"amning og supplering"
Hej Catrine,
Jeg skriver til dig fordi jeg er ude af landet et par måneder og pludselig er blevet noget usikker omkring amning.
Vores søn er fra d 15 December 2013 og altså lidt over 4 måneder gammel. Jeg ammer fuldt ud og supplerer med 2-3 flasker af 100 ml ca om aftenen hvor jeg ikke har så meget mælk. Det mente sundhedsplejersken var bedst, idet hun synes hans vægtøgning var lidt i underkanten.
Jeg går dog med en konstant usikkerhed på om jeg har mælk nok og om han sulter.
Hans fødselsvægt var 3170 gr, 52 cm lang og han er nu 64-65 cm og 6400-6500 g. Jeg har suppleret siden d 28/1 hvor han vejede 4800 g.
Om natten har jeg masser af mælk- det flyder ud til begge sider og er plaskvåd .
Min søns sovnrytme har ændret sig, fra at tage begyndende længere stræk ( op til 7-8 tiimer som første stræk), til nu 4 timer, dernæst 2-2,5 time og så 1-1 time og vågne op i halvanden times tid og så tage en morgen lur på en halvanden time. Han sover ca kl 22 om aftenen. Jeg er SÅ bekymrwt for at han vågner op fordi han er skrupsulten!
Har du er par fif til at tjekke alt er ok?
På forhånd tak.
Mvh
Shirley
Catrines svar
Hej Shirley
Når jeg kikker på din søns fødselsvægt- og længde ift nu, så har han fulgt sin egen kurve fint. Han er altså vokset og har taget på som han skal. Nu har du jo også suppleret, så det er svært at sige, om han ville have fulgt kurven uden tilskud. Det kan sagtens være, idet han sikkert så ville have spist oftere ved brystet. At han har sovet så langt et stræk om natten, har nok haft noget at gøre med, at han er blevet suppleret. Nu er din søn 4 mdr, og jeg vil anbefale dig at blive ved med at amme indtil han er omkring 6 mdr gammel før du giver andet mad end mælk. Jeg har lyst til at få dig til at prøve at droppe ertstatningen i et par uger, for at se hvordan det går. Det lyder som om din søn har haft et appetit-spring, og derfor har spist oftere ved brystet. Forhåbentlig betyder det nu, at dine bryster producerer mere mælk. Men det bliver de ikke ved med, hvis han fortsat suppleres.
Prøv at veje ham nu, og så se om 2 uger uden erstatning, om han har taget lidt på. Du skal også holde øje med om han opfører sig som han plejer og om der er lige så mange våde tissebleer som der plejer. Afføringsmønsteret kan godt ændre sig, når han udelukkende får modermælk. Du skal også være opmærksom på, at din søn vil spise flere gange når han kun bliver ammet, da modermælk fordøjes meget hurtigt.
Hvis din søn er lige så glad som han plejer, er der nok ikke noget at bekymre sig om. Og at vil amme hyppigt er meget normalt - han gør det for at øge din mælkeproduktion. :-)
Mange hilsner Catrine
Forældre og Fødsel er Danmarks eneste brugerforening der varetager de gravides, fødendes og småbørnsforældres vilkår. Forældre og Fødsel tilbyder desuden rådgivning inden for emner som slynger, søvn, vandfødsler, abort, søskende, samsovning, tvillinger, efterfødselsreaktioner med videre.
Forældre og Fødsel: fogf.dk
Anmeld