Renlig om natten... hvordan??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.501 visninger
9 svar
0 synes godt om
10. august 2009

Frederikke80

Profilbillede for Frederikke80
Marie på 5 år bruger stadig ble om natten, selvom hun har været renlig om dagen i over 2 år.
Men bleen er simpelthen våd næsten hver morgen Jeg har prøvet at hive hende op og på toilettet inden jeg selv går i seng, men jeg kan næsten ikke få liv i hende da hun sover meget tungt, og jeg synes også det er synd at skulle til at vække hende om "natten".
Tror liodt problemet er at hun sover så tungt at hun heller ikke vågner når hun skal tisse.
Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gøre hende renlig om natten... det er da ikke normalt at børn på 5 år bruger ble, vel??
Hvordan har I gjort?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. august 2009

Pia

Selvom du syntes det er synd, så ville jeg nok forsætte med at tage hende op inden jeg gik i seng og sætte hende på wc der..
For som du selv skriver er det ikke normalt at en på 5 bruger ble..
Men jeg kender en der havde samme problem med hendes søn.
Hun blev rådet til af lægen og ligge hendes søn i seng uden ble og ligge ham på et vådelagne..
Det gjorde hun så og de to første nætter vågende han og havde tisset i sengen, men det skete så også kun de to gange..
Lægen var af den mening/viden at børn jo lyn hurtig finder ud af at det ikke er rart og vågne og være våd...
Det var mega grænseoverskridene for min veninde og gøre og vi andre var da også lidt chokket over metoden, men det virkede altså..

Men ellers ville jeg da snakke med en sundhedsplejeske og få nogle gode råd..

Kh Pia.

Anmeld

10. august 2009

Frederikke80

Pia skriver:

Selvom du syntes det er synd, så ville jeg nok forsætte med at tage hende op inden jeg gik i seng og sætte hende på wc der..
For som du selv skriver er det ikke normalt at en på 5 bruger ble..
Men jeg kender en der havde samme problem med hendes søn.
Hun blev rådet til af lægen og ligge hendes søn i seng uden ble og ligge ham på et vådelagne..
Det gjorde hun så og de to første nætter vågende han og havde tisset i sengen, men det skete så også kun de to gange..
Lægen var af den mening/viden at børn jo lyn hurtig finder ud af at det ikke er rart og vågne og være våd...
Det var mega grænseoverskridene for min veninde og gøre og vi andre var da også lidt chokket over metoden, men det virkede altså..

Men ellers ville jeg da snakke med en sundhedsplejeske og få nogle gode råd..

Kh Pia.

Det kan godt være jeg bare skal tage bleen af hende, og tvinge hende på toilettet så. Jeg har bare syntes at det var så synd for hende når hun vågnede op og var våd... det er jo et nederlag for hende. Men på den anden side, hvis det så kunne hjælpe hende til at smide bleen helt, ville hun jo også blive så stolt

Tak for dit svar.

Anmeld

10. august 2009

Cris

Har du prøvet at købe nogle inlæg til senden? De der til tis? Jeg har set dem hos Jysk. Og nu at det er sommer og ikke bliver så koldt om natten, lad hende blive våd og se, hvad der sker. Du skal helt sikker oppe og skifte indlæggen og hendes tæppe og nattøjet i nogle natte, men det kunne være, at fordi hun kan mærke, at hun bliver våd, hun vågner af det og begynder at ændre rutinen og enten holde til næste morgen eller stå op og tisse og går i seng igen... Vores moderne bleer holder numsen så dejligt tør, at hvis hun sover så tungt, så kan hun aldrig mærke, hvornår hun tisser...

Anmeld

10. august 2009

Cris

Rikke skriver:

Det kan godt være jeg bare skal tage bleen af hende, og tvinge hende på toilettet så. Jeg har bare syntes at det var så synd for hende når hun vågnede op og var våd... det er jo et nederlag for hende. Men på den anden side, hvis det så kunne hjælpe hende til at smide bleen helt, ville hun jo også blive så stolt

Tak for dit svar.

Oh jeg har set, at I har allerede snakket om det!   Nej, det er ikke en nederlag for hende. Overhovedet ikke. Du står ikke op og bliver sur på hende eller noget lignende. Når hun vågner og vækker dig, for hun er våd så kan du bare sige: nå, så må vi skifte det hele. Og du gør det stille og rollig. En gang i mellem kan du sige, at måske næste gang kan hun nå på toilettet og at hun gerne må råbe efter hjælp fra dig. Og så knus og godnat. Hun bliver ikke ked af det. Jeg har hørt fra flere, at de bliver nød til at fjerne bleen bare sådan, for deres børn kan aldrig mærke, at de bliver våd, så de få aldrig behov for at lære at vågne, stå op og tisse... Der er nogle som har det rigtigt svært med at styre det, men det kunne være, at din pige skal bare have lidt hjælp til at ændre på rutinen.

