VS-børn er ikke mere stressede end hjemmebørn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. maj 2014

Pikku Myy

modesty skriver:

Ja, det er rigtigt. Men det viser jo stadig at der ikke i højere grad i VS end i hjemmet opstår situationer som forhøjer kortisol-niveauet og skaber stress. Faktisk tværtom, er det situationer i hjemmet (skilsmisse) der kan skabe stress. Det er jo et faktum man må forholde sig til. 

Nu er artiklen godt nok så kort at det nok mest er en kort opsummering, men studiet viser et øget stressniveau ved vuggestueopstart og ved fx dødsfald. "Artiklen" beskriver ikke om der er forskel på de to niveauer. Vægten lægges istedet på at barnet tilpasser sig i det første tilfælde (og forhåbentlig også det andet), således at kortisolniveauet falder til et "normalt" niveau.

Både hjemmet og vuggestuen kan altså skabe en stresset situation, som barnet tilpasser sig.

Og det er det der bliver pointen i "artiklen": Børn kan tilpasse sig (næsten) hvad som helst. Uden at skabe en direkte parallel, nævner han endda koncentrationslejre som et eksempel. Det er da overhovedet ikke positivt ... På den anden side er det måske - børn er nogle overlevere, der klarer den, ligegyldigt hvad vi finder på ...

Og bare lige for god ordens skyld: Min søn gik i vuggestue og jeg var meget glad for det!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. maj 2014

Kløver

Pikku Myy skriver:

Ja, først tænker man "hvor dejligt, at det hele for en gangs skyld ikke kun er skidt", men så kommer bemærkningen med at det er uhyggeligt at børn i virkeligheden kan tilpasse sig hvad som helst for at overleve, og så er det som om artiklen alligevel havde et andet budskab ...

Tænkte selv lidt det samme, da der blev nævnt børn i koncentrationslejre 

Anmeld

23. maj 2014

lineog4

Jeg ved ikke men jeg blev da ikke tryg af den artikel slutningen hvor konklusionen bliver, at børn kan tilpasse sig alt selv KZ lejre (og vuggestuer) gjorde da ikke jeg med den bedste samvittighed sender mine børn afsted i dag.

Jeg har hver morgen et lille pus der siger han ikke vil i børnehave, og det skal siges han elsker sin børnehave og lige så vigtigt de er vilde med ham. Men hver morgen skal han lige fortælle mig: mor jeg synes altså det er meget bedre at være hjemme hos dig og tage det i vores tempo. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om hans ideal situation ville være mor hele dagen, og da meget gerne også nede i børnehaven med sine venner, men med mor og vi kunne gå som det passede os. Der er han jo slet ikke ulig mig - jeg kan også få fniller over min dag er presset ind i kasser bestemt fra oven.
Men jeg afleverer ham alligevel med god samvittighed, for jeg bor i et samfund hvor det økonomiske også spiller en rolle, hvor min løn er med til at betale for de ting jeg også gerne vil give ham.

Og jeg synes mange gange debatten løber af sporet, for det bliver hvad er bedst: vuggestue eller hjemme? Jo det er en faktor, men der er bare tusind andre faktorer der gør en god barndom og vi har skabt et samfund hvor størstedelen af børnene skal være i institution for at pengene løber rundt både i den enkelte familie og samfundsøkonomisk. Så frem for at banke os forældre i hovedet burde man banke politikerne i hovedet over de ikke opprioriterer netop institutionsområdet så vi kunne gøre det endnu bedre for børnene.

Anmeld

23. maj 2014

modesty

Jeg ved ikke men jeg blev da ikke tryg af den artikel slutningen hvor konklusionen bliver, at børn kan tilpasse sig alt selv KZ lejre (og vuggestuer) gjorde da ikke jeg med den bedste samvittighed sender mine børn afsted i dag.

Jeg har hver morgen et lille pus der siger han ikke vil i børnehave, og det skal siges han elsker sin børnehave og lige så vigtigt de er vilde med ham. Men hver morgen skal han lige fortælle mig: mor jeg synes altså det er meget bedre at være hjemme hos dig og tage det i vores tempo. Og jeg er ikke et sekund i tvivl om hans ideal situation ville være mor hele dagen, og da meget gerne også nede i børnehaven med sine venner, men med mor og vi kunne gå som det passede os. Der er han jo slet ikke ulig mig - jeg kan også få fniller over min dag er presset ind i kasser bestemt fra oven.
Men jeg afleverer ham alligevel med god samvittighed, for jeg bor i et samfund hvor det økonomiske også spiller en rolle, hvor min løn er med til at betale for de ting jeg også gerne vil give ham.

