Plettet tøj til børn i ulande?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.082 visninger
13 svar
6 synes godt om
2. august 2014

Bell'star

Hej piger!

Jeg er ved at rydde op i min søns tøj, og har i den forbindelse sorteret alt det med pletter, der ikke kan gå af i vask fra.

Men jeg er nu i tvivl om man kan give det til "de fattige børn i Afrika"-som det hedder herhjemme, eller om det fx bliver sorteret der hvor de tjekker tøjet der kommer ind igennem?

Det ville jo være spild af nogens arbejdskraft, hvis jeg laver nogle sække fyldt med plettet tøj, hvis det alligevel bliver smidt ud der. - - Så kender nogen regler for "godkendelse" af brugt tøj til ulandene?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2014

Pikku Myy

Bell'star skriver:

Hej piger!

Jeg er ved at rydde op i min søns tøj, og har i den forbindelse sorteret alt det med pletter, der ikke kan gå af i vask fra.

Men jeg er nu i tvivl om man kan give det til "de fattige børn i Afrika"-som det hedder herhjemme, eller om det fx bliver sorteret der hvor de tjekker tøjet der kommer ind igennem?

Det ville jo være spild af nogens arbejdskraft, hvis jeg laver nogle sække fyldt med plettet tøj, hvis det alligevel bliver smidt ud der. - - Så kender nogen regler for "godkendelse" af brugt tøj til ulandene?

Jeg ved ikke hvordan det er hos de organisationer der sender tøj afsted til fx Afrika, men hos Kirkens Korshær sorterer de tøjet. Det der er salgbart, sælger de, og det der ikke er, kommer ind på varmestuerne, hvor det så bliver givet til brugerne når de mangler tøj, sko, tæpper, soveposer etc. De er fuldstændig ligeglade med pletter, bare det kan bruges.

Anmeld

2. august 2014

Bell'star

Pikku Myy skriver:

Jeg ved ikke hvordan det er hos de organisationer der sender tøj afsted til fx Afrika, men hos Kirkens Korshær sorterer de tøjet. Det der er salgbart, sælger de, og det der ikke er, kommer ind på varmestuerne, hvor det så bliver givet til brugerne når de mangler tøj, sko, tæpper, soveposer etc. De er fuldstændig ligeglade med pletter, bare det kan bruges.

Ok, man må næsten gå ud fra, at de så også kan bruge det til at sende til ulandene, selvom det har pletter på

Tak for hjælpen

Anmeld

2. august 2014

Astoria

Profilbillede for Astoria

Meget af det tøj som gives til de "fattige børn i Afrika" sælges til mellemmænd, der så sælger tøjet videre til Afrika. Det er ikke meget tøj der gives direkte, på grund af de høje omkostninger ved transport af tøj med fly. Derfor skal tøjet være i god stand, altså uden pletter.

Anmeld

2. august 2014

LinLin

Jeg er ret sikker på de ikke modtager plettet tøj... Synes det plejer at stå på de der containere man kan smide sække med tøj ned i.

Det tøj vi evt har med pletter bliver brugt til skiftetøj og ellers ryger det ud i skraldespanden...

Anmeld

2. august 2014

FruJacobsen

Som udgangspunkt synes jeg ikke, at man skal give noget videre, som man ikke vil klæde sit eget barn i plettet og hullet tøj ryger altid ud her og det, som er i fin stand, kommer til genbrug...

Anmeld

2. august 2014

Nadia&Daniel

Bell'star skriver:

Hej piger!

Man kan aflever det i den lokale H&M - og så sådan kupon på 15% på 1 stk. valgfri vare (så bliver tøjet/stoffet genbrugt) http://www.business.dk/detailhandel/hm-vil-tjene-k assen-paa-at-saelge-kundernes-brugte-toej

Anmeld

3. august 2014

FrkGranger

Bell'star skriver:

Hej piger!

Du kan også give det til en institution, til skifte tøj...

Når det har pletter, har tøjet tildens til at komme tilbage, frem for pænt tøj ;-)

Anmeld

3. august 2014

Bell'star

Demosan skriver:

Meget af det tøj som gives til de "fattige børn i Afrika" sælges til mellemmænd, der så sælger tøjet videre til Afrika. Det er ikke meget tøj der gives direkte, på grund af de høje omkostninger ved transport af tøj med fly. Derfor skal tøjet være i god stand, altså uden pletter.

Nå ok, så er der måske alligevel ingen grund til at sende det afsted, hvIs det alligevel bliver smidt ud længere henne i systemet.

Anmeld

3. august 2014

Bell'star

FruJacobsen skriver:

Som udgangspunkt synes jeg ikke, at man skal give noget videre, som man ikke vil klæde sit eget barn i plettet og hullet tøj ryger altid ud her og det, som er i fin stand, kommer til genbrug...

Men jeg tænker bare, at små børn i ulandene (og deres forældre) er pænt ligeglade med, om der er en lille fedtplet på trøjen, hvis det er den der gør, at de får tøj på kroppen. Så hvis nu de tog imod plettet tøj (der er jo ikke tale om kæmpe pletter over det hele) ville jeg da synes det var tarveligt at smide det ud, så ingen får glæde af det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.