anti -depressiv medicin og graviditet???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. juni 2014

Wik

Vil også tilføje at det lyder til det er en kort periode du har fået antidepressiv i, derfor tænker jeg du hverken er på høj dosis eller skal være på det i længere tid. Det er naturligvis gisninger, men mener der er forskel på de kvinder der måske skal være medicineret et halv liv og de, der er det i en kort periode i deres liv. Det er ligeså meget for at sige at jeg forstår hvorfor nogen måske er nød til at være på antidepressiv mens de er gravide, hvor andre måske ikke behøver det.

Og dejligt du har det bedre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2014

Mother-love

Anonym skriver:

jeg vil rigtig gerne være gravid men er kommet på anti - depressiv medicin i februar - har det meget bedre nu og kunne godt tænke mig at få det sidste barn. er der nogen der har erfaring med anti - depressiv medicin under hele graviditeten.

Da jeg gik gravid med Isabella fik jeg laveste dosis af antidepressiv medicin. Jeg skulle til nogle vægtscanninger sidst i min graviditet,for at holde øje med at hun voksede som hun skulle. Alt var i den fineste orden. Så der var ingen problemer.

Nu er jeg i uge 8 og får stadig antidepressiv medicin. Også næsten lavest dosis. Og går ud fra jeg skal til ekstra vægtscanninger igen den sidste del af mingraviditet.

Alt efter hvor høj dosis du får, kan detvære dit barn får abstinenser når det bliver født. Men de vil være opmærksomme på dette da det kommer til at stå i din vandrejournal at du får det medicin.

Så hvis du f.eks har været stabil psykisk længe så tag en snak med lægen omkring du ønsker en graviditet og hør hvad lægen siger for du har ikke været på medicinen særlig længe.
Og det er bare vigtigt du er stabil nok til at kunne klare en graviditet. Som jo kan byde på en del.

Anmeld

13. juni 2014

Anonym trådstarter

lige nu får jeg 200 mg sertralin og det er max for sertralin. pænt høj dosis.

ren psykisk synes jeg at jeg har det meget bedre.. og føler godt jeg kan klare en graviditet.

men det mere om lægen vil give lov når dosisen er så høj

er glad for der vil blive mere kontrol når man er på medicin.

er lidt bange for de abstinenser baby kan få efter fødsel. 

Anmeld

14. juni 2014

TbCp

Jeg har fået i begge mine graviditeter uden problemer.
De ville beholde mig et par dage på sygehuset efter fødslen, for at være sikker på at den lille var okay.

Det blev dog længere tid, da jeg fødte for tidligt begge gange - dog ikke pga. medicinen.

Din læge kan hjælpe dig så du får noget medicin som man må blive gravid på og så får du nok ekstra tjek igennem graviditeten.

Det kan sagtens fungere! Og der er medicin man må tage i mens.

Hvis det dog kun er for en kortere periode du skal tage medicinen, ville jeg vente til jeg var ude af det igen. 
Men nogle tager jo hele livet.

Anmeld

14. juni 2014

Sandratoft

Anonym skriver:

ren psykisk synes jeg at jeg har det meget bedre.. og føler godt jeg kan klare en graviditet.

Jeg har taget 50 mg i et par år og under denne graviditet er jeg trappet ned på 25 mg, og efter fødslen skal jeg trappe ned på 0 mg. Ville gerne have trappet ned på 0 under graviditeten, men min læge frarådede det da jeg havde brug for en "buffer" hvis nu jeg skulle få en fødselsdepression. 

Min læge fortalte også at der er nye studier der viser at børnene ikke er i større risiko for at udvikle ADHD, det var ellers en af bekymringerne tidligere. Og mht abstinenser, hvis du ammer, får dit barn jo også stadig lidt sertralin gennem mælken, og vil langsomt blive trappet ud når du trapper amningen ud.

De eneste risikoer der var, var for lav fødselsvægt og for tidlig fødsel. Men kan så sige at i uge 35 blev babyen scannet til ca 3000 gram og nu her i uge 38 ser det ikke ud til at jeg føder foreløbig

Anmeld

14. juni 2014

Laulund87

Anonym skriver:

Jeg tog 150 mg Sertralin under min graviditet og det gav ingen problemer

Jeg har også taget 200 mg i en periode og ja det er højeste dosis egen læge kan ordinere, men en psykiater kan ordinere noget højere hvis der er brug for det, så så højt er det heller ikke

Anmeld

14. juni 2014

VIPpigen

Jeg tilmelder mig flokken, gravid på antidepressiv... Og har ingen problemer.

Jeg blev fulgt lidt tættere i min første graviditet, pga medicinen. Fik tilknyttet et hold som skulle stå klar når min datter blev født, pga abstinenser, fik tilbudt ekstra dage på sygehuset, ekstra scanninger, og ekstra besøg i starten af sp....

