Hvad vil du vide om særligt sensitive?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. august 2014

nielsen80

Janne T. skriver:

OBS: Jeg vil gerne frabede mig diverse kommentarer om at særlig sensitivitet er hypet, ikke-eksisterende eller lign., det er ikke det debatten handler om!

Jeg studerer psykologi, og efter nytår skal jeg skrive min bachelor-opgave. Jeg har et rigtig stærkt ønske om at skrive om særlig sensitivitet.

Men jeg kan ikke "bare" skrive om særlig sensitivitet (herfra forkortet SS). Jeg skal skrive om SS i forhold til noget. Et eksempel grebet ud i luften kunne være "SS-børn og trivsel i daginstitutioner".

Men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg vil arbejde med. Derfor ville jeg høre jer, hvad i ville synes var spændende at vide mere om ift SS? Altså fx en eller anden problemstilling ift at være SS, eller whatever. Bare kom med alle jeres tanker, så jeg kan brainstorme!

Det behøver ikke nødvendigvis være vedrørende børn, men må det gerne

Jeg er inden i en "erkendelses process", hvor jeg er ved at indse, at min pige er SS. I den forbindelse tænker jeg meget på, den inklusion og antal af børn i en klasse, som nutidens skole har, og om dette vil gøre hende liv i den alm folkeskole svær. Så en opgave om læring stil og dens indvirkning på SS og/eller skolemiljøs indvirkning på SS' læring ville jeg synes var super interssant.

Og en ting jeg faldet over og synes er ret interssant, er en artikel som viser, at SS faktisk også eksisterer i hundeverden - dog ville det nok være mere relevant i en biologi opgave

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2014

AnneBJ

Enig med et tidligere svar. Samfundets indstilling til SS børn/voksne og herunder også SS børns trivsel i fx daginstitution.
Hvordan kan jeg som pædagog (arbejder i børnehave) "tilgodese" et SS barns behov i den inkluderende hverdag som barnet er en del af? - Selvfølgelig kan man ikke lave en manual, eller et opslagsværk, men et sted hvor jeg kan læse noget mere om det, og tilegne mig noget viden som er fagligt funderet og muligvis evidensbaseret, så det ikke "kun" er folks personlige erfaringer.

Jeg håber du vil lade interesserede læse din BA når du er færdig!

Anmeld

9. august 2014

Mumto3

Vi har et SS barn på 10 år, og jeg syns det var rigtig svært med ferien i år. Vi havde lejet en bil og kørte rundt syd Europa i 3 uger. Vi boede fast på campingplads, og havde hele dage der, men skulle også se noget ind i mellem. Mit SS barn vil jo helst blive i bilen hele tiden. Ham vil simpelthen ikke ud!!!! De to andre børn vil gerne se noget, så når vi kom til et slot, borg, kirke osv som vi skulle se, endte det med at en af forældrene blev i bilen og den anden gik ind og så på 'slottet' sammen med de andre børn. Det kunne jo være timer de andre var væk fra bilen!!! Som forældre var jeg meget i tvivl om det er OK at give ham lov til at fravælge at se noget, eller om jeg er en god mor, fordi jeg netop lytter til hans behov???????

bare vi stoppede hos en bager og skulle have lidt til frokost vile han blive i bilen! Nogle gange tvang vi ham til at gå med, og selv vælge hvad han vil have... Andre gange ikke. Menhvad skal man stille op??? Jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere det. Jeg bliver også irriteret over at det ender men at JEG ikke får set noget, fordi JEG skal sidde og kede mig i bilen sammen med ham. Og han kan ikke sidde alene, heller ikke i 5 min ( og selvfølgelig ikke hvis det er lang tid. De ville jeg aldrig lade ham gøre ) han er 10 år gammel.

Anmeld

9. august 2014

Chewy

Janne T. skriver:

OBS: Jeg vil gerne frabede mig diverse kommentarer om at særlig sensitivitet er hypet, ikke-eksisterende eller lign., det er ikke det debatten handler om!

Jeg studerer psykologi, og efter nytår skal jeg skrive min bachelor-opgave. Jeg har et rigtig stærkt ønske om at skrive om særlig sensitivitet.

Men jeg kan ikke "bare" skrive om særlig sensitivitet (herfra forkortet SS). Jeg skal skrive om SS i forhold til noget. Et eksempel grebet ud i luften kunne være "SS-børn og trivsel i daginstitutioner".

Men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg vil arbejde med. Derfor ville jeg høre jer, hvad i ville synes var spændende at vide mere om ift SS? Altså fx en eller anden problemstilling ift at være SS, eller whatever. Bare kom med alle jeres tanker, så jeg kan brainstorme!

Det behøver ikke nødvendigvis være vedrørende børn, men må det gerne

Jeg ville synes det var spændende at få noget af vide om konsekvensen for et udiagnosticeret SS barn som voksen. Altså at man ikke har mødt sine anderledes behov som SS barn - kan det have konsekvenser i voksenlivet. 

Lyder super spændende

Anmeld

9. august 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Chewy skriver:

Jeg ville synes det var spændende at få noget af vide om konsekvensen for et udiagnosticeret SS barn som voksen. Altså at man ikke har mødt sine anderledes behov som SS barn - kan det have konsekvenser i voksenlivet. 

Lyder super spændende

Jeg har fået at vide af sygeplejerske at hvis et barn for den ekstra tryghed og bliver skærmet og man hele tiden tuner sig ind på hvordan barnet er, og når at stoppe inden det bliver overstimuleret, holder pause i løbet af dagen osv så bliver de stærkere og kan klare mere med tiden. 

Hvis ikke så kan de komme bagefter, eller mere bagefter i udviklingen fordi de ikke har ro og tryghed til at udvikle sig. Det kan blive støjende fordi de bedre kan magte egen støj fremfor andres, de kan blive aggressive indvendte tilbageholdende, trække sig i sociale sammenhænge, blive følelsekolde fordi de ikke magter at mærke sig selv osv.

De gjorde meget ud af at fortælle om det da vi var indlagt efter fødslen. Bla anbefalede de at vi ikke fik besøg de første par uger og det kun var os der holdt ham, at vi ikke rørte ham i ansigtet og brugte meget tid på hud mod hud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.