Åh ååååh.... Hjælp?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. juli 2014

Anonym trådstarter

LaBen skriver:

Du kan altid spørger en læge om det når du skal til undersøgelse. Sådan at det ikke kommer til at fylde alt for meget hos dig  

Ja det var da en god idé!
Bare hun ikke dør af grin over mig....
Men jeg er da blevet noget mere rolig nu efter alle jeres svar

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2014

Anonym trådstarter

Kay skriver:

Nej der sker ikke noget  elsker selv bolledej og kan faktisk finde på at bage boller bare fordi jeg har lyst til lidt dej... ja gravide sjove lyster

Haha hvor godt at høre at jeg ikke er de eneste med den syge lyst til dej!!
Jeg har den dog altid, gravid eller ej

Anmeld

27. juli 2014

SussieThyssen

M (: skriver:

Det er en skrøne, at man ikke må genopvarme persille og spinat, HVIS ellers man overholder visse forholdsregler: 

Fase 1: Den første tilberedning

Hvis du opvarmer retten tilstrækkeligt første gang du tilbereder den, så burde der ikke være nogen fare. En meget vigtig detalje er dog, at du skal have bortskyllet alt jord og jordstøv inden tilberedningen, og disse bladgrøntsager er sværere at rense end andre. Ifølge Elin Kirkegaard, Lektor ved Suhrs Seminarium og forfatter til bl.a. ”Levnedsmiddelhygiejne”, kan bakterierne fra jorden faktisk overleve den varme tilberedning. - I dette jordstøv kan forekomme jordbakterier som fx Bacillus. Denne bakterieslægt indeholder patogene (sygdomsfremkaldende) arter og den er endvidere i stand til at overleve ugunstige vækstbetingelser ved hjælp af sporer. Anvendes derfor ufuldstændigt rensede grøntsager eller krydderurter, kan evt. forekommende Bacillus overleve varm tilberedning ved hjælp af sporer.

Fase 2: Nedkølingen i køleskab eller fryser

Ved nedkøling af retten, er det en god ide ikke at lade maden stå på middagsbordet i et par timer før den puttes i køleskab. Retten vil stadig være varm det første stykke tid inde i køleskabet, hvilket også skal regnes med i de 3 timer, som Elin understreger, nedkølingen højest må vare. Nedkølingen af maden skal være sket inden for 3 timer, ellers er der risiko for at overlevende bakteriesporer kan danne giftstoffer, der er varmestabile og ikke bliver destrueret ved genopvarmning. Og et godt råd er, at fordele den overskydende mad i mindre portioner, for så går nedkølingen stærkere.

Fase 3: Genopvarmningen

Ved genopvarmningen skal retten igen opvarmes tilstrækkeligt, dvs. over 75 grader, for så burde der ikke være nogen problemer.

Opsummeret ser de 3 faser således ud:

Fase 1: Husk at skylle jordbakterier af + tilstrækkelig opvarmning af retten

Fase 2: Nedkøling af maden inden 3 timer

Fase 3: Genopvarmning over 75 grader

Kilde: http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Myter_om_kost_og_motion/2009/0205114414_3.htm

Ind imellem dukker der nogle op, der skal gøre sig kloge på det punkt indtil der så IGEN er nogle der bliver alvorligt syge eller dør.
Som kostkonsulent kan jeg kun sige at lige præcis dette desværre ALDRIG bliver en skrøne...
Men hvis du vil risikere det så er det dit ansvar.

Jeg derimod vil ALTID advare imod det.

Du kan varme det 10 gange eller 50 gange og der sker ingen ting men lige pludseligt så rammer det.
Derfor der er den gamle regel.

Anmeld

27. juli 2014

stjernehimmel

SussieThyssen skriver:

Ind imellem dukker der nogle op, der skal gøre sig kloge på det punkt indtil der så IGEN er nogle der bliver alvorligt syge eller dør.
Som kostkonsulent kan jeg kun sige at lige præcis dette desværre ALDRIG bliver en skrøne...
Men hvis du vil risikere det så er det dit ansvar.

Jeg derimod vil ALTID advare imod det.

