Hvad vil du vide om særligt sensitive?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.564 visninger
14 svar
13 synes godt om
9. august 2014

StudPsyk

OBS: Jeg vil gerne frabede mig diverse kommentarer om at særlig sensitivitet er hypet, ikke-eksisterende eller lign., det er ikke det debatten handler om!

Jeg studerer psykologi, og efter nytår skal jeg skrive min bachelor-opgave. Jeg har et rigtig stærkt ønske om at skrive om særlig sensitivitet.

Men jeg kan ikke "bare" skrive om særlig sensitivitet (herfra forkortet SS). Jeg skal skrive om SS i forhold til noget. Et eksempel grebet ud i luften kunne være "SS-børn og trivsel i daginstitutioner".

Men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg vil arbejde med. Derfor ville jeg høre jer, hvad i ville synes var spændende at vide mere om ift SS? Altså fx en eller anden problemstilling ift at være SS, eller whatever. Bare kom med alle jeres tanker, så jeg kan brainstorme!

Det behøver ikke nødvendigvis være vedrørende børn, men må det gerne

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. august 2014

Hvem?

Janne T. skriver:

OBS: Jeg vil gerne frabede mig diverse kommentarer om at særlig sensitivitet er hypet, ikke-eksisterende eller lign., det er ikke det debatten handler om!

Jeg studerer psykologi, og efter nytår skal jeg skrive min bachelor-opgave. Jeg har et rigtig stærkt ønske om at skrive om særlig sensitivitet.

Men jeg kan ikke "bare" skrive om særlig sensitivitet (herfra forkortet SS). Jeg skal skrive om SS i forhold til noget. Et eksempel grebet ud i luften kunne være "SS-børn og trivsel i daginstitutioner".

Men jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg vil arbejde med. Derfor ville jeg høre jer, hvad i ville synes var spændende at vide mere om ift SS? Altså fx en eller anden problemstilling ift at være SS, eller whatever. Bare kom med alle jeres tanker, så jeg kan brainstorme!

Li hvad jeg kan komme på;

- Hvorfor har SS børn større behov for tilknytning og tryghed?

- Risiko for problemskadende adfærd

- SS børn reaktioner på ......

- også al det basale mht. kendetegn mht. overvældelse, indtryk, støj osv.

Ved ikke om det var sådan du havde i tankerne, ellers glemmer du bare indlægget og held og lykke med opgaven

Anmeld

9. august 2014

StudPsyk

Hvem? skriver:

Li hvad jeg kan komme på;

- Hvorfor har SS børn større behov for tilknytning og tryghed?

- Risiko for problemskadende adfærd

- SS børn reaktioner på ......

- også al det basale mht. kendetegn mht. overvældelse, indtryk, støj osv.

Ved ikke om det var sådan du havde i tankerne, ellers glemmer du bare indlægget og held og lykke med opgaven

Tak for det, det er helt bestemt brugbart 

Anmeld

9. august 2014

FamilenStorm

Janne T. skriver:

Skal det være emne omkring SS og børn?

Ellers ville jeg synes det kunne være spændene at læse om SS voksne og deres hverdag med 8-16 job og børn..

Jeg har for nyligt fundet ud af at jeg SS, har aldrig kunne sætte ord på hvordan jeg havde det i givent situationer, men efter jeg har læst lidt om SS giver tingne mere mening..

Min udfordring bliver nu her hvor jeg for første gang skal på arbejdsmarkedet i et 8-16 job i 5 år ( har siden været studerende og på barsel) og oven i det har jeg jo så 2 børn..

Før børn og studie hvor jeg havde et fuldtidsjob var jeg mættet når jeg kom hjem og egentlig bare havde brug for lige at være mig selv i en times tid og så komme "lige så stille tilbage" hvis du kan følge mig.

Så min udfordring bliver at få arbejde og familieliv til at hamonere med mit jeg..

Det blev vidst lidt langt og rodet..

Anmeld

9. august 2014

StudPsyk

FamilenStorm skriver:

Skal det være emne omkring SS og børn?

Ellers ville jeg synes det kunne være spændene at læse om SS voksne og deres hverdag med 8-16 job og børn..

Jeg har for nyligt fundet ud af at jeg SS, har aldrig kunne sætte ord på hvordan jeg havde det i givent situationer, men efter jeg har læst lidt om SS giver tingne mere mening..

Min udfordring bliver nu her hvor jeg for første gang skal på arbejdsmarkedet i et 8-16 job i 5 år ( har siden været studerende og på barsel) og oven i det har jeg jo så 2 børn..

Før børn og studie hvor jeg havde et fuldtidsjob var jeg mættet når jeg kom hjem og egentlig bare havde brug for lige at være mig selv i en times tid og så komme "lige så stille tilbage" hvis du kan følge mig.