Og jeg synes mange gange debatten løber af sporet, for det bliver hvad er bedst: vuggestue eller hjemme? Jo det er en faktor, men der er bare tusind andre faktorer der gør en god barndom og vi har skabt et samfund hvor størstedelen af børnene skal være i institution for at pengene løber rundt både i den enkelte familie og samfundsøkonomisk. Så frem for at banke os forældre i hovedet burde man banke politikerne i hovedet over de ikke opprioriterer netop institutionsområdet så vi kunne gøre det endnu bedre for børnene.

Jeg er helt enig - og linket var bestemt heller ikke for at sige at vuggestue er bedre end hjemme - det mener jeg slet ikke. Jeg synes bare at debatten, specielt i Information, er kørt af sporet i en meget ensidig retning, og derfor er det stof til eftertanke med sådan en undersøgelse, synes jeg.

Anmeld

23. maj 2014

Silas&Mille

Min Datter var, sammen med hendes dagpleje, en af deltagerne i undersøgelsen.

Jeg oplever absolut ikke at jeg har en stresset datter. Tværdimod synes jeg hun virker helt forkert hvis hun skal gå hjemme flere dage i træk... Det er som om hun ikke kan finde sig til rette med bare at skulle lege med sig selv, storebror og mor og far...

Jeg ved godt der er forskel på børn.

Men jeg synes bestemt også det er dejligt at der nu er forskning der fortæller at vi ikke er dårlige forældre fordi vi får vores børn passet

Anmeld

23. maj 2014

modesty

Nu er artiklen godt nok så kort at det nok mest er en kort opsummering, men studiet viser et øget stressniveau ved vuggestueopstart og ved fx dødsfald. "Artiklen" beskriver ikke om der er forskel på de to niveauer. Vægten lægges istedet på at barnet tilpasser sig i det første tilfælde (og forhåbentlig også det andet), således at kortisolniveauet falder til et "normalt" niveau.

Både hjemmet og vuggestuen kan altså skabe en stresset situation, som barnet tilpasser sig.

Og det er det der bliver pointen i "artiklen": Børn kan tilpasse sig (næsten) hvad som helst. Uden at skabe en direkte parallel, nævner han endda koncentrationslejre som et eksempel. Det er da overhovedet ikke positivt ... På den anden side er det måske - børn er nogle overlevere, der klarer den, ligegyldigt hvad vi finder på ...

Og bare lige for god ordens skyld: Min søn gik i vuggestue og jeg var meget glad for det!

At den enkelte forsker laver en (helt latterlig og usaglig, imo) KZ-sammenligning, handler jo kun om hans personlige holdning og ikke om undersøgelsens fakta. Hov, ups, undersøgelsen viste noget andet end jeg havde regnet med, så må jeg hellere finde på en ny forklaring.

Uanset hvordan en avis, eller Ritzau, eller den forsker vælger at vinkle undersøgelsen, så må man jo forholde sig til resultatet.

Ja, børn ER gode til at tilpasse sig. Bedre end man havde regnet med. Så derfor er det måske ikke så rædselsfuldt for dem at være i vuggestue som de sidste mange måneders mediebombardement får det til at se ud. Ligesom det måske heller ikke var så rædselsfuldt for dem at rende rundt på vejen og blive passet af de store børn mens mor gik og knoklede i køkkenet i 1956. Dermed ikke sagt at det er bedre for små børn at være i vuggestue end at være hjemme - det mener jeg ikke. Men jeg HADER usaglig mediedebat baseret på følelser.

Anmeld

23. maj 2014

Patriark

Majbrit P skriver:

Selvfølgelig er de det... Det er ikke en normal opvækst.

Vi er ikke født til at blive presset ind i et lokale fyldt med andre børn som skal bruges som underholdning imens vi er væk fra vores forældre op til 8 timer om dagen. 

Og så kan folk ikke forstå at så mange mennesker har socialangst og har mange mentale lidelse.. det er sgu forældrenes skyld 

Håber du er ironisk.

Mennesket er, biologisk set, et gruppedyr. Hos andre primater ser man også former for gruppepasning.

Anmeld

23. maj 2014

Laulund87

Majbrit P skriver:

Selvfølgelig er de det... Det er ikke en normal opvækst.

Vi er ikke født til at blive presset ind i et lokale fyldt med andre børn som skal bruges som underholdning imens vi er væk fra vores forældre op til 8 timer om dagen. 

Og så kan folk ikke forstå at så mange mennesker har socialangst og har mange mentale lidelse.. det er sgu forældrenes skyld 

Det var godt nok en mærkelig udtalelse..

Jeg var næsten aldrig i børnehave fordi min mor var på barsel med min søster og jeg har socialfobi og angst. Indtil da gik jeg i dagpleje og kom ikke afsted før jeg skulle i skole. Så din teori holder altså ikke og det er en skam at slynge sådan noget ud.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.