Leonora skriver:
Hey kloge tøser.
Skal lige spørge jer der bruger metoden "godnat og sov godt"
Jeg ønsker ikke sure meninger om metoden - ved der er for og imod 
Vigga på 2 1/2 har altid været go til at gå i seng og sove selv.
For ca 1 måned siden begyndte hun at blive utilfreds med at skulle i seng. Hun hylede og ville have at jeg sku sidde ved siden af hende. Det gjorde jeg et par dage og hun kunne godt være 45 min om at sove.
Jeg er alene hver aften da min mand først er hjemme ved 19 tiden. Vores store pige på snart 6 år har også behov for alene tid med mig og jeg kan derfor ikke sidde hos Vigga hver aften i op til 45 min.
Er derfor begyndt på godnat og sov godt metoden.
Jeg går ind til hende hver 3-5 min og siger at jeg passer på hende og at hun skal sove.
Hun er nu begyndt at stige ud af sengen og sætter sig skrigende i døren hvor hun kan se mig inde i stuen.
Hvad synes I skal jeg gøre?
Lade hende sidde eller lægge hende tilbage i seng hver 3-5 min?
Åhhh det er herligt med en lille stædig dame i huset 
Knus Louise
Det er jo slet ikke usædvanligt i den alder at putningen bliver svær.. Vi er også i det...
Jeg synes dog ikke at du skal gå ind til hende hver 3-5 min, så 'forstyrre' du hende jo så gik helt sikkert ikke slapper af, for hun er nysgerrig og tænker hvad skal der nu ske...
Vi gør det at vi putter på vanlig vis, men mere bestemt ikke noget fnidder fnadder..
Om 5 min skal du ind og sove
5 min senere: nu skal du sove - så stikker han i et hyl, bliver ked af det, vred osv..
Holder fast i "nu skal du i seng" samtidig trøster og anerkender at han bliver vred, gerne ville lege mere, han kan lege videre i morgen osv...
Jeg sidder så lige lidt med ham på skødet i hans seng og til der er ro og putter ham så.. siger godnat, synger 1 godnatsang og går ud..
Så starter den egentlige kamp for os og det er helt klart fordi vi har været for eftergivende..
Han står op ig finder på alt muligt han skal, så vil han have mælk, så vil han på wc, så skal døren stå på klem osv..
Nu kommer han på wc inden han bliver puttet, han har et glas vand ved sengen og så er det det... Så vi følger han bare tilbage i seng og siger godnat, sådan lidt bestemt...
Så kan han godt blive vred og 'ked af det', men han er jo ikke ked af det som i utryg han er bare sur.. og det reagere jeg ikke på og i løbet af ganske kort tid stopper han med at være ked af det og noget nyt starter det er altså mest et forsøg på at jeg skal komme derind..
Men det går fremad nu hvor vi ligesom har sagt ikke så meget pjat - godnat...
Jeg har altid brugt min egen version af godnat og sov godt... Hvor det har handlet om at jeg synes ingen børn skal græde og være utrygge i deres seng, men man må gerne være vred over at skulle i seng..
Så da han var mindre lød vi ham være så længe han var vred men lige så snart det slog over i at være ked af det gik vi ind, trøstede og lagde ham igen når der var ro på.. og han har været super til at blive puttet fra han var ca. 8 mdr indtil for 1-2 mdr siden.. og han er fra okt 11