Spørgsmål til alle hunde-ejere

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. juli 2014

Røverdatter

Jeg vil mægtig gerne se og høre om flere hunde!!

Er der ikke flere herinde med hund som de vil vise frem og fortælle om?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juli 2014

fo82

Huha.

vi har en Jack russell terrier på 5 år, han er indtil videre enebarn :-P

han viser dog interesse for spædbørn og leger gerne med min niece og nevø (de skal så bare lære at stoppe når han ikke gider mere) 

hans lunte er utrolig lang - han har markeret en gang - da min venindes datter blev ved med at hoppe på og hen over ham - på trods af gentagende skideballer (tro mig - jeg var RASENDE) dog skubbere han hende væk med et Knur og et klap med gebisset (han skubbede hendes arm med poten). 

Vi har ham fordi jeg faldt pladask for ham som hvalp på et marked hvor han og hans søskende var med - han er uden papir, men med rene forældre.

han får Royal canin til Jack russell og han koster os nok lige omkring 200 kr i mdr inkluderet foder årligt tjek og forsikring. Lækkerier og legetøj samt transport når vi kører ud i det blå for at gå gode lange ture er ikke med i (han har lige fået et badebassin til 99 kr som han ikke bruger :-P)

han er i øvrigt min første hund 

temperement jamen det er en livlig højintelligent hund som altid er to skridt foran. Så har man ikke god tid til at opdrage på dem fra hvalp vil jeg ikke anbefale en Jack russell. De er ikke krævende med pelspleje men de kræver en del i aktivering og motion - de er ikke til at køre trætte :-P

jack russells har en tendens til kun at kunne lide sig selv eller få udvalgte hunde og deres ego passer ikke til deres lille størrelse.

en positiv ting er at man aldrig har katte eller andre dyr i haven - som i øvrigt skal hegnes godt ind for jagt instinktet er stort :-D 

rudekuverter slipper man også for for posthuset får besked på at fise af :-D

Jeg kan så ikke hitte ud af at sætte billeder ind fra mobilen så hans udseende må i gætte jer til :-D 

Anmeld

30. juli 2014

Michella2

Røverdatter skriver:

Hej hundefolk!

Vi overvejer at få hund. Ikke lige nu, men om et års tid eller mere. MEN jeg vil gerne være forberedt da jeg ikke er opvokset med hund eller haft hunde i familien. Synes hunde er søde, men aner ærligt talt ikke hvad jeg kan forvente.
Min kæreste er derimod hunde-skruk.

Jeg tror jo på at dyr er sunde at have når man han børn (så længe der ikke er allergi i huset selvf.)

Spørgsmålene er så:

Hvor store er omkostningerne i måneden? Her mener jeg primær kost og ikke så meget dyrlæge regn.

Hvor stor en omvæltning var det for jeres barn/børn da hunden kom?

Hvilken race har i, og hvorfor?

Please - vedlæg et billede af jeres hund så jeg kan få større indblik i hundeverdenen!

Vi har en chihuahua, og kan absolut ikke anbefale racen til børnefamilier!

han er en super dejlig hund med et godt sind (af sin race), men børne/familie hund er han bestemt ikke!

han er "min" hund og følger kun mig. Vores datter er dog rigtig glad for ham og leger meget med ham, han er dog knap så begejstret for hendes lege mange gange af tiden 

Til gengæld leger han rigtig meget med vores kat :-)

du skal forvente udgifter på 300-400 kr om måneden hvis du køber kvalitetsfoder :-) det er incl godbidder og legetøj ;-)

og så kommer alt det praktiske som vand og madskåle, hundekurv, halsbånd, navnetegn til halsbånd, hundesnor og gerne et tæppe der er deres at putte med 

Omvæltningen er stor de første ugers tid, men derefter bliver det hurtigt hverdag (siger jeg som har haft hund hele mit liv )

og når ja, racevalget her var dengang fordi jeg altid har ønsket mig at have en lille vovse enten chihuahua eller en pomerian, og det blev en chihuahua. Skal ikke have den race igen, selvom han er min lille baby. Vi har snakket om noget labrador næste gang eller noget springer/cocker spaniel 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

30. juli 2014

PernilleogLouis

Røverdatter skriver:

Hej hundefolk!

Vi overvejer at få hund. Ikke lige nu, men om et års tid eller mere. MEN jeg vil gerne være forberedt da jeg ikke er opvokset med hund eller haft hunde i familien. Synes hunde er søde, men aner ærligt talt ikke hvad jeg kan forvente.
Min kæreste er derimod hunde-skruk.

Jeg tror jo på at dyr er sunde at have når man han børn (så længe der ikke er allergi i huset selvf.)

Spørgsmålene er så:

Hvor store er omkostningerne i måneden? Her mener jeg primær kost og ikke så meget dyrlæge regn.

Hvor stor en omvæltning var det for jeres barn/børn da hunden kom?

Hvilken race har i, og hvorfor?

