Beklager den lidt pudsige overskrift - Forklaring følger

Først ville jeg lige give en lille update på vores balladefis aka. James! Han er nu snart 14 måneder, og er begyndt at gå

Han tog sine første skridt omkring 13-måneders alderen, og nu går han primært og kravler ikke så meget mere. Er super duper stolt!
Noget andet, som jeg også sætter pris på, er at han har fart på sproget. Grunden til det glæder mig er, at Rose var så enormt frustreret over ikke at kunne udtrykke sig sprogligt, da hun var meget sen om at komme i gang. Og ønsker self. for James, at han ikke skal være lige så frustreret. Han kan sige ja, nej, hej, tak, far, drikke, a' det + mam for mad.
Han er en "rigtig dreng", som de også sige i vuggestuen. Det er helt anderledes end med Rose, men han er virkelig bare DRENG. Han piller i alt, kravler op på alt, han har ingen frygt i livet, så man skal seriøst holde øje med ham og passe på ham! Det kan godt være lidt hårdt arbejde, for man kan ikke rigtig lade ham være alene, han skal nok finde på noget farligt at lave, selvom man synes man har taget alle forholdsregler - Suk

Forsinket 1-års undersøgelse for nylig sagde 81 cm og 11 kg

Nu til spørgsmålet:
Han er glad for mad. Som i VIRKELIG glad for mad. Han kan lide alt vi nogensinde har serveret for ham, selv karrysild. Og han har en stor appetit. Vi plejer at gøre sådan, at han ikke får sin egen tallerken. Vi sidder med hans tallerken og giver ham så bidder mad løbende, for hvis han får en tallerken med mad, så sker der enten det at han har så travlt han sluger maden uden egentlig at tykke den, eller at han kommer flere og flere og flere bidder i munden uden først at tykke, så han er ved at kløjs i det! Og det er altså bare rimelig svært at forklare en 1-årig, at han skal tygge af munden :/
De har også bemærket det i vuggestuen, og nu har de anbefalet at vi prøver at træne med ham. Og det er så her hundeopdragelsen kommer ind. Jeg kan ikke lade være at grine lidt af det, for det føles lidt som sådan noget hunde-lydighedstræning

Deres forslag er, at vi ligger 2-3 bidder mad foran ham af gangen, men ligger dem langt fra hinanden. Altså en bid langt til højre, som han skal strække sig efter, og en anden langt til venstre. Sådan at han ikke kan undgå at skulle tygge før han sluger maden, fordi han lige skal nå at få fat i den anden bid mad.
Jeg ved ikke om det virker, det føles lidt skørt. Så jeg tænkte på om i havde andre forslag til hvordan vi lærer ham at spise stille og rolig, selvom han har maden foran sig?