Arbejde eller barsel?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2014

Giraffen

FruJacobsen skriver:

Hej piger!

Må høre jeres tanker omkring dette:

Jeg er studerende - skal færdiggøre min bachelor næste skoleår, som jeg har fået udskudt pga. børn. Min yngste er fra januar og jeg har haft ham med til undervisning siden han var 2 uger (jeg var nødt til at fortsætte på studiet og færdiggøre et fag af praktiske årsager. Har eksamen om 14 dage, så kan endelig slappe lidt af!). Herefter havde jeg set frem til et stille og roligt år, hvor jeg kan nyde mine børn og den barsel, som man reelt ikke har som studerende. Vores ældste er kun lige blevet 2, så der har været meget at se til!

MEN! Nu er det sådan, at jeg skal til jobsamtale på et SUPER fedt job - og jeg er pludselig blevet i tvivl om jeg skal tage det (hvis jeg får det tilbudt selvfølgelig!). Det er allerede pr. 1 august, hvilket betyder, at min yngste søn skal starte i DP, når han kun er 7 måneder. Udover arbejdet skal jeg så skrive min bachelor - dvs. det bliver endnu et travlt år! Til gengæld har jeg job allerede inden jeg er færdig med min uddannelse - desuden ligger arbejdspladsen lige rundt om hjørnet, så har faktisk ingen transport tid eller er afhængig af bil.

Hvad ville I vælge??? At nyde et år eller gå efter jobbet??? Det holder mig også tilbage, at man som studerende ingen rettigheder har i forhold til barsel - selvom min yngste søn kun er 7 mdr. til den tid, kan jeg intet overføre....

Det blev en lang smøre, håber det er forståeligt og tak fordi du læste med !

og lige mht barsel, så fik jeg altså 12 barselsklip da jeg var på barsel under bacheloren, så det forstår jeg ikke?

da jeg var lynhurtig til at afslutte (inden for nummeret tid), så fik jeg dobbelt SU i den periode jeg var på barsel

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2014

Karina84

Helt sikkert tage jobbet!!

Jeg søger selv lærerjobs, og vi er rigtig mange om buddet her hvor jeg bor, så sådan et tilbud kunne jeg slet ikke sige nej til...

Anmeld

30. maj 2014

FruJacobsen

M_V skriver:

Kan også godt se det er vildt fristende med jobbet, og særligt når det ligger så tæt på jeres bopæl.

Men ja- hver ting til sin tid Det er så kort de er små.

Held og lykke lige meget hvad udfaldet bliver.

Tak for det jeg må se, hvad der sker til jobsamtalen!

Anmeld

30. maj 2014

FruJacobsen

lille-fisen skriver:

Umiddelbart ville jeg sige tag jobbet - de hænger ikke på træerne i dag. 

Men det kommer selvfølgelig an på hvilken branche du er i

Nej, der er mange om buddet i dag! Også i folkeskolen - jeg læser til lærer...Jeg må vente og se, hvad der sker til jobsamtalen. Tak for dit svar

Anmeld

30. maj 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
FruJacobsen skriver:

Nej, der er mange om buddet i dag! Også i folkeskolen - jeg læser til lærer...Jeg må vente og se, hvad der sker til jobsamtalen. Tak for dit svar

Hvis det er et fuldtidslærerjob, bliver det godt nok hårdt. Selv om du under lov 409 kun bør arbejde 41-42 timer om ugen, er jeg bange for, mange nyuddannede alligevel vil "komme til" at arbejde ekstra for at føle, de gør det godt nok - og når dertil kommer, at man som ny lærer (eller såmænd også som gammel lærer efter en sommerferie) er bombet og hammertræt efter arbejdstid de første måneder - ja, så synes jeg, det lyder voldsomt samtidig at skrive bachelor og have to bittesmå børn. 

Anmeld

31. maj 2014

lycly

FruJacobsen skriver:

Hej piger!

Må høre jeres tanker omkring dette:

Jeg er studerende - skal færdiggøre min bachelor næste skoleår, som jeg har fået udskudt pga. børn. Min yngste er fra januar og jeg har haft ham med til undervisning siden han var 2 uger (jeg var nødt til at fortsætte på studiet og færdiggøre et fag af praktiske årsager. Har eksamen om 14 dage, så kan endelig slappe lidt af!). Herefter havde jeg set frem til et stille og roligt år, hvor jeg kan nyde mine børn og den barsel, som man reelt ikke har som studerende. Vores ældste er kun lige blevet 2, så der har været meget at se til!

MEN! Nu er det sådan, at jeg skal til jobsamtale på et SUPER fedt job - og jeg er pludselig blevet i tvivl om jeg skal tage det (hvis jeg får det tilbudt selvfølgelig!). Det er allerede pr. 1 august, hvilket betyder, at min yngste søn skal starte i DP, når han kun er 7 måneder. Udover arbejdet skal jeg så skrive min bachelor - dvs. det bliver endnu et travlt år! Til gengæld har jeg job allerede inden jeg er færdig med min uddannelse - desuden ligger arbejdspladsen lige rundt om hjørnet, så har faktisk ingen transport tid eller er afhængig af bil.

