig lidt ud.

Jeg vil høre om nogen anden har haft lignende oplevelse med denne højrisiko sandsynlighed og normal scanning som har fået et barn med downs? Eller andre der har gået med denne nervøsitet?

hilsen en fortvivlet vordende mor

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. august 2014

Sara-t

Jeg har selv lige været igennem moderkage biopsi, i uge 14. Højrisiko med 1:82.. Mine blodprøver var helt skæve og fosteret havde en tyk nakkefold, 3,4 mm mener jeg. Alt var heldigvis normalt! Husk på at det er det i de fleste tilfælde. Men kan gå forstå i er nervøse, var jeg dæleme også i denuge vi ventede på foreløbigt svar. Det endelige svar kom 4 uger efter og var fint. 

Vi var forresten meget uenige om hvad der skulle ske. Vi har været i gennem flere års fertilitetsbehandling, og jeg kunne derfor ikke forestille mig en abort når det nu endelig var lykkedes. Min mand havde en lidt anden holdning og det var svært for os begge. Godt at i er enige. 

Anmeld

13. august 2014

Meandu

Hej. Jeg har heldigvis ikke stået i den situation. I hvertfald ikke endnu. Vil bare sige at jeg kan godt sætte mig ind i hvordan det må være. Selvom du har fået et lavt tal behøver det ikke betyde noget men kan virkelig godt forstå dig. Krydser alt for at der ikke er noget 

Anmeld

13. august 2014

Christine

Junioraxelsson skriver:

Hej 

Jeg er nu i uge 14+4 og fik taget en duble test for nogle uger siden der viste sandsynligheden for jeg bærer på et barn med downs er 1:123 

Jeg skal i uge 16 have taget en fostervandsprøve og må indrømme jeg bliver mere og mere nervøs som tiden skrider frem.... Ikke for selve prøven, men for svaret. Min mand og jeg har taget beslutningen om at det skal fjernes hvis det skulle vise sig at være et barn med downs.

Nakkefoldscanningen er derimod normal, rygmarven er fin, størrelse på hovedet er normalt osv. Men det dumme tal står mig lidt ud.

Jeg vil høre om nogen anden har haft lignende oplevelse med denne højrisiko sandsynlighed og normal scanning som har fået et barn med downs? Eller andre der har gået med denne nervøsitet?

Kan sagtens forstå du er nervøs over svar! Men har altså hørt det mange gange, at alt var ok trods tal på under 200.

Kunne i se næseben til nf scanning? For det er også et godt tegn 

Anmeld

13. august 2014

FruK

Jeg fik 1:93 - og en helt sund og rask pige. 

Hun havde, ligesom din, en fin nakkefold, men tallene fra blodprøven trak ned. Hende der scannede mig sagde, at hun var mindre bekymret, når det var den vej rundt, end hvis det havde været omvendt.

Det er slet ikke sjovt at vente på, men husk at der stadig er langt, langt størst cance for, at barnet er sundt og raskt.

Jeg fik taget moderkagebiopsi, fordi de kunne tage den lige efter NF, og vi så ikke behøvede at vente på, at de kunne tage en fostervandsprøve.

Håber det hele går fint for dig!

Anmeld

13. august 2014

S.Maria

Da jeg blev scannet i min første graviditet så alt fint ud, men ud fra min blodprøve fik jeg tallet 1:92. Jeg fik tilbudt en moderkagebiopsi et par dage efter. Vi fik brev tre dage senere om at alt var i orden og at vi ventet en pige. Puha det var tre meget lange dage.

Fik du slet ikke tilbudt moderkagebiopsi, der kan tages med det samme i forhold til en fostervandsprøve der først kan tages omkring uge 16?

Anmeld

13. august 2014

modesty

Hej 

Med det tal er risikoen for downs cirka 0.8% Det er altså en meget, meget lille risiko. Og som du selv siger, så scanningen fin ud.

Jeg kan virkelig godt forstå at du er nervøs, men husk på hvor lav risikoen egentlig er og prøv at slå koldt vand i blodet.

til dig.

Anmeld

13. august 2014

Mor til F

Junioraxelsson skriver:

Hej 

Jeg har ikke selv prøvet det, men vil ikke forlade tråden uden et 

Anmeld

13. august 2014

Sissel

Ved min sidste graviditet fik jeg ved md scanning et tal der hed 1:44. Vi fik taget en fostervandsprøve, og alting var heldigvis helt normalt

Anmeld

14. august 2014

Junioraxelsson

Tak hvor er det dejligt at komme hjem til så mange søde, gode og omsorgsfulde svar, blev helt glad 

For at svare på spørgsmålene undervejs så JA man kan se næsebenet og det trøster jeg mig rigtig meget ved også, det der vidst kun 30% med downs der har næseben. 

Jeg bor i nordgrønland og er tilknyttet et lille bitte sygehus hvor de ikke har mulighed for at lave en moderkageprøve eller fostervandsprøve og skal derfor til Nuuk for at få lavet den fostervandsprøve. Er dog så heldig at lægen her er min mand og holder tæt øje med lille bebs med scanning hver uge. Han er heller ikke så bekymret som jeg, men glæder sig også til ventetiden er over og vi bare kan glæde os 100% den sidste del af graviditeten. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.