Jeg takkede ja til alt den hjælp jeg kunne få, simpelthen for at JEG var på den sikre side... Der har aldrig været en finger at sætte... Jeg fik stor ros både af jm, og senere vores sp, simpelthen fordi jeg spillede med så åbne kort som jeg gjordet.... Jeg er ingen supermor, og skulle heller ikke være det.... Min sp kom på besøg selvom opvasken ikke lige var taget, selvom jeg ikke havde fået støvsuget, og hun syntes det var fantastisk at møde en som ikke skulle lege overskudsmor... Og så var hun fantastisk glad hver gang hun kom på besøg, for min datter er født for tidligt, men havde IGENE men, andet end lidt sensitiv. Hendes udvikling fulgte hendes fødselsdato, og ikke hendes termin, og det nærmest gav hende endnu mere glæde end jeg....

Jeg er gravid igen, og lillebror vil også blive født på antidepressiv, denne gang har de fulgt lidt andrerledes, jeg er stadig fulgt tæt, men nu pga jeg har en for tidlig født...

Vi er igen tilbudt ekstra overnatninger på hotellet, og har takket ja. Jeg har en jm med speciale i gravide på antidepressiv, og har fået ekstra scanninger hvor de både har holdt øje med for tidlig fødsel, og lillebrors vækst....

Jeg kommer ALDRIG af antidepressiv, da den ved mig har flere funktioner, den virker som antidepressiv i mit sind, men også på min dropfod hvor jeg har slemme nerveskader... Medicinen er for mig en win-win, da den har flere funktioner. Jeg er prøvet trappet ud for år siden, og det gik ikke... 

Jeg vil selvfølgelig altid foreslå at man bliver stabil, og helst uden medicin, men medicinen for mig har altså ikke gjort mig unormal, den har ikke gjort mig lykkelig, den har hjulpet mig med at jeg som oftest har en skyfri dag, eller allerhøjst en grå sky.... De sorte skyer det hærgede mit liv en gang er væk, og jeg føler mig normal, det er vel i sidste ende hvad livet handler om.... At føle ens liv er det rigtige, med eller uden børn, med eller uden antidepressiv

Anmeld

17. juni 2014

Anonym trådstarter

VIPpigen skriver:

Jeg tilmelder mig flokken, gravid på antidepressiv... Og har ingen problemer.

Jeg blev fulgt lidt tættere i min første graviditet, pga medicinen. Fik tilknyttet et hold som skulle stå klar når min datter blev født, pga abstinenser, fik tilbudt ekstra dage på sygehuset, ekstra scanninger, og ekstra besøg i starten af sp....

Jeg takkede ja til alt den hjælp jeg kunne få, simpelthen for at JEG var på den sikre side... Der har aldrig været en finger at sætte... Jeg fik stor ros både af jm, og senere vores sp, simpelthen fordi jeg spillede med så åbne kort som jeg gjordet.... Jeg er ingen supermor, og skulle heller ikke være det.... Min sp kom på besøg selvom opvasken ikke lige var taget, selvom jeg ikke havde fået støvsuget, og hun syntes det var fantastisk at møde en som ikke skulle lege overskudsmor... Og så var hun fantastisk glad hver gang hun kom på besøg, for min datter er født for tidligt, men havde IGENE men, andet end lidt sensitiv. Hendes udvikling fulgte hendes fødselsdato, og ikke hendes termin, og det nærmest gav hende endnu mere glæde end jeg....

Jeg er gravid igen, og lillebror vil også blive født på antidepressiv, denne gang har de fulgt lidt andrerledes, jeg er stadig fulgt tæt, men nu pga jeg har en for tidlig født...

Vi er igen tilbudt ekstra overnatninger på hotellet, og har takket ja. Jeg har en jm med speciale i gravide på antidepressiv, og har fået ekstra scanninger hvor de både har holdt øje med for tidlig fødsel, og lillebrors vækst....

Jeg kommer ALDRIG af antidepressiv, da den ved mig har flere funktioner, den virker som antidepressiv i mit sind, men også på min dropfod hvor jeg har slemme nerveskader... Medicinen er for mig en win-win, da den har flere funktioner. Jeg er prøvet trappet ud for år siden, og det gik ikke... 

Jeg vil selvfølgelig altid foreslå at man bliver stabil, og helst uden medicin, men medicinen for mig har altså ikke gjort mig unormal, den har ikke gjort mig lykkelig, den har hjulpet mig med at jeg som oftest har en skyfri dag, eller allerhøjst en grå sky.... De sorte skyer det hærgede mit liv en gang er væk, og jeg føler mig normal, det er vel i sidste ende hvad livet handler om.... At føle ens liv er det rigtige, med eller uden børn, med eller uden antidepressiv

1000 tak for din lange besked... det var da helt vildt så meget hjælp man får - det også meget betrykkende at vide at man blir kontrolret så meget.

tror ikke jeg skal tage anti depressiv livslang så man ku jo også bare vente til man var færdig med anti depressiv.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.