Sertralin og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.473 visninger
17 svar
3 synes godt om
30. juni 2014

Anonym trådstarter

Jeg er på sertralin og har været det noget tid efterhånden, har så snakket med både læge og psykiater ang graviditet, da vi jo gerne ville have nr. 2. Lægen prøvede at trappe mig ud, men det gik ikke, og sendte mig så til psykiater, som frarådede mig at stoppe med sertralin, da han mente det var mere skadeligt for fosteret med dårlige levevis grundet depression (manglende overskud, mangel på mad, motion, tristhed osv). Nu er jeg jo så blevet gravid, og er så begyndt at tænke lidt over det med at tage antidepressiver under graviditeten. Så vil gerne høre andres erfaringer med sertralin og graviditet, har det givet nogle bivirkninger/problemer for fosteret/barnet både under graviditeten og efter fødsel?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. juni 2014

missehxx

Jeg undrer mig en del over at din psykiater siger sådan.

jeg fil af vide af lægen at det var vigtigt at jeg var trappet ud og havde været medicinfri i en måned inden jeg blev gravid, da det ville være farligt for fosteret...

Anmeld

30. juni 2014

Mother-love

Nu er det en anden slags jeg får.
Men jeg fik antidepressiv da jeg var gravid med Isabella og lægen sagde hun ville have mig på medicinen igennem min graviditet fordi jeg lige (vidste ikke det var et piskesmæld jeg fik på det tidspunkt, men det fik jeg) fordi vi ikke vidste hvornår jeg kom ovenpå igen mht smerter. Jeg fik laveste dosis.
Jeg kom til ekstra scanninger sidste i graviditeten for at holde øje med vægten på hende.
Der var intet at sætte en finger på. De er dog opmærksom på abstinenser når barnet er født. Dette havde Isabella heller ikke.

Nu er jeg gravid igen 10+4 og får stadig antidepressiv medicin, dog lidt højere dosis. Men jeg skal ikke trappes ud af det fordi jeg har fået et piskesmæld og ikke kan undvære antidepressiv medicin også grundet min barndom. Så jeg skal nok have det resten af mit liv.

Men når din psykiater har sagt som han har, så er det det du følger. For det er bedre du er nogenlunde stabil, da en graviditet kan give nogle humørsvingere.
Opnår man har haft en depression har man lidt nemmere til at få det igen.

Du skal ikke være bekymret, for hvis det var meget uansvarligt så blev du trappet ud af det.
Baby vil blive holdt øje med i din graviditet og det vil stå i dine papir så de vil være opmærksom når du har født om derskulle komme abstinenser.og hvis de mener abstinenserne vil komme så vil du skulle være indlagt med baby et par dage efter du har født.

Anmeld

30. juni 2014

Anonym trådstarter

missehxx skriver:

Jeg undrer mig en del over at din psykiater siger sådan.

jeg fil af vide af lægen at det var vigtigt at jeg var trappet ud og havde været medicinfri i en måned inden jeg blev gravid, da det ville være farligt for fosteret...

Ok, det fik jeg så overhovedet ikke at vide. Lægen sagde at der jo selvfølgelig altid var en risiko ved al slags medicin og graviditet, men at risikoen ved sertralin var så lille, (og desuden ikke dokumenteret 100%), at der formentlig ikke ville ske noget...

Psykiateren sagde det samme...

Anmeld

30. juni 2014

VIPpigen

Jeg kender ikke til det mærke du har fået...

Men jeg er selv på saroten retard, og har en datter, er gravid med nummer 2 med ca 4 uger til termin... Begge børn er lavet med antidepressiv.

Jeg blev fulgt tæt i første graviditet, og havde et hold som ville stå klar i Kolding under fødslen, da der er chancer for abstinenser efter fødslen... Jeg var til ekstra scanninger ved en speciallæge som har kendskab til både gravide på antidepressiv, og børn født på antidepressiv... Derudover fik jeg tilbudt en masse hjælp som jeg takkede ja til...

Her med lillebror har de holdt øje på en anden måde, for min datter kom for tidligt. Men jeg har en jm som kender til gravide på antidepressiv, og jeg er tilbudt 5 dage på barselsgangen selvom jeg er 2 gangs gravid... Samtidig takkede jeg ja til at møde min sp inden lillebror kommer, så vi lige kunne vende min psyke inden. Når baby først kommer, så syntes jeg nemlig det er begrænset hvor meget man lige får fortalt om sig selv...