Du kan varme det 10 gange eller 50 gange og der sker ingen ting men lige pludseligt så rammer det.
Derfor der er den gamle regel.

Så fordi at det da du blev uddannet var no go så forbliver det sådan?

Jeg kan så oplyse at man nu lære at man gerne må opvarme det igen, os på uddannelserne.... fordi man netop har fundet ud af af grundlagt for man ikke måtte har vist sig slet ikke at være sådan alligevel...

Anmeld

27. juli 2014

Kay

Anonym skriver:

Haha hvor godt at høre at jeg ikke er de eneste med den syge lyst til dej!!
Jeg har den dog altid, gravid eller ej

Jeg spiser også altid lidt når jeg bager... men kun når jeg er gravid bager jeg for dejens skyld 

Anmeld

27. juli 2014

stjernehimmel

Anonym skriver:

Jeg er ca 6 uger henne i min graviditet.

Jeg fik lige den gode idé at bage et brød til aftensmaden, MEN jeg elsker bolledej og i ét minuts tankeløshed kom jeg til at spise lidt rå dej! (Ca en lille håndfuld)

Så slog tanken mig! Kan baby holde til det???! Har jeg gjort noget skrækkeligt?

Dejen er uden æg. Men der er jo gær i...

Åh Gud jeg er nervøs nu

Hilsner fra dej spiseren

MÅ trække på smile båndet....(ikke af dig men med dig )

det har jeg alligevel aldrig hørt før nogle higer efter, gravid eller ej....

bare rolig bebs burde ikke tag skade af det, men en mavepine kan du måske løbe ind i

og tillykkek med graviditeten 

Anmeld

27. juli 2014

SussieThyssen

stjernehimmel skriver:

Så fordi at det da du blev uddannet var no go så forbliver det sådan?

Jeg kan så oplyse at man nu lære at man gerne må opvarme det igen, os på uddannelserne.... fordi man netop har fundet ud af af grundlagt for man ikke måtte har vist sig slet ikke at være sådan alligevel...

Det er ikke alle steder det bliver undervist i..og..du tror da vel ikke at man ikke følger op på sin uddannelse???
Nogle steder har de da heldigvis stadig hovedet i behold.

Men spis du bare opvarmet spinat hvis du vil.
Og så synes jeg at vi skal lade det ligge

Anmeld

28. juli 2014

stjernehimmel

SussieThyssen skriver:

Det er ikke alle steder det bliver undervist i..og..du tror da vel ikke at man ikke følger op på sin uddannelse???
Nogle steder har de da heldigvis stadig hovedet i behold.

Men spis du bare opvarmet spinat hvis du vil.
Og så synes jeg at vi skal lade det ligge

sjovt som du skal i nærmest alt du skriver ha ret og være bedre vidende... 

go sommer

Anmeld

28. juli 2014

SussieThyssen

stjernehimmel skriver:

sjovt som du skal i nærmest alt du skriver ha ret og være bedre vidende... 

go sommer

Måske fordi jeg er en gammel vidende kone
Men hvis du ikke synes om hvad jeg skriver..så gå da uden om kære ven.
Der er ingen der tvinger dig til at læse hvad jeg skriver.

Når du med tiden lærer mig at kende, så vil du opdage at jeg råder folk ud fra et velmenende hjerte, og at det for mig ikke handler om nogen konkurrence.
Det kunne endda være, at du en skønne dag kunne bruge noget af min viden.

Jeg ved en hel del om mange ting, og ved jeg ikke noget, så erkender jeg det gerne.
Men jeg lader mig ikke tromle eller intimidere. Det har jeg for meget uddannelse og viden til.
Jeg er en gammel rotte på b.dk, og vil du have viden om hvem jeg er..så spørg nogle ad mods'ne.

Men summa sumarum..jeg ønsker ikke at være uvenner, jeg ønsker kun at være venner.
Tag mig med et smil, som jeg tager dig med et smil..vi kan vel respektere hinanden.

Anmeld

28. juli 2014

Ayasmor

Bare rolig...ingen skade sket, hverken dig eller baby. Dog er der en bivirkning.... du vil med sikkerhed hæve voldsomt de næste 8 mdr :p
Stort tillykke med graviditeten i øvrigt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.