rydde op på værelst uden hjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. april 2014

Valle81

Min datter på 10 kan stadig have brug for hjælp, hvis det er blevet for uoverskueligt. Men det er ikke hver gang.

Tror ikke man kan sætte alder på, det afhænger af barnet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. april 2014

Loopi

Har stemt 6 års alderen, men tror det afhænger meget af det enkelte barn...
Det kan hurtigt blive svært at overskue for et lille barn på 1-4 år, det er svært at forstå, og psykologisk set er barnet i den alder i en fase hvor nu-og-her behov vægter langt højere end realitetssansen.

Så jeg ville ikke forvente af en 4 årig at et værelse skulle ryddes op, men jeg ville klart opfordre til det og hjælpe/motivere, så overgangen til den anale fase (fasen hvor barnet bliver mere realist, kan vente med at få opfyldt eventuelle behov frem for noget andet, og bliver mere selvstændig) bliver blødere og barnet føler at det at rydde værelset op selv, er en del af det at kunne/måtte selv - ergo lidt sejt og derfor ikke en sur pligt

Anmeld

21. april 2014

helle85

Dr. House skriver:

Herhjemme rydder man op når man har leget med noget, og det lærer de fra helt små. Og det gælder også deres værelser, når de er færdig med noget derinde, skal de ligge det på plads før de går igang med noget nyt. 

tak for svar

det ville jeg også have lært mine børn

men da min dreng er letter mental rataderet så har det ikke været helt nemt

han gå som regel til og fra legen og hvis vi har ryddet op efter ham (nogen gange med hans hjælp) hver gang, så til sidst bliver han træt af det også er det meget sjovere for ham at lave ballade, og derfor har vi tit sagt (ikke mens hun høre det) at nå han ikke behøver at rydde op efter hver leg så behøver hun heller ikke

Anmeld

21. april 2014

helle85

lineog4 skriver:

Når det er rigtigt slemt, men vi er heller ikke de bedste rydde oppere i alt almindelighed - vi prøver men elsker også hele hjemmet oser af børn der leger

her kan man også se der er børn, men efter vi er flyttet vil vi godt have det lidt pænere, og vil have børnene hjælper lidt til nå de er ved at være så store

og det eneste jeg kræver at de skal er

lucas: rydder op på værelset med hjælp og tømme opvaskemaskine

freja: rydde op på værelset selv eller sammen med lucas hvis han også har leget der inde (som hun dog ikke gider) og dække bord og hjælpe med at tage ud af bordet

også hjælper de med små ting nå de selv syntes det er sjovt som at hænge vaske tøj op osv.

det skal lige siges at freja leger ikke så meget, men sider mere og tegner osv. så hendes værelse er ikke vild rodet

Anmeld

21. april 2014

helle85

Aisha skriver:

Min datter er 10. Hun rydder op uden at vi behøver og minde hende om det. Vi hjælper hende heller ikke. Kun når hun skal have skiftet sengetøj, for det kan hun ikke.

tak for svar det kan jeg godt forstå i hjælper med

Anmeld

21. april 2014

helle85

Mom skriver:

Jeg hjælper alle mine unger med at rydde op og gøre rent på deres værelser, men vi gør det i fælles skab og hygger om det imens

De er hhv. 12, 8 og snart 6 år.

De kan godt selv og er flinke til at gøre det (altså ligge tingene på deres værelser efter brug i stuen). Men oprydning hvor tingene skal i de rigtige kasser og lign. det er vi fælles om.

tak for svar

efter vi er flyttet har vi lavet en lille kasse nede i stuen med lege tøj til lucas (freja leger ikke så meget men tegner mest og perler osv.)

men ville godt lære freja at gøre det selv da hun ikke har så rodet på hendes værelse, da jeg ikke selv har vildt meget over skud (pga dep) og slet ikke om aften (jeg er alene med dem hver aften) så jeg ikke skal hjælpe dem begge to.

og tænkte at hun snart måtte være stor nok til det,også fordi hun virkelig har ønsket sig sit eget værelse i lang tid så hun kunne holde orden nu nå hun tit har venner på besøg

Anmeld

21. april 2014

helle85

Denisep skriver:

Nu er min datter kun 3 år, men hun ved godt at før hun tager noget nyt frem skal hun rydde det op hun havde gang i før, og gør hun også uden jeg skal sige det. Selvfølgelig glipper det engang i mellem og vi er så igang med at øve at inden senge tid rydder vi helt op .

tak for svar

det ville jeg også have lært mine børn

men da min dreng er letter mental rataderet så har det ikke været helt nemt

han gå som regel til og fra legen og hvis vi har ryddet op efter ham (nogen gange med hans hjælp) hver gang, så til sidst bliver han træt af det også er det meget sjovere for ham at lave ballade, og derfor har vi tit sagt (ikke mens hun høre det) at nå han ikke behøver at rydde op efter hver leg så behøver hun heller ikke

Anmeld

21. april 2014

LinLin

Hvis vi snakker ren oprydning vil jeg sige 5 år - måske 4... Min ældste var derimellem da han kunne selv... Alt har en plads på hans værelse som han kender, så det er ikke så svært

Han har altid været god til at rydde op - faktisk fortæller hans farmor han ofte rydder op efter sin far

Rengøring - der støvsuger han kun

Den yngste skal nok have hjælp lidt længere; han har det med at rydde virkeligt mange ting ud på een gang fordi det også liiiige skal være med i legen

Anmeld

21. april 2014

helle85

Valle81 skriver:

Min datter på 10 kan stadig have brug for hjælp, hvis det er blevet for uoverskueligt. Men det er ikke hver gang.

Tror ikke man kan sætte alder på, det afhænger af barnet.

tak for svar

tror nu nok freja ville kunne gøre det, for hun leger ikke så meget men tegner mest osv. så der er ikke så rodet, men hun er bare meget stædig og ved hvordan hun skal gøre og sige for at vi få dårlig samvittighed

vi har ikke været så gode til at lære hende at rydde op efter sig selv pga at lucas ikke altid har behøvet og det er fordi hun har skulle tage hensyn til lucas ind imellem og været den "store" i nogen situationer så derfor har vi båret over med hende på det andre punkter

Anmeld

21. april 2014

helle85

Loopi skriver:

Har stemt 6 års alderen, men tror det afhænger meget af det enkelte barn...
Det kan hurtigt blive svært at overskue for et lille barn på 1-4 år, det er svært at forstå, og psykologisk set er barnet i den alder i en fase hvor nu-og-her behov vægter langt højere end realitetssansen.

Så jeg ville ikke forvente af en 4 årig at et værelse skulle ryddes op, men jeg ville klart opfordre til det og hjælpe/motivere, så overgangen til den anale fase (fasen hvor barnet bliver mere realist, kan vente med at få opfyldt eventuelle behov frem for noget andet, og bliver mere selvstændig) bliver blødere og barnet føler at det at rydde værelset op selv, er en del af det at kunne/måtte selv - ergo lidt sejt og derfor ikke en sur pligt

tak for svar hvis du læser nogen af de andre svar så kan du se hvordan det er her hjemme

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.