Forstoppelse - av av Gode råd søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. maj 2014

modesty

For 14 dage siden var der kvalme og opkast jeg døjede med nu er det forstoppelse.

Sys det kommet her i løbet af den sidste uge. Jeg er 11 uger henne og tror det kan være grundet Jerntilskudet jeg tager, der er c-vitamin i og jeg sluger den med lidt appelsinsaft.

Men er der noget andet jeg kan gøre, for den her forstoppelse har virkelig været ond ved mig idag. Jeg har spist en masse vindruer, det hjalp lidt men det kom igen da jeg så spiste rigtig mad.

Drop den "dårlige" stivelse - hvidt brød, kartofler, pasta, ris. Hold dig fra tørret frugt.

Spis masser af frisk frugt og grønt. 

Drik masser af vand.

"God stivelse" som f.eks havregryn og fuldkornsrugbrød, som er fiberholdig.

Nødder.

Her er nogle tips til eksempler på frugt, grønt o.s.v., som er fiberholdigt:

http://www.skab-din-egen-sundhed.com/Kilder-til-kostfibre.html

Du kan evt. prøve HUSK som kan købes på apoteket, og kan f.eks drysses på yoghurt.

Jeg ville prøve med ovenstående råd og se om ikke det er nok, inden du kaster dig ud i magnesia, laktulose og/eller movicol.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. maj 2014

Sahara82

Sunsmile skriver:

For 14 dage siden var der kvalme og opkast jeg døjede med nu er det forstoppelse.

Sys det kommet her i løbet af den sidste uge. Jeg er 11 uger henne og tror det kan være grundet Jerntilskudet jeg tager, der er c-vitamin i og jeg sluger den med lidt appelsinsaft.

Men er der noget andet jeg kan gøre, for den her forstoppelse har virkelig været ond ved mig idag. Jeg har spist en masse vindruer, det hjalp lidt men det kom igen da jeg så spiste rigtig mad.

Havde meget meget slem forstoppelse gennem hele min graviditet. Det lægen anbefalede og som virkede rigtig godt var at jeg startede dagen med at drikke et glas sveskejuice og spise lidt a38. Det smagte ikke fantastisk det sveskejuice, men det gjorde en kæmpe forskel.

Anmeld

22. maj 2014

Sunsmile

Isabella_mor skriver:

hvilke jernpiller bruger du?

det som virker forebyggende på forstoppelse er

• masser af vand
  • masser af fibre
  • god motion
  • evt skift af jernpiller-

for at komme din forstoppelse til livs kan du 

• spise Magnesia piller (de fåes på apoteket ved håndkøb og der skal drikkes rigeligt med vand til dem)
  • drikke et brev movicol 2-3 X dagligt til der er hul igennem. (movicol gør at den væske du indtager med brevet bliver inde i tarmen indtil det skal ud med afføringen, dvs at den væske du indtager også er den du udskiller, og det gør at der kommer mere væske til tarmene, så har de lettere ved at komme af med afføringen det er en meget skånsom metode)
  • drikke sveskejuice.

jeg havde selv en MEGA KÆMPE forstoppelse da jeg var 14 uger henne med mit første barn, og det endte med at jeg blev indlagt med det og fik en klyx, hvilket så var en fejl da man ikke må få klyx når man er gravid.. (kun i forbindelse med fødslen for at rense ud inden) 

Denne gang har jeg faktisk droppet at spise jern, men jeg skal gøre det og der har jeg købt dem der hedder aminojern, og de skulle eftersigende være meget skånsomme og milde mod forstoppelse, men frygten sidder stadig i mig for at jeg bliver forstoppet.. 

Tak det var virkelig mange gode råd og forklaringer. Det lyder som om du var lidt mere udsat end jeg er. Puha sikke en omgang du var igennem, kan godt forstå du tøver lidt med at sæise jern igen.
Det ser åbenbart ud til at ha virket at spise lidt flydende igår og spise vindruer, for der var kommet gang i systemet her til morgen.
Min mor forslog også magnesia, men vidst ikke om jeg måtte ta det som gravid. Så det er godt at få bekræftet. Så jeg må nok hellere ha sådan en lille bøtte stående til de dårlige dage.