Anmeld

30. juni 2014

Anonym trådstarter

Mother-love skriver:

Nu er det en anden slags jeg får.
Men jeg fik antidepressiv da jeg var gravid med Isabella og lægen sagde hun ville have mig på medicinen igennem min graviditet fordi jeg lige (vidste ikke det var et piskesmæld jeg fik på det tidspunkt, men det fik jeg) fordi vi ikke vidste hvornår jeg kom ovenpå igen mht smerter. Jeg fik laveste dosis.
Jeg kom til ekstra scanninger sidste i graviditeten for at holde øje med vægten på hende.
Der var intet at sætte en finger på. De er dog opmærksom på abstinenser når barnet er født. Dette havde Isabella heller ikke.

Nu er jeg gravid igen 10+4 og får stadig antidepressiv medicin, dog lidt højere dosis. Men jeg skal ikke trappes ud af det fordi jeg har fået et piskesmæld og ikke kan undvære antidepressiv medicin også grundet min barndom. Så jeg skal nok have det resten af mit liv.

Men når din psykiater har sagt som han har, så er det det du følger. For det er bedre du er nogenlunde stabil, da en graviditet kan give nogle humørsvingere.
Opnår man har haft en depression har man lidt nemmere til at få det igen.

Du skal ikke være bekymret, for hvis det var meget uansvarligt så blev du trappet ud af det.
Baby vil blive holdt øje med i din graviditet og det vil stå i dine papir så de vil være opmærksom når du har født om derskulle komme abstinenser.og hvis de mener abstinenserne vil komme så vil du skulle være indlagt med baby et par dage efter du har født.

Det var nemlig lige nøjagtig det både læge og psykiater også sagde, både mht risikoen ved at stoppe, risikoen ved at fortsætte og det med at blive fulgt tættere gennem graviditeten...

Men man er jo nok altid lidt nervøs mht medicin om det nu kan skade barnet...

Anmeld

30. juni 2014

Anonym trådstarter

VIPpigen skriver:

Jeg kender ikke til det mærke du har fået...

Men jeg er selv på saroten retard, og har en datter, er gravid med nummer 2 med ca 4 uger til termin... Begge børn er lavet med antidepressiv.

Jeg blev fulgt tæt i første graviditet, og havde et hold som ville stå klar i Kolding under fødslen, da der er chancer for abstinenser efter fødslen... Jeg var til ekstra scanninger ved en speciallæge som har kendskab til både gravide på antidepressiv, og børn født på antidepressiv... Derudover fik jeg tilbudt en masse hjælp som jeg takkede ja til...

Her med lillebror har de holdt øje på en anden måde, for min datter kom for tidligt. Men jeg har en jm som kender til gravide på antidepressiv, og jeg er tilbudt 5 dage på barselsgangen selvom jeg er 2 gangs gravid... Samtidig takkede jeg ja til at møde min sp inden lillebror kommer, så vi lige kunne vende min psyke inden. Når baby først kommer, så syntes jeg nemlig det er begrænset hvor meget man lige får fortalt om sig selv...

Ok, lyder jo fornuftigt alt sammen.. Var der nogle bivirkninger/abstinenser hos dine børn da de kom ud?

Anmeld

30. juni 2014

Mother-love

Anonym skriver:

Det var nemlig lige nøjagtig det både læge og psykiater også sagde, både mht risikoen ved at stoppe, risikoen ved at fortsætte og det med at blive fulgt tættere gennem graviditeten...

Men man er jo nok altid lidt nervøs mht medicin om det nu kan skade barnet...

Self er man lidt bekymret. Jeg fik også andet medicin inden jeg blev gravid. Men jeg stoppede med det. For det må man absolut ikke få når man er gravid.
Men tag den med ro, for rigtig mange får antidepressiv medicin imens de er gravide. Og sålænge det ikke er tårnhøje dossier man får så skal man ikke bekymre sig alt for meget. Og derfor siger din læge og psykiater som de gør

Anmeld

30. juni 2014

Anonym trådstarter

Mother-love skriver:

Self er man lidt bekymret. Jeg fik også andet medicin inden jeg blev gravid. Men jeg stoppede med det. For det må man absolut ikke få når man er gravid.
Men tag den med ro, for rigtig mange får antidepressiv medicin imens de er gravide. Og sålænge det ikke er tårnhøje dossier man får så skal man ikke bekymre sig alt for meget. Og derfor siger din læge og psykiater som de gør

Kan der selvfølgelig være noget om 

Jeg vil prøve at tage den lidt med ro, jeg kan jo heller ikke bare stoppe med det.... Og der må jo, som du siger, være en grund til psykiateren råder mig til at fortsætte...

Men det gipper altså lidt i mig hver aften, når jeg tager den 

Anmeld

30. juni 2014

Laulund87

Jeg fik nøjagtig samme besked af en psykiater på psykiatrisk afdeling!

Tog Sertralin gennem graviditeten uden problemer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.