Puha hvor i skræmmer mig :)
Har da slet ikke tænk på om muligheden for en dagpleje vil være til rådighed eller ej, på markedet om 10 år :( Men helt enig i at de arbejder under urimlige forhold.
Jeg kan godt forstå dem som vælger en vuggestue fremfor dagpleje. Jeg kan da sagtens se fordelen i at kunne sikre sig den form for pasnings garanti, i forhold til sygdom mm. Samt trygheden ved at kunne aflevere sit barn samme sted, med de samme vante omgivelser for barnet hver dag.
Jeg kunne så bedre lide tanken om at mit barn skulle starte med at blive passet ude et sted, som til forveksling mindede ham om det han var vant til hjemmefra. Altså et sted med et alm. køkken, entre, stue osv. En almindelig familie med far, mor og børn. Jeg brød mig slet ikke om tanken om en vuggestue, hvor der ville være flere forskellige nye voksne at skulle forholde sig til. Flere børn, og omgivelser som virkede fremmede og uvante. Så hellere tage chancen og håbe på at vi fik en god dagpleje, som ikke var syg så ofte :)
Jeg havde først besluttet mig på at holde ham hjemme, hvis nu dagplejen blev syg. For han skulle i hvert fald ikke hen til en vildt fremmed hist og pist, når han's vante dagpleje af en eller anden grund ikke var til rådighed. Men en dag skete det at jeg blev nød til at sige ja til en gæstepleje. Og det viste sig at være et hit uden lige. Både ham og jeg blev meget gladere for gæsteplejen, og ønskede bare at hende vi havde ville være syg noget oftere :$ Jeg fortrød så at jeg havde holdt ham hjemme alle de andre gange, for at skåne ham. Efter at have prøvet gæsteplejen følte jeg, at jeg nærmere havde berøvet ham for en masse gode oplevelser i dagtimerne :(
Det eneste der for mig trækker noget højere end en dagpleje, er en combi instution. Men det er nu mere ud fra det praktiske. Altså at det ville være praktisk at kunne aflevere og hente begge børn samme sted. At de i løbet af dagen ville kunne se hinanden, og måske føle et slags tryhed ved at have et familiemedlem tæt på. At de starter med at blive passet et sted, hvor de kan være fra start til slut. Altst vuggestue der deler hus med børnehaven, som igen deler omgivelser med skolen. Så de er det samme vante sted, med de samme børn hele deres barndom. Fra de ca. er 1 år, til de er ca.16 år.
Noget andet jeg godt kan lide, er muligheden for at møde op og spise morgenmad på stedet. Hvor ville det være skønt hvis man bare skulle stå op og få alle i tøjet, og ud af døren. Hen til vuggestue/børnehaven og sidde der og spise morgenmad i fællesskab. Bare det at man ikke behøver at stresse over at de spiser såååå langsomt, eller at man ikke lige har den slags morgenmad i huset de lige har lyst til den dag. Og at man ikke skal bekymre sig om at man er ved at være sent på den for at kunne nå på arb. til tiden. For børnene har al den tid og ro de har brug for, for at kunne nyde deres morgen måltid. Og samme sted skal børnene ikke have madpakke med, da al mad mm. indgår i pasningsprisen. Og at der blir' serveret varmt mad til frokost x antal gange i ugen, og at børnene i den forbindelse får mulighed for at være med til at tilberedelserne.
Luxus Luxus Luxus :D
*G* Ja, at drømme kan man jo altid ;)
Knus V.
Anmeld