Åh ååååh.... Hjælp?!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.517 visninger
19 svar
9 synes godt om
27. juli 2014

Anonym trådstarter

Jeg er ca 6 uger henne i min graviditet.

Jeg fik lige den gode idé at bage et brød til aftensmaden, MEN jeg elsker bolledej og i ét minuts tankeløshed kom jeg til at spise lidt rå dej! (Ca en lille håndfuld)

Så slog tanken mig! Kan baby holde til det???! Har jeg gjort noget skrækkeligt?

Dejen er uden æg. Men der er jo gær i...

Åh Gud jeg er nervøs nu

Hilsner fra dej spiseren

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2014

Meandu

Det tror jeg virkelig ikke. Jeg kender en kvinde som har spist rigtig meget gør som barn. Uden at der sket noget  

Anmeld

27. juli 2014

Anonym trådstarter

LaBen skriver:

Det tror jeg virkelig ikke. Jeg kender en kvinde som har spist rigtig meget gør som barn. Uden at der sket noget  

Så det skader ikke baby?
Ej jeg har virkelig dårlig samvittighed...

Er fuldstændig hormonella lige nu

Anmeld

27. juli 2014

pussekat

Anonym skriver:

Så det skader ikke baby?
Ej jeg har virkelig dårlig samvittighed...

Er fuldstændig hormonella lige nu

hejsa
nej det gør ikke baby når

Anmeld

27. juli 2014

Anonym trådstarter

pussekat skriver:

hejsa
nej det gør ikke baby når

Åh det er jeg virkelig glad for at høre!
Tak for svar

Anmeld

27. juli 2014

SussieThyssen

Anonym skriver:

Jeg er ca 6 uger henne i min graviditet.

Jeg fik lige den gode idé at bage et brød til aftensmaden, MEN jeg elsker bolledej og i ét minuts tankeløshed kom jeg til at spise lidt rå dej! (Ca en lille håndfuld)

Så slog tanken mig! Kan baby holde til det???! Har jeg gjort noget skrækkeligt?

Dejen er uden æg. Men der er jo gær i...

Åh Gud jeg er nervøs nu

Hilsner fra dej spiseren

Det som kan være farligt for dig OG bebs kan være: Upasteuriserede æg og mælk, samt råt kød, genopvarmet persille og spinat, som sovs eller i maden generelt.
Ellers er der ikke noget at bekymre sig om.
Gær er ikke det bedste for maven i al almindelighed..men det går nok endda.

Kærligst
Sussie

Anmeld

27. juli 2014

M (:

SussieThyssen skriver:

Det som kan være farligt for dig OG bebs kan være: Upasteuriserede æg og mælk, samt råt kød, genopvarmet persille og spinat, som sovs eller i maden generelt.

Kærligst
Sussie

Det er en skrøne, at man ikke må genopvarme persille og spinat, HVIS ellers man overholder visse forholdsregler: 

Fase 1: Den første tilberedning

Hvis du opvarmer retten tilstrækkeligt første gang du tilbereder den, så burde der ikke være nogen fare. En meget vigtig detalje er dog, at du skal have bortskyllet alt jord og jordstøv inden tilberedningen, og disse bladgrøntsager er sværere at rense end andre. Ifølge Elin Kirkegaard, Lektor ved Suhrs Seminarium og forfatter til bl.a. ”Levnedsmiddelhygiejne”, kan bakterierne fra jorden faktisk overleve den varme tilberedning. - I dette jordstøv kan forekomme jordbakterier som fx Bacillus. Denne bakterieslægt indeholder patogene (sygdomsfremkaldende) arter og den er endvidere i stand til at overleve ugunstige vækstbetingelser ved hjælp af sporer. Anvendes derfor ufuldstændigt rensede grøntsager eller krydderurter, kan evt. forekommende Bacillus overleve varm tilberedning ved hjælp af sporer.

Fase 2: Nedkølingen i køleskab eller fryser

Ved nedkøling af retten, er det en god ide ikke at lade maden stå på middagsbordet i et par timer før den puttes i køleskab. Retten vil stadig være varm det første stykke tid inde i køleskabet, hvilket også skal regnes med i de 3 timer, som Elin understreger, nedkølingen højest må vare. Nedkølingen af maden skal være sket inden for 3 timer, ellers er der risiko for at overlevende bakteriesporer kan danne giftstoffer, der er varmestabile og ikke bliver destrueret ved genopvarmning. Og et godt råd er, at fordele den overskydende mad i mindre portioner, for så går nedkølingen stærkere.

Fase 3: Genopvarmningen

Ved genopvarmningen skal retten igen opvarmes tilstrækkeligt, dvs. over 75 grader, for så burde der ikke være nogen problemer.

Opsummeret ser de 3 faser således ud:

Fase 1: Husk at skylle jordbakterier af + tilstrækkelig opvarmning af retten

Fase 2: Nedkøling af maden inden 3 timer

Fase 3: Genopvarmning over 75 grader

Kilde: http://www.dr.dk/sundhed/dinsundhed/Myter_om_kost_og_motion/2009/0205114414_3.htm

Anmeld

27. juli 2014

Anonym trådstarter

SussieThyssen skriver:

Kærligst
Sussie

Hvor dejlig at høre! Nu er jeg mere rolig igen

Anmeld

27. juli 2014

Meandu

Du kan altid spørger en læge om det når du skal til undersøgelse. Sådan at det ikke kommer til at fylde alt for meget hos dig  

Anmeld

27. juli 2014

Kay

Nej der sker ikke noget  elsker selv bolledej og kan faktisk finde på at bage boller bare fordi jeg har lyst til lidt dej... ja gravide sjove lyster

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.