Dagpleje???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

27. marts 2008

MUTT3

Jeg tror bestemt der findes DP´ere om 10 år, det er heldigvis ikke alle der kun tænker på penge, for var det tilfældet ville der ikke være ret mange steder i landet man ville kunne få slukket en brand i ens hus, de får en pokkers lav løn (en del mister penge hver gang de må forlade deres arbejdsplads for at tage til brand fordi lønen som brandmand er så meget lavere end den løn man får på et alm job) samtidig sætter de faktisk deres liv på spil, men alligevel eksistere brandvæsnerne da heldigvis endnu. Der til er der slet ikke andre tilbud i den kommune jeg bor i, forventede de at nedlægge DP´erne, i den nærmeste fremtid, ville de være gået i gang med det nu. Så jo jeg tror bestemt der findes DP´ere om 10 år 20 år og opefter er mig noget mere usikker. Og så tvivler jeg på at der findes DP´ere i de stører byer om 10 år.

Jeg har været glad for at have mine unger i DP, dog var den melmste nærmere et VG barn, havde muligheden været her var hun kommet det, der var for lidt udfådringer for hende i en DP, såre simbelt, men så kan vi heldivis vælge at smide dem i BH allerede når de er 2½, hvilket klart var til fordel for den melmste, hun kunne nu også sagtens være begyndt da hun blev 2 (det er en lille BH, som må ha max 25 børn)

Nu har vi kun en eneste gang haft brug for gæste DP, men havde det været oftere ville jeg ikke være ked af det, her samles alle DP´erne hver tirsdag i den lokale hald (vi er et lille lokalt nærområde med en meget lille hald) samtidig mødes DP´erne her fgra buen mindst en gang i ugen, gerne oftere, dvs ungerne kænder deres gæste DP meget godt inden de bliver sendt der hen, også selv om at de skal ud af byen for at blive passet, samtidig er DP´erne hamrende dygtige til at lave det så ungerne kommer til den samme gæsteDP´er hver gang, det er kun yderst yderst sjældent det er nødvendigt at de skal til en 3. men denne 3 kender ungerne jo som minimum fra de ugentlige samlinger. Nej der har vi intet at klage over.
Netop det at vores unger kænder deres gæste DP inden de bliver passet der, tror jeg er en af årsagerne til at DP er ikke eksisterende i større byer, der er de af en aller anden årsag ikke særlig gode til at organisere sig på samme måde som her ude i lokalsamfundene.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. marts 2008

finkedinke

Jeg er dagplejer lige nu og har været det i et års tid. Men jeg er ikke sikker på at jeg stadig er dagplejer om 10 år. Jeg plejer at sige til folk at det at være dagplejer er mere en livsstil end et job. Man inviterer børn og deres forældre ind i sit hjem og i sit hjerte. Som en anden skriver om brandmænd skal dagplejere også have penge med på arbejde. Vores driftomkostninger og løn hænger nøje sammen og man bruger ofte både egne penge og fritid på det. Vores arbejdstid på 48 timer om ugen er ikke så slem. Jeg har jo "fri" når børnene sover til middag. Jeg er i eget hjem og børnene og jeg syntes det er hyggeligt at fjerne ukrudt i haven, give kaninen mad, tømme opvasker mm
Når jeg tror jeg personligt ikke er dagplejer om 10 år så er det fordi det slider på ryggen, knæene, armene, hjemmet, familien og lidt på psyken. Det der er psykisk hårdt er ikke børnene men forældrene.