Please - vedlæg et billede af jeres hund så jeg kan få større indblik i hundeverdenen!

Bruger ca 400 om mdr på mad til Mario.

Ingen omvæltning for Louis da han er vant til at ha hund (vi havde hund da hans far boede her) - og nu har han Mario der er hans bedste ven.

Vi har en dansk/svensk hund - primært pga str også skulle det være en aktiv hund

Anmeld

30. juli 2014

Kløver

Vi har en skøn labrador blanding (3/4 labrador og 1/4 springer spaniel) 

vi bruger ca 100kr om måneden på foder. Han spiser tørkost fra Aldi. 

Buster er 8 år nu her til aug/sep og har derfor ikke en dyre sygeforsikring ( kun den lovpligtige ansvars og mener det er ca 3-400kr om året)  så alt i alt er han egentlig rimelig billig i drift, hvis man kan sige det sådan, men kommer jo meget an på str på hunden, nu større nu mere spiser de og er jo også forskel på hvad foderet koster, er jo stor forskel om man giver 30kr eller 300kr for et kilo foder, så udgifterne varierer derefter  

Anmeld

30. juli 2014

Kløver

Maja84 skriver:

Vi har en skøn labrador blanding (3/4 labrador og 1/4 springer spaniel) 

vi bruger ca 100kr om måneden på foder. Han spiser tørkost fra Aldi. 

Buster er 8 år nu her til aug/sep og har derfor ikke en dyre sygeforsikring ( kun den lovpligtige ansvars og mener det er ca 3-400kr om året)  så alt i alt er han egentlig rimelig billig i drift, hvis man kan sige det sådan, men kommer jo meget an på str på hunden, nu større nu mere spiser de og er jo også forskel på hvad foderet koster, er jo stor forskel om man giver 30kr eller 300kr for et kilo foder, så udgifterne varierer derefter  

Glemte helt billedet  

Anmeld

30. juli 2014

Albertsen92

Vi har en gadehund fra Bosnien (der er mange gadehunde og hunde på internater der mangler hjem)
Hun er god som dagen er lang, vi havde hende før vi fik vanessa, og hun har taget super imod hende.

Udgifterne på hende er ikke store, selvom vi køber noget dyrt, kornfrit foder til hende. Hun spiser en sæk på 13 kg hvert halve år. Hun får lidt af vores mad ved siden af, men ikke meget. Hun har mad stående fremme hele tiden, men det er ikke hver dag hun spiser. Det styrer hun selv, hun er lige som hun skal være

Hun har 7-9-13 aldrig været syg, vi har haft hende i 2 år.

Men vi har fået hende steriliseret og vaccineret

Anmeld

30. juli 2014

Masig

Chellie skriver:

Det med budgettet er rigtig svært at svare på, for det kommer rigtig meget an på, hvad det er for en hund, I får. Små hunde spiser mindre, og skal have mindre medicin, når de bliver syge. Store hunde skal have mere, og spiser mere. Nogle racer bliver oftere syge end andre, og nogen gange har man bare været uheldig, og fået den hund, der altid sker ét eller andet med...

Du bør som minimum tænke på:

- Valg af foder. Lad nu være med at købe det billige i supermarkedet. Det svarer til at give børnene mcD hver dag.. Brug de ekstra penge på et ordentligt mærke. Opdrætteren kan ofte hjælpe med noget vejledning til dét, hvis det er en ordentlig opdrætter.

- Forsikringer. Du skal have en ansvars-forsikring ifølge hundeloven, men det kan godt betale sig, også at undersøge hvad en syge-forsikring koster, så du ikke en dag står og skal vælge imellem liv eller død, fordi du ikke har råd til en dyr operation.

- Dyrlægebesøg. Igen, så er det meget individuelt hvor meget en hund får brug for at komme til dyrlægen. Jeg har haft flere hunde, og heldigvis har de fleste været sunde og raske det meste af tiden. Men, da jeg havde en engelsk bulldog, var det altså en dyr affære. Hun fejlede altid ét eller andet... Sørg for, at I altid har sat til side til en tur til dyrlægen, hvis det skulle blive nødvendigt, så det kan blive gjort med det samme, skulle det  være nødvendigt. En sygeforsikring er god at have til de store ting, men de dækker ikke hele regningen.

- Med eller uden stamtavle? Det er et spørgsmål om religion. Rigtig mange vil af princip ikke betale ekstra "for et stykke papir", men det de glemmer er også, at papiret er værdiløst i sig selv. Det interessante er, hvad der står på det. Igen, afhængigt af racen, så bliver mange stamtavle-hunde idag testet for relevante arvelige sygdomme, og dette bliver noteret på stamtavlen, så man kan se om der er arvelige sygdomsgener i den hund, man overvejer at købe. At gode opdrættere tager en vanvittig pris for en hvalp (gerne op mod 10.000 afhængigt af race) skyldes, at de selv poster rigtig mange penge i opdrættet. Hvis man først begynder at regne sammen, hvad det koster for opdrætteren at lave en hvalp - udstilling af forældredyrene, dyrlægekontroller, foder, forsikringer, udstyr, en større bil, så alle hundene kan komme med rundt på én gang, og mange flere udgifter, så er 50.000 pr. Solgt kuld pludselig ikke ret meget. Det er en dyr hobby at være opdrætter. 

