Eksperthjælp: 2.5 måned, hvor meget skal han stimuleres.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.431 visninger
0 svar
0 synes godt om
7. august 2014

Lisbeth Jess

"2.5 måned, hvor meget skal han stimuleres."

Ja hvor meget bør man egentlig aktivere/stimulere sin baby?
Marius er 2 1/1 måned gammel, og jeg er konstant bange for ikke at stimuelere ham nok. Al den tid han er vågen sørger jeg for at der sker noget. Ligge i kravlegård og daske til tingene imens vi snakker, ligge på maven, sidde op ad ammepuden og snakke med mig, eller generelt bare snakke og kigge på hinanden. Det med bare at sidde med ham og lave ingenting, det gør jeg bare aldrig, og synes det er super hårdt at være igang HELE tiden når han er vågen, og er også i tvivl om det egentlig er nødvendigt, og bare resulterer i overstimulering?

Jeg tænker på at min stimulering vel er nødvendig for at han udvikler sig og lærer de forskellige ting? Eller hvad? Vil de lære tingene uanset hvad? Hermed ikke ment at han så kan have sig selv, men at man måske slet ikke behøver være så bange for ikke at stimulere dem nok??

Derudover kan kan endnu ikke løfte og holde hovedet selv når han ligger på maven. Han løfter det kortvarigt og taber det igen, men ikke noget med at kigge ligefrem eller noget.
Bør jeg være bekymret over det?

Lisbeths svar

Hej !
Tillykke med Marius.
Et lille barn skal være i hænder, snakkes med, holdes om, nusses, have mad, sove og også indiemellem have tid og ro til at mærke sig selv.

Det lyder fint, du snakker med ham når han e ri hænder, når han skiftes, når I leger, og når du træner ham i at ligge på maven.
Det skal du nok intensivere, det er vigtigt han kan løfte sit hoved og holde det.
Du kan hjælpe ham ved at hjælpe med hovedløft, han skal lære at holde det, så krumningen i ryggen bliver normal. Han må gerne brokke sig , alligevel skal det trænes stille og roligt.
.
Når han er mæt, i har snakket godt, kan du lægge ham i kravlegården eller på gulvet, lad ham ligge lidt selv, og se sig omkring, gå rundt og små snak med ham, eller sig: mor er her, nu gør jeg ----.
Det kan være han græder med det samme, så må du hen til ham , give ham hånden og berolige ham.

Det kan også være han ligger og nyder det, mærker sig selv, løfter armene og drejer hovedet. Det er ok for et lille barn at ligge lidt og mærke sig selv.
Deter også ok at ligge med ham og lade ham mærke dig uden ord, din kropsvarme, og dit hjerteslag er nok til at give ham tryghed. Bliver derlidt brok sætter du lidt lyd på sccch mor er her.
Det er måden du også får hvilet dig på.

Børn lærer ting også selvom man ikke konstant er over dem.

Håber dette kan inspirere og du kan slappe af og nyde ham og få lidt ro også til dig.

Det kan bære når han vågner om morgenen og har fået mad, han kan ligge lidt og bare være.

Du må prøve dig lidt frem. de fleste børn vender hovedet væk når derer stimuleret nok

Håber du bliver inspireret. nyd det og nyd ham.

Varme hilsner

Lisbeth Jess

Lisbeth kan kontaktes til private sessioner i hjemmet.

Se Lisbeths hjemmeside: Dit-barn.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.