Dårlig scanning - lav fostervægt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.458 visninger
20 svar
8 synes godt om
8. juli 2014

Anonym trådstarter

Var til scanning 23+3 i dag og de blev helt vildt stille på et tidspunkt og fik at vide at baby er 19% undervægtig! 

Er totalt chokeret, bange og stresset og aner ikke hvad jeg skal gøre - eller hvad jeg har gjort forkert? Skal tilfældigvis til læge om to dage og håber sådan hun vil tjekke jern og evt et par andre ting.

Fik desuden tid til scanning i uge 26 men der er jo sindssygt lang tid til når man hyperventilerer af skræk hvert andet øjeblik. Ved også at stress ikke hjælper baby. 

Hvad er jeres erfaringer med for små babyer i maven? Eller hvad ville i gøre? Købe ekstra scanning inden de tre uger er gået? Ringe til jordemoder? Andet? Jordemoder tjekkede ikke symfysemål, min vægt, blodtryk eller andet den ene gang jeg var der.. så føler mig ret meget på herrens mark.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2014

Rockertand

Anonym skriver:

Var til scanning 23+3 i dag og de blev helt vildt stille på et tidspunkt og fik at vide at baby er 19% undervægtig! 

Er totalt chokeret, bange og stresset og aner ikke hvad jeg skal gøre - eller hvad jeg har gjort forkert? Skal tilfældigvis til læge om to dage og håber sådan hun vil tjekke jern og evt et par andre ting.

Fik desuden tid til scanning i uge 26 men der er jo sindssygt lang tid til når man hyperventilerer af skræk hvert andet øjeblik. Ved også at stress ikke hjælper baby. 

Hvad er jeres erfaringer med for små babyer i maven? Eller hvad ville i gøre? Købe ekstra scanning inden de tre uger er gået? Ringe til jordemoder? Andet? Jordemoder tjekkede ikke symfysemål, min vægt, blodtryk eller andet den ene gang jeg var der.. så føler mig ret meget på herrens mark.

Rooolig nu, du skal bare følge deres anbefalinger, og du kan være helt sikker på, at de nok skal tage vare på dig og babyen, de tager ingen chancer.

Anmeld

8. juli 2014

isabellasmor

Anonym skriver:

min bebs har ligget på -18% i hvert fald de sidste 2 mdr hvor det har været "opdaget" .. Hun ligger stadig på -18% nu i uge 33 og vi bliver fulgt hver 2-3 uge.. Det er vidst nok desuden først omkring de 23-24% at det bliver kaldt decideret " undervægt" og der er det også blot løbende scanninger der tilbydes. Så længe flowet er fint så sker der ingenting.

Anmeld

8. juli 2014

Anonym trådstarter

Rockertand skriver:

Rooolig nu, du skal bare følge deres anbefalinger, og du kan være helt sikker på, at de nok skal tage vare på dig og babyen, de tager ingen chancer.

Men det lyder godt nok som meget, 19%. Og havde en dårlig oplevelse med min søn så frygter at moderkagen vil stå af alt for tidligt. 

Du har nok ret i at det ikke er mere alarmerende end som så, men Google er jo altså ikke ens bedste ven og dum og ked som jeg var, Googlede jeg det. Vil dog sige at efter et par ret stille dage fra baby, er den blevet livlig igen så håber det er godt.

Anmeld

8. juli 2014

Anonym trådstarter

isabellasmor skriver:

min bebs har ligget på -18% i hvert fald de sidste 2 mdr hvor det har været "opdaget" .. Hun ligger stadig på -18% nu i uge 33 og vi bliver fulgt hver 2-3 uge.. Det er vidst nok desuden først omkring de 23-24% at det bliver kaldt decideret " undervægt" og der er det også blot løbende scanninger der tilbydes. Så længe flowet er fint så sker der ingenting.

Er bare rigtigt træt af det fordi jeg havde moderkageløsning med min søn som blev født ret lille. Og der var flowet ok. Er dog ikke sikker på at årerne i hans hoved blev tjekket, så ved ikke om det betyder noget. 

Så vidt de kunne se var flow normalt i dag.

Ved du om du får lov til at gå til termin?

Anmeld

8. juli 2014

Momster89

Så længe baby følger sin egen kurve er det ok. Se tiden an og stress ikke over det
Min datter var 22,5% mindre end normalen, og jeg har en sund og rask pige, der på trods af sin størrelse er helt igennem fantastisk. Det er ikke os alle det kan lave store babyer

Anmeld

8. juli 2014

isabellasmor

Anonym skriver:

Er bare rigtigt træt af det fordi jeg havde moderkageløsning med min søn som blev født ret lille. Og der var flowet ok. Er dog ikke sikker på at årerne i hans hoved blev tjekket, så ved ikke om det betyder noget. 

Så vidt de kunne se var flow normalt i dag.

Ved du om du får lov til at gå til termin?

hvis hun fortsætter sin egen kurve som nu trods hendes str, så ja, de har end ikke snakket om terminen eller igangsættelse. Der skal meget til før de sætter igang, det oplevede jeg også sidste graviditet hvor jeg fik svangreskabsforgiftning, selvom jeg var OVER termin ville de ikke sætte mig igang, dagen inden de så endelig ville sætte mig igang da det var blevet rimelig slemt, gik jeg så selv i fødsel om natten.. Min største bekymring omkring lillesøsters vægt er så at jeg jo har en datter der vejede 3500 ved fødsel, og det er jo meget normalt. Hvor lillesøster hvis hun fortsætter som nu, ikke vil nå op på 3kg... Men flowet er fint og det er det også ved din bebs, og så er det jo bare og ellers ligge mærke til liv osv.. Hvis du er nervøs for moderkageløsning igen så hold øje med tegnene til det, smerter blødning osv..

Anmeld

8. juli 2014

AnnaK89

Man skal tage de scanninger med et gran salt. Det er ikke altid de målinger er præcise.
Jeg kender et par hvis barn blev skønnet under gennemsnittet stort set hele graviditeten igennem (på et tidspunkt 25% under), men ud kom en baby på knap 4 kg.

Anmeld

8. juli 2014

SussieThyssen

Lav vægt kan betyde mange ting..men tag det nu roligt og så skal jordmødre og læger nok passe godt på dig og bebs.

Der kan være flere årsager til lav vægt.
Gener..kan være en ret så vægtig årsag.
Undersøg fødselsvægte i din egen og faderens familie.
Er det normalt der med små babyer?

Det kan også skyldes at der kun er to "kanaler" i navlestrengen i stedet for de normale 3.
Hvilket oftest er grunden til lav vægt.
Barnet plejer ikke at tage skade af det, det bliver bare ikke så stort..men skal nok hente det ind senere.
Så sov nu bare roligt.

Kærligst
Sussie

Anmeld

8. juli 2014

tinemus79

jeg er blevet scannet 16 gange gennem min graviditet. og vi startede med at bebs var minus 18%,  I fredags var jeg til sidste scanning, var 36 uger henne og nu er bebs kun minus 6 %. så selvom det er rigtigt nemt at sige bare rolig, og tag det med ro, for det er så svært, så behøver det ikke gå skidt. De holder meget øje med flow, om bebs får det den skal og du kan hverken gøre fra eller til. Du gør intet forkert. Spis normalt, mærk efter din baby og nyd hans spark. Hvis sygehuset havde været meget bekymret, havde de ikke ladet dig vente så lang tid indtil næste scanning. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.