Anmeld

10. august 2009

Frederikke80

Cris skriver:

Oh jeg har set, at I har allerede snakket om det!   Nej, det er ikke en nederlag for hende. Overhovedet ikke. Du står ikke op og bliver sur på hende eller noget lignende. Når hun vågner og vækker dig, for hun er våd så kan du bare sige: nå, så må vi skifte det hele. Og du gør det stille og rollig. En gang i mellem kan du sige, at måske næste gang kan hun nå på toilettet og at hun gerne må råbe efter hjælp fra dig. Og så knus og godnat. Hun bliver ikke ked af det. Jeg har hørt fra flere, at de bliver nød til at fjerne bleen bare sådan, for deres børn kan aldrig mærke, at de bliver våd, så de få aldrig behov for at lære at vågne, stå op og tisse... Der er nogle som har det rigtigt svært med at styre det, men det kunne være, at din pige skal bare have lidt hjælp til at ændre på rutinen.

Helt ok, er glad for alle svar

Men kan godt se hvad du mener med at bleerne suger så meget. Nogle gange om morgenen siger hun at hun ikke har tisset i bleen og bliver helt overrasket når jeg siger at det har hun da... jeg tror simpelthen ikke hun kan mærke at den er våd.

Men vil prøve at tage bleen af hende i morgen... så må vi se hvad der sker

Anmeld

10. august 2009

Cris

Børnene er meget forskellige. Min nevø har ikke brugt bleen siden hun var 19 måneder, hellere ikke om natten (men min søster har taget bleen konsekvent, masser af vasketøj! Og nogle har brug for mere hjælp. Så man skal bare prøve lidt her og der for at se, hvad der sker. Prøv at puttte måske en stofble (hvis du stadig har nogle ) i hendes trusser eller et eller andet så måske ikke bliver alt for vådt på lagen, men at hun stadig kan mærke, at hun tisser. Måske efter nogle få dage er det overstået. Det er bedre hvis du prøver nu end når det bliver vintere og skal skifte og vaske dynen!

Anmeld

9. oktober 2009

linemus

Helt ok, er glad for alle svar

Men kan godt se hvad du mener med at bleerne suger så meget. Nogle gange om morgenen siger hun at hun ikke har tisset i bleen og bliver helt overrasket når jeg siger at det har hun da... jeg tror simpelthen ikke hun kan mærke at den er våd.

Men vil prøve at tage bleen af hende i morgen... så må vi se hvad der sker

Hej Rikke

Jeg er nysgerrig efter, hvad du har gjort, og hvordan det er gået?

Jeg ville nemlig selv til at skrive nøjagtigt samme indlæg. Min søn er lige blevet 5 og bruger stadig ble om natten. Ofte tisser han så meget eller ligger forkert, så sengen alligevel bliver våd, og det er rigtig træls for ham (og mig). Jeg synes også, han er blevet for gammel til stadig at have ble på om natten.

- Line

Anmeld

9. oktober 2009

Mumto3

Vil bare lige sige at min søn på 5½ år også stadig bruger natble, mens lillebror på 3 ikke har brug for ble. Vi har snakket med rigtig mange om det, herunder 3 sundhedsplejesker og 2 læger, og de siger alle sammen det samme:  Tag det helt roligt! Lad være med at presse noget igennem. Voksne danner et homon der gør at vi ikke danner ret meget urin om natten. Det er forskelligt hvor gamle børn er når de begynder at danne dette homon. Hvis barnet ikke af sig selv er blevet renlig når det er fyldt 6 år, kan det komme til en undersøgelse hos lægen, hvor de måler homonniveauet, og hvis det er det der er galt, så får barnet en homonkur. Ofte handler det om at systemt blot skal kick-startes, og efter et par måneder danner barnet selv homoner nok til at holde tør om natten.

Så hvis du ikke kan vente til hun bliver 6 år, så ville jeg altså lige gå en tur rundt om lægen.

Vi har været igennem en ordentlig omgang, hvor vi i 2 måneder stod op og skriftede sengetøj 2 gange om natten (to gange i gennemsnit. Nogle nætter var vi heldigdige at det kun var en gang, andre gange var det 3 eller 4 gange). Efter 2 måneder holdt vi op, for intet havde forandret sig, til trods for at han ikke fik så meget at drikke sidst på dagen, at han tissede lige inden han skulle sove, at han kom på potte inden vi gik i seng, osv. Nu acceptere vi bare han bruger ble, og så må vi en tur til lægen om et ½års tid.

Anmeld

9. oktober 2009

Maise

Rikke skriver:

Marie på 5 år bruger stadig ble om natten, selvom hun har været renlig om dagen i over 2 år.
Men bleen er simpelthen våd næsten hver morgen Jeg har prøvet at hive hende op og på toilettet inden jeg selv går i seng, men jeg kan næsten ikke få liv i hende da hun sover meget tungt, og jeg synes også det er synd at skulle til at vække hende om "natten".
Tror liodt problemet er at hun sover så tungt at hun heller ikke vågner når hun skal tisse.
Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gøre hende renlig om natten... det er da ikke normalt at børn på 5 år bruger ble, vel??
Hvordan har I gjort?

Der kan være mange årsager til at børn  ikke kan holde sig om natten, alt fra neurologisk, hormonelt, til psykologiske årsager. Det væsenlige er jo at finde ud af hvilken en af disse er årsagerne til det. Kender derudover ikke så meget til det.Held og lykke. Mvh Maise

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.