Hvor længe skal man tage Gravitamin?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10.697 visninger
22 svar
3 synes godt om
19. juli 2014

Anonym trådstarter

Jeg er nu 12+0 idag og har taget Gravitamin helt fra vi planlagde graviditet til nu. Jeg ved at man skal tage dem se første 12 uger af graviditeten men er blevet i tvivl om man så bare skal stoppe med dem eller om man skal fortsætte også selvom der er Folsyre i? Kan det skade hvis man fortsætter med at tage det udover de 12 uger? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juli 2014

moaren

Fortsæt du bare med gravitamin. Om ikke andet, så til pakken er tom og så kan du gå over på en almindelig multivitamin. Du skal bare være sikker på der er 10 mikrgram d-vitamin i og så skal du selvfølgelig have 40-50 mikrgram jern. Der sker ikke noget ved at tage folsyre ud over de 12 uger  

Anmeld

19. juli 2014

Sjwf

Jeg fik af vide på apoteket at man ikke skullt tage almindelige vitamin piller som gravid da indholdet af A-vitamin er for højt, så tog apotekets eget mærke til gravide fra 10. Uge.

For stor indtagelse af vitamin A er skadeligt og giver øget risiko for misdannelser hos fosteret. Gravide og ammende kvinder bør ikke spise lever eller tage A-vitamintilskud, udover hvad der findes i almindelige vitamintabletter beregnet for gravide. Specielt kranieknogler, centralnervesystem og hjerte er udsat. Derfor frarådes gravide at spise kalve- og svinelever, samt at tage kosttilskud med vitamin A. Indholdet i en almindelig vitamintablet er passende, men bedst er det at tage de særlige multivitaminpræparater til gravide, som har et lavere vitamin A indhold. Da A-vitamin er fedtopløseligt, udskilles det formodentlig i modermælken, så store doser her indebærer også en forgiftningsrisiko for barnet. 

Fra netdoktor.dk

Men der sker ikke noget ved at du forsætter med folsyre

Anmeld

19. juli 2014

gokkelok

Det gode ved at tage at tage gravitamin er at der er mindre a vitamin end en almindelig multivitamin, som kan give fosterskade 

Anmeld

19. juli 2014

TR

Sjwf skriver:

Jeg fik af vide på apoteket at man ikke skullt tage almindelige vitamin piller som gravid da indholdet af A-vitamin er for højt, så tog apotekets eget mærke til gravide fra 10. Uge.

For stor indtagelse af vitamin A er skadeligt og giver øget risiko for misdannelser hos fosteret. Gravide og ammende kvinder bør ikke spise lever eller tage A-vitamintilskud, udover hvad der findes i almindelige vitamintabletter beregnet for gravide. Specielt kranieknogler, centralnervesystem og hjerte er udsat. Derfor frarådes gravide at spise kalve- og svinelever, samt at tage kosttilskud med vitamin A. Indholdet i en almindelig vitamintablet er passende, men bedst er det at tage de særlige multivitaminpræparater til gravide, som har et lavere vitamin A indhold. Da A-vitamin er fedtopløseligt, udskilles det formodentlig i modermælken, så store doser her indebærer også en forgiftningsrisiko for barnet. 

Fra netdoktor.dk

Godt eller dårligt at tage Matas multi vitamin gravid? :/

Anmeld

19. juli 2014

Sjwf

TR skriver:

Godt eller dårligt at tage Matas multi vitamin gravid? :/

Hvis det er vitaminers til gravide så er det helt fint om det så er af det ene eller andet mærke

Anmeld

19. juli 2014

TR

Sjwf skriver:

Hvis det er vitaminers til gravide så er det helt fint om det så er af det ene eller andet mærke

Der står i hvert fald gravid på den .. 

Tak for svar så kan jeg sige det videre

Anmeld

19. juli 2014

Sjwf

TR skriver:

Der står i hvert fald gravid på den .. 

Tak for svar så kan jeg sige det videre

Var så let
Husk jern tilskud fra 10. Uge

Anmeld

19. juli 2014

Bertris

Er i 30. Uge og tager stadig mine graviditets vitamin piller (Matas)

også en enkelt hemojern for at suplere op på jern, lægen har sagt god for jeg kun indtager en hemojern om dagen

min jordmoder sagde at det var rigtig klogt at blive ved med at spise vitaminerne til graviditetens ende, især hvis man ikke er særlig god til at spise varieret/nok

Anmeld

20. juli 2014

Anonym trådstarter

Sjwf skriver:

Fra netdoktor.dk

Tak for svar. Den med at gravide ikke må spise svinelever gælder vel ikke leverpostej? For der er der jo svinelever i...

Men ellers så tror jeg da at jeg vil ned og købe vitaminpiller til gravide. Spiser lige de sidste Gravitamin som jeg har først.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.