1 1/2 eller 2 1/2 år mellem søskende?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. maj 2014

MorDk

Jeg har 2 år mellem mine. Det har været hårdt og er det stadig til tider. Bassen var knapt 2 da han blev storebror. Man skal bare huske De ikke er STORE bare fordi de bliver STOREbrødre... *S* Der er fordele og ulemper ved alt. Jeg har været og er glad for vores valg.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2014

L&V

Abemor skriver:

Eksperter, psykologer, osv anbefaler 3 år  Kan kun anbefale at vente 

præcis den alder vi for alt i verden ville undgå.. Enten skulle der være under 2 eller omkring 4 år mellem.. Jeg syntes der sker alt for meget i en 3 årigs liv

Anmeld

15. maj 2014

LinLin

Mere end 2 1/2 år!
Synes alt under er synd for den ældste...

Der er 4 år imellem mine

Anmeld

15. maj 2014

StudPsyk

Anonym skriver:

Kæresten og jeg overvejer at begynde pb 2 til august, men er det for kort tid mellem søskende med 1 1/2 år? Er det mere passende med ca 2 1/2 år?

Fordele og ulemper?

HVOR hårdt er det??

Der er 1½ år mellem vores, og jeg kan af gode grunde ikke sige om det havde været bedre med 2½ år. Det tror jeg ikke der er noget facit på.. Kommer så meget an på hvor man er i livet, hvilket type barn man har og får osv.

Hundrede procent ærligt, synes jeg ikke det har været så meget hårdere end at have én trods den lave aldersforskel, var ellers forberedt på det værste, fordi folk sagde det var så hårdt. Men vores søn, den lille, har altid været meget 'nem', sovet godt, glad og tilfreds..

Anmeld

15. maj 2014

TNBC

Anonym skriver:

Det er også det jeg er lidt forbeholden over for. 2 børn der er meget hjælpeløse.

Men samtidig vil de jo få meget glæde af hinanden og kunne lege godt sammen, det aflaster jo også os lidt

Hvordan med jalousien? Er bange for den store kommer til at føle sig svigtet

jeg tror ik jack er jaloux,  for hvis man sidder med lillesøster leger han selv eller kommer hen og giver et kys og sidder i sofaen med os. Og når lillesøster sover eller ligger lidt selv, jamen så leger man med ham, og når der er mad er han i centrum.

Anmeld

15. maj 2014

Clisolka

Anonym skriver:

Kæresten og jeg overvejer at begynde pb 2 til august, men er det for kort tid mellem søskende med 1 1/2 år? Er det mere passende med ca 2 1/2 år?

Fordele og ulemper?

HVOR hårdt er det??

Der er lige knap 3 år imellem mine 2 tumlinger - og det er jeg bestemt glad for! (han er fra sep., og hun fyldte 3 i oktober)

Det var med vilje vi valgte, at der skulle være så lang tid imellem. Vi ville have at hun skulle være lidt mere selvstændig, inden hun skulle være storesøster 

Da lillebror så kom, var han kolikker... Så det har været rigtigt hårdt - både for hende og for os 

Ulempen har nok været at hun blev jaloux, men det gik hurtigt over - hun knuselsker ham, og skal hele tiden være i nærheden af ham  Græder han, så er det lige før hun vil først, og give ham sutten 

Jeg må ærlig indrømme, at jeg syntes det har været hårdt, især i starten, hvor han hang rigtig meget på mig. 

Anmeld

15. maj 2014

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Det er også det jeg er lidt forbeholden over for. 2 børn der er meget hjælpeløse.

Men samtidig vil de jo få meget glæde af hinanden og kunne lege godt sammen, det aflaster jo også os lidt

Hvordan med jalousien? Er bange for den store kommer til at føle sig svigtet

Der er 14 mdr. mellem mine yngste. Nul jalousi - den "store" på 14 eller 18 mdr. er jo stadig bare en stor baby, som på ingen måde kan reflektere over, om der nu går noget fra ham/hende. Og netop, når den "store" stadig er meget lille, så GÅR der ikke meget fra ham eller hende, eftersom han/hun stadig har presserende og akutte behov - man siger ikke til en på 1 1/2, at nu må han/hun lige vente, og "du kan jo nok forstå" osv. Jeg syntes, det fuldstændigt gav sig selv, at ham på 14 mdr. ikke kunne eller måtte blive tilsidesat. 

Det var måske nogle lidt hårde år med to små - og en storesøster på fem - men det er IKKE dobbelt så hårdt at have to blebørn, som at have et, og vi var jo vant til afbrudt nattesøvn. 

Vi planlagde ikke den korte aldersforskel, men jeg ville til enhver tid gøre det om. Og selvom drengene er som nat og dag, har de haft stor glæde af hinanden. 

Anmeld

16. maj 2014

Mum33

Lækkermåsen og vildbassens mor skriver:

præcis den alder vi for alt i verden ville undgå.. Enten skulle der være under 2 eller omkring 4 år mellem.. Jeg syntes der sker alt for meget i en 3 årigs liv

De anbefaler min. 3 år, så man behøver ikke lige "ramme". Her var der 4 og det var det helt rigtige for os 

Anmeld

16. maj 2014

Hønsemor

Anonym skriver:

Fordele og ulemper?

HVOR hårdt er det??

Vi har 2 år og 2 mdr mellem vores drenge og for os og dem har det været perfekt, de elsker virkelig hinanden både på godt og på ondt og jo større den yngste bliver jo mere får de ud af hinanden og det er så tydeligt at se at lillebror ser op til storebror og at storebror giver sig tiden til at lærer lillebror at lege f.eks...

Der er selvfølgelig nogle ulemper så som mindre tid/anden tid til den store, men sådan er det jo også selvom den store er 3,4,5 år osv. Vi har haft mange søvnløse nætter med begge børn og de har helt sikkert også deres kampe.. Men alt i alt kunne jeg ikke forstille mig andet end mine to drenge med den mellemrum, da søskendejalousi ikke rigtig har været der

Hvor hårdt det er, er meget individuelt, da det handler om hvilke børn man har. Der hvor jeg har oplevet mest hårdt er at lillebror har været meget syg og været indlagt x antal gange og at den store er for lille til rigtig at forstå

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.