Eksperthjælp: Baby er længe om at amme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.234 visninger
0 svar
1 synes godt om
24. juli 2014

Catrine Hansen

"Baby er længe om at amme"

Hej Catrine.
Jeg har en dejlig datter på 10 dage. Jeg oplever amningen som vanskelig, fordi hun ofte ammer 2-3 timer ad gangen med små mellemrum og ikke vil falde i søvn på ande måder. Om natten er det bedre - her kan vi klare amningen på en time. Min livmoder ville ved fødslen ikke trække sig sammen, så dette fik jeg medicin imod, hvilket kan forsinke at mælken løber til. Jeg har ikke selv mærket, at den er løbet til, men som jeg kan se kommer der altid mælk, når hun spiser. Jeg oplever dog ikke spændte bryster eller bryster der lækker mælk. Bliver min datter simpelthen bare ikke mæt ved amning, før alle de timer er gået?
Hun er ikke blevet vejet endnu, så ved ikke om hun har tabt sig eller taget på. Sutten vil hun ikke tage og er heller ikke helt vild med at give hende den, hvis hun faktisk er sulten. Har to gange malket ud og givet hende det mælk efter amning - så falder hun helt til ro og i søvn med det samme. Det får mig virkelig til at tro, at hun ikke bliver mæt ved mig, selvom SP siger, at hun bare bruger mig som sut. Baby har fint med våde bleer både med tis og afføring.
Jeg er ved at blive sindsyg af at være fængslet til sofaen så mange timer ad gangen, men har virkelig ikke lyst til at give flaske.
Med venlig hilsen Maja

Catrines svar

Hej Maja

Først og fremmest tillykke med din dejlige datter. :-)
Jeg vil starte med at sige, at du ikke gør noget forkert, ved at tilbyde din datter bryst så ofte. Især her i starten er det vigtigt med hyppige amninger, gerne 10-12 gange i døgnet. Det bedste ift at få et glad og veltilpas barn, er ved at praktisere fri amning. Det vil sige at din datter selv bestemmer hvor tit og hvor længe hun vil amme. Og her er en narresut ikke nødvendig, idet brystet både fungerer som trøst, hygge og mad.
Når det er sagt, er det selvfølgelig ikke forbudt at bruge sut. Mange babyer har et meget stort suttebehov, og hvis moren ikke orker at stå til rådighed hele tiden, så er en sut en fin løsning, så længe den ikke erstatter et måltid.
Jeg undrer mig over at din pige ikke er blevet vejet endnu. Det lyder jo til at du har haft sundhedsplejerske-besøg?
Når en baby er så længe om at spise, kan det skyldes flere ting. Måske er det bare et stort suttebehov og et stort behov for nærhed og tryghed, der gør sig gældende. Det kan også være at din datter har et kort tungebånd, hvilket jeg ville få din sundhedsplejerske til at tjekke. Prøv også at putte en finger ind i hendes mund og mærk hendes suttekraft. Der er stor forskel på hvor meget vacuum babyerne danner. Dem der danner et svagt vacuum er generelt længere tid om at spise. Det kan du også få din sundhedsplejerske til at hjælpe dig med at mærke efter, hvis du synes det er svært. Endelig er det også vigtigt at din datter har ordentligt fat ved brystet. Hvis hun ikke får brystvorten langt nok ind, kan hun heller ikke danne et ordentligt vacuum. Så du har altså brug for en fagperson der kikker med, når din datter lægges til, og som tjekker hendes mundhule og tunge. Hvis du ikke har haft besøg af din sundhedsplejerske endnu, så skal du ringe til kommunen og bede om at få et besøg.
Du må endelig skrive igen, hvis der er noget mere du vil have afklaret.

Mange hilsner Catrine

Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.

Forældre og Fødsel: fogf.dk

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.