Så min udfordring bliver at få arbejde og familieliv til at hamonere med mit jeg..

Det blev vidst lidt langt og rodet..

Jeg kan sagtens følge dig, jeg kender det fra mig selv - Jeg er også SS. Og det behøver ikke være omkring, børn nej! Jeg skriver dine tanker ned, tusind tak fordi du ville dele dem  

Anmeld

9. august 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Janne T. skriver:

Jeg ved intet om hvilken opgave du skal skrive og hvad den skal indeholde.

men jeg kender mange problemstillinger i forhold til at være forældre til et SS barn i en verden som ikke tror på det, mener barnet bare skal presses, at det bare er forældrene der er pylret osv.

det er især i forhold til dagpleje, institution og andre fagfolk som burde have viden og forståelse at jeg oplever det svært, fordi de selv mener eller jeg forventer at de ved bedre, men må gang på gang erfare at jeg kender mit barn bedst og det nok er ret svært at sætte sig ind i hans behov og forstå dem, selv for en uddannet person som til dagligt arbejder med børn som har brug for særlig støtte. 

Det er et usynligt og manges øjne ikke eksisterende "handicap"

Anmeld

9. august 2014

StudPsyk

sommerbarn<3 skriver:

Jeg ved intet om hvilken opgave du skal skrive og hvad den skal indeholde.

men jeg kender mange problemstillinger i forhold til at være forældre til et SS barn i en verden som ikke tror på det, mener barnet bare skal presses, at det bare er forældrene der er pylret osv.

det er især i forhold til dagpleje, institution og andre fagfolk som burde have viden og forståelse at jeg oplever det svært, fordi de selv mener eller jeg forventer at de ved bedre, men må gang på gang erfare at jeg kender mit barn bedst og det nok er ret svært at sætte sig ind i hans behov og forstå dem, selv for en uddannet person som til dagligt arbejder med børn som har brug for særlig støtte. 

Det er et usynligt og manges øjne ikke eksisterende "handicap"

Tak for svaret, og jeg kan sagtens følge dig. Jeg har selv hørt en uddannet pædagog udtale, at "Jamen de der særligt sensitive, de skal bare lære at tage sig sammen, der er jo ingen der gider lege med en der græder hele tiden". For fanden det er torskedumt. Men jeg skriver dine tanker ned til inspiration  

Anmeld

9. august 2014

Karina84

Altsaa nu ved jeg ikke om det er et problem eller noget... Men du starter selv indlægget med at det er hypet, ikke-eksisterende, og man hører ogsaa ofte herinde at det ikke ikke er en sygdom eller diagnose.

Hvad med i den forbindelse at se paa det fra saadan et samfunds-relateret synspunkt. Altsaa hvordan ser institutioner, samfundet, lægerne, pædagogerne, instanserne, medierne paa det at være sensitiv.

Ved ikke om det er noget der guf i, men det var bare lige den ide der poppede op i mit hoved 

Anmeld

9. august 2014

Mor11

Profilbillede for Mor11

Nu er der så meget oppe pt om den nye heldagsskole der starter nu her. Hvad med noget om SS-børn og hvad denne institutionalisering gør ved dem på godt og ondt? Er det overhovedet et godt initiativ set fra et SS-barns vinkel?

Emnet SS-voksne, synes jeg også er interessant, for pt tænker man det kun som værende en "børne-ting". Men hvordan påvirker det egentlig en voksen at være SS? Jeg tænker både i alm sociale situationer men også ift arbejdsliv og børneliv.

Anmeld

9. august 2014

sommerbarn<3

Profilbillede for sommerbarn<3
30.05.2011 kl. 12:12 kom den smukkeste lille fyr til verden, og ændrede mit verden til paradis
Janne T. skriver:

Tak for svaret, og jeg kan sagtens følge dig. Jeg har selv hørt en uddannet pædagog udtale, at "Jamen de der særligt sensitive, de skal bare lære at tage sig sammen, der er jo ingen der gider lege med en der græder hele tiden". For fanden det er torskedumt. Men jeg skriver dine tanker ned til inspiration  

Virkelig dumt ja, men ofte reagere barnet jo først når, eller ihvertfald den voldsomme reaktion når det er hjemme i trygge rammer. Og hvis man ikke selv har et sådan barn, kan jeg godt forstå at det er svært at forstå. Men så må man virkelig lytte til forældrene, og tage deres ord for gode vare, desværre er der bare nogle som tror de ved bedre grundet udd. 

Det bedste ville være et godt samarbejde med fagfolk og forældre der bruger hinanden på konstruktiv måde :-) eller det er virkelig alfa omega for et sensitiv barn. Der skal ekstra meget samarbejde til og hvis man kan gøre tingene ens, alle som har med barnet at gøre så er det bare rigtig godt. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.