Anmeld

22. maj 2014

Sunsmile

SummaSummarum skriver:

Jeg havde så svær forstoppelse under noget af min graviditet at jeg revnede bagtil, når jeg skulle presse så det blødte og gjorde så ondt at jeg var tæt på at besvime. Så jeg brugte Laktolose når det var slemt. Afføringsmiddel og det virkede til ug og slange. Det er flydende og virker! Så det vil jeg anbefale. Har selv givet ældre sengeliggende demente det i sin tid. 

Ok det lyder virkelig ubehageligt, jeg har fået gang i maven igen. Det var åbenbart ikke så slemt, men sys også der var lidt kvalme ind over og sys bare det hele var så super ubehageligt. Så jeg skal nok bare ha lidt mere flydende kost, vand og vindruer

Anmeld

22. maj 2014

Sunsmile

modesty skriver:

Drop den "dårlige" stivelse - hvidt brød, kartofler, pasta, ris. Hold dig fra tørret frugt.

Spis masser af frisk frugt og grønt. 

Drik masser af vand.

"God stivelse" som f.eks havregryn og fuldkornsrugbrød, som er fiberholdig.

Nødder.

Her er nogle tips til eksempler på frugt, grønt o.s.v., som er fiberholdigt:

http://www.skab-din-egen-sundhed.com/Kilder-til-kostfibre.html

Du kan evt. prøve HUSK som kan købes på apoteket, og kan f.eks drysses på yoghurt.

Jeg ville prøve med ovenstående råd og se om ikke det er nok, inden du kaster dig ud i magnesia, laktulose og/eller movicol.

Fantastisk, jeg er helt enig. Jeg vil også helst få styr på systemet på den mere naturlige måde. Jeg har fået gang i systemet igen, så vindruer og tomatsuppe var åbenbart ok :-)
Jeg elsker ellers kartofler og pastaretter, men kan nok skære ned i en periode. Heldigvis kan jeg bedre li frisk frugt end tørret frug :-) Tak for dine gode råd.

Anmeld

22. maj 2014

Sunsmile

Tak for en masse dejlige svar, er rigtig glad for at I var så mange som havde en masse gode råd rigtig god dag

Anmeld

22. maj 2014

Isabella_mor

Sunsmile skriver:

Tak det var virkelig mange gode råd og forklaringer. Det lyder som om du var lidt mere udsat end jeg er. Puha sikke en omgang du var igennem, kan godt forstå du tøver lidt med at sæise jern igen.
Det ser åbenbart ud til at ha virket at spise lidt flydende igår og spise vindruer, for der var kommet gang i systemet her til morgen.
Min mor forslog også magnesia, men vidst ikke om jeg måtte ta det som gravid. Så det er godt at få bekræftet. Så jeg må nok hellere ha sådan en lille bøtte stående til de dårlige dage.

Det er en rigtig god idé, det er bare vigtigt at du husker at drikke rigeligt vand når du tager de piller, for ellers har de den modsatte effekt. Og hav evt også en pakke med movicolbreve liggende. Det kan blandes op med hvad som helst, saft, juice, kakao. Der står vand men det smager rent udsagt afskyeligt da det indeholder ekektrolytter. Man kan få med chokoladesmag og det skulle være den bedste af dem  

Anmeld

22. maj 2014

EAF

Sunsmile skriver:

Ok det lyder virkelig ubehageligt, jeg har fået gang i maven igen. Det var åbenbart ikke så slemt, men sys også der var lidt kvalme ind over og sys bare det hele var så super ubehageligt. Så jeg skal nok bare ha lidt mere flydende kost, vand og vindruer

Nårh jamen det er da bare godt der er fuld gang i den igen. Ja det kan meget nemt blive vældig ubehageligt. Bare glad på dine vegne  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.