- Valg af race. Der findes uendelig mange "for sjov" test på nettet, hvor man kan angive nogle kriterier for sin kommende hund, og så få nogle forslag til racer. De må ikke få lov at komme med den endelige beslutning for dig, men de kan være gode til hvis man skal have nogle ideer om, hvad der vil passe til én.

Min hund er en grand danois - en forvokset sofa-kartoffel, skødehund og fedtmule  Hun er det bedste, jeg ved! 

Super godt indlæg, og du får sagt lige præcis hvad jeg også tænkte, så vil ikke skrive det igen 

Til TS:

Vi har en Norsk Buhund, han vejer små 20 kg og bruger vel for rundt regnet 250-300 kr i foder om måneden. Han bliver 5 år til oktober og har været en temmelig dyr fornøjelse at have allerede. Han har været en klumpedumpe, en uheldig hund og har allergi og hofteledsdysplasi så vi har nok lagt de første 30.000 kr hvis ikke mere hos dyrlægen. Heldigvis har vi sygeforsikring på ham, så vi har fået en del refunderet. Men man skal lige have i baghovedet at det KAN gå hen og blive ret dyrt at holde hund, hvis man er uheldig...

Vi fik ham inden vi fik børn, da jeg mente det var vigtigt at børnene voksede op med dyr fra starten af (måske fordi jeg selv gjorde det) og jeg ville gerne have en forholdsvis voksen, rolig og lydig hund inden vi fik børn, dvs ingen hvalp med dertil hørende renlighedstræning, alene-hjemme træning, lydighedstræning osv samtidig med små børn. Så det var helt planlagt fra vores side at han var 2 år før vi fik barn, og det har passet rigtig fint. Hunden har lige skulle vænne sig til at han ikke var alene om opmærksomheden, men der er ikke nogen problemer med det.

Anmeld

31. juli 2014

Røverdatter

Ih super mange tak for alle jeres hunde-indlæg! Hvor er de bare søde alle sammen.

Vi skal først have hund om et par år, højst sandsynligt - men det er dejligt at få lidt indblik i "random" folks hundeliv ;

Vi er mest til en lidt større hund, og vil først og fremmest kigge på dyre-internater eller hos folk vi kender, før vi tager til decideret hunde opdrætter eller andet

Det er faktisk mest mig der skal vænne sig til tanken om at have hund, for jeg er vokset op med kat og høns. Aner vitterlig intet om hunde. Til gengæld er min kæreste rigtig glad for hunde, trods det at han blev bidt i hovedet som barn - af en hund

Er der nogle herinde der kan anbefale internat på fyn?

Anmeld

31. juli 2014

Chellie

Røverdatter skriver:

Ih super mange tak for alle jeres hunde-indlæg! Hvor er de bare søde alle sammen.

Vi skal først have hund om et par år, højst sandsynligt - men det er dejligt at få lidt indblik i "random" folks hundeliv ;

Vi er mest til en lidt større hund, og vil først og fremmest kigge på dyre-internater eller hos folk vi kender, før vi tager til decideret hunde opdrætter eller andet

Det er faktisk mest mig der skal vænne sig til tanken om at have hund, for jeg er vokset op med kat og høns. Aner vitterlig intet om hunde. Til gengæld er min kæreste rigtig glad for hunde, trods det at han blev bidt i hovedet som barn - af en hund

Er der nogle herinde der kan anbefale internat på fyn?

Lige et heads up... Der er ingen tvivl om, at det er en moralsk rigtig god ide at gå til Internatet før man går til en opdrætter. Men pas på, især hvis du ikke har haft hund før. Man kan være heldig og få en fantastisk hund med hjem, men man kan altså også være rigtig uheldig, og få en problemhund, som har været kaste old i længere tid. Jeg har desværre ved selvsyn set, at visse internater kan finde på at "glemme" at fortælle hundens fulde historie, og blot lade som om, at her er en fantastisk begynder-hund - velvidende at hunden har problemer med aggressivitet, med at være alene hjemme, med børn, med andre hunde, osv osv osv .. Kort sagt, hunde, som kun kan få en succes-historie ved at komme ud til erfaren ejer med masser af tid på hånden (og den slags hænger som bekendt ikke på træerne).. Blot for at komme af med "Sorteper".

Det er som sagt slet ikke umuligt at finde en fantastisk hund på et internat, men, lov mig, at I holder øjnene rigtig godt åbne alligevel. Virkelig. Det ville være så synd, hvis du kom til at lægge dit "hundeliv" ud med en trist historie 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.