Dagplejen som helhed håber jeg eksisterer om 10 år. Især som et supplement til vuggestuer. I dagplejen er vi ikke uddannede som pædagoger men har et stort register af erfaringer. Vi er gode til nærhed, små enheder og plads til individuelle behov. Man kan lave dagpleje grupper med særlige grupper børn. F.eks astma/hyperallergiske børn, for tidiligt fødte og børn med behov for ekstra opmærksomhed. De børn vi ikke er gode til er dem (ofte drenge) som har så meget krudt i rumpen at vi bare ikke kan udfordre dem nok. Mest af alt bunder det i de ting der ellers netop er vores styrke, bl.a. pga små børnegrupper og det at være i et privat hjem.
Noget jeg gerne ville lave om for netop at sikre dagplejens fremtid er som udgangspunkt alt det der kræver penge:-) Jeg ville gerne have flere penge til udstyr, legetøj, legepladsfaciliteter i egen have, og kurser i børn med særlige behov. Dagplejen var i sin tid startet som en midlertidig løsning da kvinderne kom på arbejdsmarket, og man manglede opbevaring til børnene. Nogle gange kan jeg godt føle at vi stadig ligger under for det. Både fra politisk side men også fra forældrenes side.
Hos os fungerer gæstesystemet rigtigt godt. Men det arbejder vi også meget bevidst med. Gæstesystemet er som regel det forældrene er mest utilfredse med, den kritik har vi taget til os og handlet på.

Anmeld

27. marts 2008

finkedinke

Jeg glemte lige noget:-)
Med hensyn til gæstedagplejere, så er det hos os sådan at vi er en lille gruppe på 6 dagplejere. Vi ses mellem 1-3 gange om ugen. Både alle på en gang og bare to og to. I legestuen deler vi ansvaret og arbejdet med børnene. Det betyder at børnene kender alle dagplejerne i gruppen godt. Det er derfor ofte ikke børnene der er utrygge ved gæstedagplejeren, men forældrene. Børnene kender dagplejeren og vores hjem i forvejen. Hvis en dagplejer skal holde ferie så går hun på besøg med børnene de steder børnene skal være i de følgende dage, så børnene kan genopfriske bekendtskabet med deres gæstedagplejers hjem.
Men udover alt arbejdet vi lægger i gæstesystemet, så er børn også gode til at følge rytmen. Rytmen er stort set ens hos alle dagplejere, og gæstebarnet følger bare de børn der er der i forvejen.
Men naturligvis ingen regel uden undtagelser. Der er børn der har mere brug for kendte rammer end andre. Min nu store datter kunne jeg aflevere hvor som helst, min lille datter så så mor-syg at ingen andre kan bruges.

Anmeld

27. marts 2008

Villa

Fik lige lyst til at tilføje noget.

Det har været sådan at min mand havde natarbejde, med nogle trælse arbejdstider. Forstået på den måde, at man aldrig vidste hvornår han fik fri. Det kunne været alt imellem kl.07 og 13. Vi købte så et nedlagt landbrug laaaaangt ude i midten af ingenting :P Og så kom problemet. Hvordan dælen får vi vores dreng i dagpleje(?)

Vi havde ikke råd til 2 biler, og der var ingen offentlig transport i nærheden. Vi måtte så aftale med dagplejen at vi måtte finde dem, når farmand nu var kommet hjem med bilen. På den måde har jeg afleveret min dreng mange forskellige steder. Det har så heldigvis ikke været noget problem på noget tidspunkt.

Heldigvis har vi en dejlig nem dreng, som bare går igang med at lege lige meget hvor eller hvornår :D

Men pga. det har jeg måske fået et lidt større indblik i hvad vores dagpleje foretog sig. Og der var næsten ikke en dag, hvor hun blev hjemme. Enten var de på den ene legeplads, eller den anden. (Ok lækker mulighed for at lære et nyt område at kende, når det gælder om at finde steder med en legeplads ;)) Eller også har jeg afleveret ham hos alverdens dagplejemødre lige i området, hvor de lige var på besøg den dag.

Jeg har kun oplevet en gæstepleje, hvor min dreng ikke har været glad for at være. Jeg kender ingen forklaring derpå, da netop denne dagpleje er meget populær. Så.... ? Heldigvis har han kun været der 2 gange, men begge gange var han ked da jeg hentede ham. Og det har han aldrig været før eller siden :S

Min kære mand har nu skiftet job, så han kan være hjemme på et fast tidspunkt. Dvs. KL.07:15 og det synes vi alle sammen er meget bedre :D

Knus Villa

Anmeld

27. marts 2008

Regine

jeg vil bare lige give mit besyv med...

jeg elssssskkkkkker min dp-mor....

ja det er trist med ferie og sygdom.. men der har vi farmor...;)

villa... kom på msn..... NU!.... det er en ordre...!!!:P

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.