Omsorgsgiver skriver:
Nu vil jeg lige høre jeres mening!
Jeg ved jo godt at det er helt normalt at små børn piller ved sig selv dernede. Min datter er snart 3 år og gør det også og vi lader hende bare gøre det da hun jo skal udforske sig selv. Hun gør det aldrig længe af gangen.
Idag da jeg hentede hende i vuggestuen er hun ude på deres skifterum sammen med en pædagog. Pædagogen og min datter har ikke set mig endnu. Jeg ser at min datter tager sin hånd dernede (hun har ingen underbukser på da hun lige har været på toilet) og med det samme hører jeg at pædagogen siger til hende:" Ej, det skal du lade være med". Jeg bliver sådan lidt hmmm....for vil da mene at det er ganske naturligt. Jeg sagde ikke noget.
Er jeg forkert på den når jeg syntes at hun ikke skulle havde sagt det til min datter eller har pædagogen ikke gjort noget forkert?
Vi har en pige på 2,5 år - faren siger også at hun skal lade være hvis hun "udforsker dernede".
Jeg har den holdning at det er naturligt, men at man også skal lære de sociale spilleregler der er. Derfor lader jeg hende gøre det i badet - men hvis hun render rundt i stuen og gør det, så siger jeg til hende "det skal du ikke, for så kan du få tis på fingrene" og så afbryder jeg sceancen med at vi vasker fingre.
Jeg ved ikke hvad der er "rigtigt" og "forkert" i den alder, men jeg vurderer ikke at min datter er gammel nok til at forstå de subtile forskelle mellem at "pille" og "udforske", derfor har jeg lavet dette skel.
Dog snakker vi meget åbent om hvad tissekoner og tissemænd er og hun er ofte i bad enten med mig eller faren, så hun kender til forskellene.
en sidehistorie er her, at faren en dag fortalte mig at de havde været i bad (han står under bruseren og hun sidder i badekarret). han var ved at skylle shampoo ud og havde derfor lukkede øjne. vores datter skraldgrinede og da han havde fået shampooen ud, så han at hun sad med en kop et par cm under hans tissemand, hvor vandet løb ned - arhmen det var så sjov en historie og vi grinte meget længe af den 
Så åbenhed og naturlig nøgenhed går jeg meget ind for. men det er nu også lidt ucharmerende at klø sig i skrævet i tide og utide, så vi prøver at finde en god balance