Hvad ville I vælge??? At nyde et år eller gå efter jobbet??? Det holder mig også tilbage, at man som studerende ingen rettigheder har i forhold til barsel - selvom min yngste søn kun er 7 mdr. til den tid, kan jeg intet overføre....

Det blev en lang smøre, håber det er forståeligt og tak fordi du læste med !

Jeg forstår godt dit dilemma, men jeg havde valgt barslen. Tiden her mens de er små kommer aldrig igen og du vil føle at du går glip af SÅ meget. Jeg skulle være startet på arbejde da min søn var 6 mdr men det blev lavet om og det er jeg lykkelig for den dag i dag. Nøj hvor ville jeg have fortrudt at gå glip af så mange måneder.

Anmeld

31. maj 2014

FruJacobsen

Mor og meget mere skriver:

Hvis det er et fuldtidslærerjob, bliver det godt nok hårdt. Selv om du under lov 409 kun bør arbejde 41-42 timer om ugen, er jeg bange for, mange nyuddannede alligevel vil "komme til" at arbejde ekstra for at føle, de gør det godt nok - og når dertil kommer, at man som ny lærer (eller såmænd også som gammel lærer efter en sommerferie) er bombet og hammertræt efter arbejdstid de første måneder - ja, så synes jeg, det lyder voldsomt samtidig at skrive bachelor og have to bittesmå børn. 

Ja, det har du ret i! Da jeg var til rundvisning på skolen snakkede lederen om, at hun kunne fordele nogle af timerne, således at det ikke bliver helt på fuldtid...men derfor vil det da alligevel blive hårdt med bachelor og 2 små! Er også derfor, at jeg er så meget i tvivl. Men økonomisk set kunne vi godt trænge til det herhjemme, da vi begge er studerende!

Anmeld

31. maj 2014

FruJacobsen

LuLy skriver:

Jeg forstår godt dit dilemma, men jeg havde valgt barslen. Tiden her mens de er små kommer aldrig igen og du vil føle at du går glip af SÅ meget. Jeg skulle være startet på arbejde da min søn var 6 mdr men det blev lavet om og det er jeg lykkelig for den dag i dag. Nøj hvor ville jeg have fortrudt at gå glip af så mange måneder.

Ja, det er også det, der holder mig tilbage...jeg får eks. ikke mulighed for længere at gå til babysvømning, babysalmesang, mødregruppe og alle de andre ting, som jeg så gerne vil lave med ham! Omvendt vil det her arbejde bare gøre tingene nemmere på sigt, hvis jeg kan bo og arbejde i sammen by - og mine børn vil få kortere dage i institution, da jeg ikke skal bruge en masse tid på transport...

Anmeld

31. maj 2014

FruJacobsen

Giraffen skriver:

det lyder til, at du gerne vil have jobbet og det kan jeg godt forstå!

Hvis jeg var dig (er selv mor, kandidatstuderende og med to studijobs og en mand, der arbejder 50 timer om ugen), så ville jeg tage jobbet. 

Men jeg ville få timetallet ned på max 30-35 timer om ugen (det vigtigste er at du får en fod indenfor)

Og så ville jeg få forlænget min bachelor, så du har længere tid til at skrive den. 

Derudover kan I overveje at opprioritere netværk (fx en fast bedsteforældre dag) og evt. lidt rengøringshjælp (så går tiden fra børnene ikke til ligegyldig støvsugning)

Måske kan kæresten tage lidt barsel? og ellers kan I jo gemme det til børnene er lidt større og nyde tiden der

Det ku sgu også være smart hvis fx en bedsteforældre ku tage barslen! jeg har et ubeskriveligt tæt bånd til min farmor i dag, fordi hun passede mig så meget da jeg var spæd (min mor læste også)

Heldigvis er det muligt at få jobbet lidt ned i tid - men det vil også være nødvendigt, når jeg skal skrive BA! Jeg kan desværre ikke forlænge mit studie mere, da jeg ikke har mere SU! Lige nu bruger jeg mine fødselsklip - er derfor, at jeg ikke har klip til at holde barsel for. Og som studerende har man ingen rettigheder mht barsel, så jeg kan ikke gemme noget til senere. Det er én af grundene til, at jeg er i tvivl om jobbet - at jeg ikke senere har mulighed for at holde fri, så jeg kan være sammen med mine børn. Min mand er også studerende, så han har heller ikke ret til barsel senere. Men jobbet passer så godt til mig og vil selvfølgelig betyde meget for os økonomisk...åh hvor jeg synes det er svært! Heldigvis har vi et godt netværk - både min søster og forældre bor i samme by, så de hjælper meget!

Anmeld

31. maj 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
FruJacobsen skriver:

Ja, det har du ret i! Da jeg var til rundvisning på skolen snakkede lederen om, at hun kunne fordele nogle af timerne, således at det ikke bliver helt på fuldtid...men derfor vil det da alligevel blive hårdt med bachelor og 2 små! Er også derfor, at jeg er så meget i tvivl. Men økonomisk set kunne vi godt trænge til det herhjemme, da vi begge er studerende!

Jeg forstår udmærket, at jobbet trækker - det er ikke let at få arbejde som lærer i disse år. I dit sted ville jeg bede om nedsat tid, så der bliver lidt luft. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.